Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Hur du får in politik i det brutala sexualsadistiska mordet på Lisa förstår jag inte.
Såna personer kan vi aldrig skyddas från, bara låsa in för tid och evighet när dom åker fast.
Förhoppningsvis kommer Nerijus inte ut för än han är så skröplig så han knappt kan döda en fluga... om ens då.
För min del får han gärna slå rekordet när det gäller den som har suttit längst. Just nu leder Leif Axmyr med ca 33 år och han fick tidsbestämt till 51 år. Nåt liknande vill jag gärna se här... men skippa tidsbestämningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_f%C3%A4ngelse_i_Sverige
Du har missförstått mig. Jag är en varm anhängare av att låsa in brottslingar, och kasta bort nyckeln.
Anledningen till att det finns farhågor från folk om att Litauern inte får livstid, är gamla synder där rättsväsendet tidigare dömde brottslingar till allt för milda straff. Just nu kom Hagamannen ut alldeles för tidigt.
Det fanns en tid, för länge sedan när jag gick på Universitet där man lärde ut i Sverige, att alla kunde botas och ändras om man öste välvilja över dem. Det var i USA de värsta brottslingarna fanns, och vi läste om dessa i Chicago. Brottsligheten där borta berodde på enligt våra lärare, att de i USA diskriminerade negrer och minoriteter, och inte var lika snälla som oss. Nu har vi egna minoriteter och då är det inte så enkelt längre.
Det är politikerna som bestämmer, och det jag såg av fru Asks instas som justitieminister var prat om hårdare tag. Men det hjälper inte när det dräller in allt fler grövre brottslingar i en mängd ett civiliserat samhälle inte kan hantera.
Denna tråd är ett exempel på opinion påverkad av amerikanska TV serier, och naiva människor med vanföreställningar om allt. Från brottet till straffet, den rättsliga processen, advokatens roll, bevisvärdering och inte minst brottslingars natur. Alla dessa galenskaper om att Litauern är utsatt för en orätt, är faktiskt ett kvitto på tilltron till rättsväsendet. Det är faktiskt inget vi borde avfärda, utan fråga i stället varför. Jag undrar vad har dessa arma människor drabbats av.
Det är svårt att diskutera i en krimtråd för alla är antingen för eller emot. Det förhindrar nyanser i diskussionen oss emellan; vi som är för.