2015-11-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
HAHAH, Vad skapade rummet och tiden? Det du ger som förslag går ut på att tid och rum redan existerade och människan kunde övervinna det på nåt sätt haha. Tänk på vad du skriver.

Det går ut på att det som övergår tid och rum, utan motsättning kan uppstå i tid och rum och ändå orsaka tid och rum, eftersom det ÖVERGÅR TID OCH RUM. Det var alltså först oavsett att det skapades i tiden.
Citera
2015-11-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag orkar allvarligt talat inte sitta och föra samma resonemang om och om igen när det ändå inte gör något nytta.

Vi lämnar den här otroligt meningslösa och supertråkiga diskussionen nu och återgår till det som är relevant: Gudsbevis.
Vare sig Gud måste vara allsmäktig eller ej: vad har du för bevis för att Gud existerar?

åhhh!!!! Vi diskuterar ju saken ju. Vi ser att universum existerar, universum kan inte komma till av sig självt. slutsats: Ett evigt universum eller en evig Gud. Där har du beviset.
Citera
2015-11-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det går ut på att det som övergår tid och rum, utan motsättning kan uppstå i tid och rum och ändå orsaka tid och rum, eftersom det ÖVERGÅR TID OCH RUM. Det var alltså först oavsett att det skapades i tiden.

Nej, först måste tid och rum existera för att evolution ska vara möjligt. Du kan inte först ha både tid och rum och inte veta vad som skapade dom för att sen få människa genom evolution som sen blir herre över tid och rum. Det är skrattretande.
Citera
2015-11-16, 23:08
Medlem
Citat:
åhhh!!!! Vi diskuterar ju saken ju. Vi ser att universum existerar, universum kan inte komma till av sig självt. slutsats: Ett evigt universum eller en evig Gud. Där har du beviset.

Då har du återigen visat att du inte förstår vad ett bevis är.
Jag med flera har förklarat tillräckligt många gånger för dig varför den där dikotomin inte går att acceptera.
Men även om den skulle vara sann så är inte detta ett bevis för att en Gud finns. Det skulle i så fall enbart vara ett konstaterande av möjligheten att en Gud finns.
Citera
2015-11-16, 23:16
Medlem
Citat:
Nej, först måste tid och rum existera för att evolution ska vara möjligt. Du kan inte först ha både tid och rum och inte veta vad som skapade dom för att sen få människa genom evolution som sen blir herre över tid och rum. Det är skrattretande.

Som sagt, om något skapats i tid och rum, något som övergår detsamma, något som också har orsakat big bang, så är detta något först, oavsett om det är Robert Lind i kramfors som knåpat ihop det den 10 februari 1992.
Citera
2015-11-16, 23:25
Medlem
Det som är utanför tid och rum beror inte av tid och rum och kan därför uppkomma/uppkommit när som helst och ändå vara före allt annat.
Citera
2015-11-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Då har du återigen visat att du inte förstår vad ett bevis är.
Jag med flera har förklarat tillräckligt många gånger för dig varför den där dikotomin inte går att acceptera.
Men även om den skulle vara sann så är inte detta ett bevis för att en Gud finns. Det skulle i så fall enbart vara ett konstaterande av möjligheten att en Gud finns.

Du är helt enastående naiv. Det är du som inte vet vad bevis är. Om jag bad dig förklara vad bevis är skulle du säkerligen ge mig en helt snedvriden definition. Om du hade förstått vad bevis är hade du förstått mina resonemang också men du antingen med flit eller för att du oförmögen, men vilket so har du inte förstått ett uns av mitt resonemang.

Det är inte bara det att det inte går utan det är helt nödvändigt att acceptera det.

Antingen En evig Gud eller ett evigt universum.

Scenario 1:

Allt som har en början, har varit frånvarande, icke existerande och kräver en skapare

Universum har en början och var en gång frånvarande och icke existerande och kom till existens

Därför måste universum ha en skapare som har skapat allt från partiklar till galaxer och har således makt över kosmos.

Scenario 2:

Allt som är evigt, har varken början eller slut.

Universum har ingen början och inget slut.

Därför är universum evigt.

Det finns inga tredje alternativ.
Citera
2015-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det som är utanför tid och rum beror inte av tid och rum och kan därför uppkomma/uppkommit när som helst och ändå vara före allt annat.

Det måste endast finnas en allsmäktig och evig skapare.
Citera
2015-11-16, 23:41
Medlem
Citat:
Du är helt enastående naiv. Det är du som inte vet vad bevis är. Om jag bad dig förklara vad bevis är skulle du säkerligen ge mig en helt snedvriden definition. Om du hade förstått vad bevis är hade du förstått mina resonemang också men du antingen med flit eller för att du oförmögen, men vilket so har du inte förstått ett uns av mitt resonemang.
Jag är väl medveten om vad ett bevis är. Och ett som är säkert är att en falsk dikotomi definitivt inte räknas som ett bevis.
Citat:
Det är inte bara det att det inte går utan det är helt nödvändigt att acceptera det.

Antingen En evig Gud eller ett evigt universum.

Scenario 1:

Allt som har en början, har varit frånvarande, icke existerande och kräver en skapare

Universum har en början och var en gång frånvarande och icke existerande och kom till existens

Därför måste universum ha en skapare som har skapat allt från partiklar till galaxer och har således makt över kosmos.

Scenario 2:

Allt som är evigt, har varken början eller slut.

Universum har ingen början och inget slut.

Därför är universum evigt.

Det finns inga tredje alternativ.
Okej, för skojs skull utgår vi ifrån denna sedan länge krossade falska dikotomi:
Vad är mest rimligt:
1) En allsmäktig Gud som alltid har funnits
2) Ett universum som alltid har funnits

Ett evigt universum är enligt min mening mycket mer rimligt.
Citera
2015-11-16, 23:48
Medlem
Citat:
Sir.|55424031]Jag är väl medveten om vad ett bevis är. Och ett som är säkert är att en falsk dikotomi definitivt inte räknas som ett bevis.

Du vet varken vad bevis är eller vad falsk dikotomi är.

Citat:
Okej, för skojs skull utgår vi ifrån denna sedan länge krossade falska dikotomi:
Vad är mest rimligt:
1) En allsmäktig Gud som alltid har funnits
2) Ett universum som alltid har funnits

Ett evigt universum är enligt min mening mycket mer rimligt.

Bra, då har du gjort ett val. Detta som du skrev är enligt dig att det är så. Du har härmed använt din fria vilja att förneka skaparen och istället erkänna skapelsen. Ditt val genom den fria viljan.
Citera
2015-11-16, 23:51
Medlem
Citat:
Du vet varken vad bevis är eller vad falsk dikotomi är.
Haha, du må vara en idiot men du är i alla fall ganska (omedvetet) rolig.

Citat:
Bra, då har du gjort ett val. Detta som du skrev är enligt dig att det är så. Du har härmed använt din fria vilja att förneka skaparen och istället erkänna skapelsen. Ditt val genom den fria viljan.
Förneka skaparen men erkänna skapelsen. Du vet, något som inte är skapat, är inte en skapelse.
Citera
2015-11-16, 23:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
HAHAH, Vad skapade rummet och tiden? Det du ger som förslag går ut på att tid och rum redan existerade och människan kunde övervinna det på nåt sätt haha. Tänk på vad du skriver.
Inte var det "gud" iaf, och definitivt inte din, gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in