Citat:
Nej, du har förklarat att det bara kan finnas en allsmäktig skapare. Jag har för det första aldrig hävdat att den hypotetiska superintelligenta tomten är allsmäktig och för det andra har jag aldrig hävdat att det existerar två allsmäktiga krafter. Så hur är detta relevant?
Citat:
Vad har du för belägg för att universums eventuella skapare måste vara allsmäktig?
Jag har förklarat för dig minst 100 gånger men du vägrar att få i det. Hoppas att du har förstått nu. Definitionen på Gud är Allsmäktighet, evighet, vilja. Vad du döper om Gud till har ingen betydelse, eftersom egenskaperna måste bestå. Du kan döpa om Gud till ''lagen'', ''kärleken'' ''entiteten'', ''moralen'' ''Skaparen'' '' den evige'' ''nisse'' eller vilka andra namn du vill.
Varför skulle det inte kunna vara en superintelligent tomtenisse som alltid har funnits som INTE är allsmäktig som har skapat universum? Jag antar att han i såna fal inte är en Gud och således faller din dikotomi återigen.
Citat:
Varför kan det bara finnas en sort? Det går att tänka sig hur många olika typer av egenskaper som helst som en eventuell skapare av universum kan ha.
Det kan bara finnas en enda sort av denna skapare och jag har redan förklarat för dig varför. Vad du döper honom till faller slutligen på dig själv, om din avsikt är att göra narr när u döper om skaparen till nåt mindre önskvärt eller narraktigt står du för själv. Jag personligen döper om Gud till kärleken, lagen, skaparen, den evige, den vise, den ende, den starke, den sublime, den intelligente. Kort och gott kan man komma på vilka vackra namn man vill. Egenskaperna består och detta enligt logiken.
Det du presenterar som sanning är det som du personligen TROR.
Citat:
Ja, det säger väl sig självt.
Om det är skapt måste det ha en skapare. Håller du med här?
Citat:
Nej. Om universum inte är skapat så kanske det har kommit till av annan orsak än genom en medveten skapare.
Om det inte är skapt måste det vara evigt. Håller du med här?
Citat:
Okej, men då är din dikotomi alltså falsk. Mitt exempel om att en tomtenisse som alltid har funnits men som INTE är allsmäktig har skapat universum, bevisar detta. Det finns inget som säger att en eventuell skapare av universum måste vara allsmäktig.
Hur menar du? Alla troende håller med om det jag säger. Gud måste vara evig, allsmäktig och ha vilja. Tar vi bort nåt av egenskaperna, vaknar logiken och verkligheten slår oss hårt i ansiktet.
Du fattar visst fortfarande inte. Jag är verkligen orolig för din mentala hälsa. En fyrkantig cirkel? Är du seriös? haha
Nåt som är fyrkantigt är just fyrkantigt. Du kan inte säga en fyrkantig cirkulär haha