2015-11-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Och jag förklarade för dig att du inte kan ha två av denna sort. En enda skapare endast.
Nej, du har förklarat att det bara kan finnas en allsmäktig skapare. Jag har för det första aldrig hävdat att den hypotetiska superintelligenta tomten är allsmäktig och för det andra har jag aldrig hävdat att det existerar två allsmäktiga krafter. Så hur är detta relevant?

Citat:
Jag har förklarat för dig minst 100 gånger men du vägrar att få i det. Hoppas att du har förstått nu. Definitionen på Gud är Allsmäktighet, evighet, vilja. Vad du döper om Gud till har ingen betydelse, eftersom egenskaperna måste bestå. Du kan döpa om Gud till ''lagen'', ''kärleken'' ''entiteten'', ''moralen'' ''Skaparen'' '' den evige'' ''nisse'' eller vilka andra namn du vill.
Vad har du för belägg för att universums eventuella skapare måste vara allsmäktig?
Varför skulle det inte kunna vara en superintelligent tomtenisse som alltid har funnits som INTE är allsmäktig som har skapat universum? Jag antar att han i såna fal inte är en Gud och således faller din dikotomi återigen.
Citat:
Det kan bara finnas en enda sort av denna skapare och jag har redan förklarat för dig varför. Vad du döper honom till faller slutligen på dig själv, om din avsikt är att göra narr när u döper om skaparen till nåt mindre önskvärt eller narraktigt står du för själv. Jag personligen döper om Gud till kärleken, lagen, skaparen, den evige, den vise, den ende, den starke, den sublime, den intelligente. Kort och gott kan man komma på vilka vackra namn man vill. Egenskaperna består och detta enligt logiken.
Varför kan det bara finnas en sort? Det går att tänka sig hur många olika typer av egenskaper som helst som en eventuell skapare av universum kan ha.
Det du presenterar som sanning är det som du personligen TROR.

Citat:
Om det är skapt måste det ha en skapare. Håller du med här?
Ja, det säger väl sig självt.
Citat:
Om det inte är skapt måste det vara evigt. Håller du med här?
Nej. Om universum inte är skapat så kanske det har kommit till av annan orsak än genom en medveten skapare.

Citat:
Hur menar du? Alla troende håller med om det jag säger. Gud måste vara evig, allsmäktig och ha vilja. Tar vi bort nåt av egenskaperna, vaknar logiken och verkligheten slår oss hårt i ansiktet.
Okej, men då är din dikotomi alltså falsk. Mitt exempel om att en tomtenisse som alltid har funnits men som INTE är allsmäktig har skapat universum, bevisar detta. Det finns inget som säger att en eventuell skapare av universum måste vara allsmäktig.
Citera
2015-11-16, 21:37
Medlem
Citat:
Och jag förklarade för dig att du inte kan ha två av denna sort. En enda skapare endast.

Jag har förklarat för dig minst 100 gånger men du vägrar att få i det. Hoppas att du har förstått nu. Definitionen på Gud är Allsmäktighet, evighet, vilja. Vad du döper om Gud till har ingen betydelse, eftersom egenskaperna måste bestå. Du kan döpa om Gud till ''lagen'', ''kärleken'' ''entiteten'', ''moralen'' ''Skaparen'' '' den evige'' ''nisse'' eller vilka andra namn du vill. Det kan bara finnas en enda sort av denna skapare och jag har redan förklarat för dig varför. Vad du döper honom till faller slutligen på dig själv, om din avsikt är att göra narr när u döper om skaparen till nåt mindre önskvärt eller narraktigt står du för själv. Jag personligen döper om Gud till kärleken, lagen, skaparen, den evige, den vise, den ende, den starke, den sublime, den intelligente. Kort och gott kan man komma på vilka vackra namn man vill. Egenskaperna består och detta enligt logiken.

Om det är skapt måste det ha en skapare. Håller du med här?

Om det inte är skapt måste det vara evigt. Håller du med här?

Hur menar du? Alla troende håller med om det jag säger. Gud måste vara evig, allsmäktig och ha vilja. Tar vi bort nåt av egenskaperna, vaknar logiken och verkligheten slår oss hårt i ansiktet.
Är det något du är rädd för; att logiken ska vakna och slå dig i ansiktet?
Citera
2015-11-16, 21:38
Medlem
Citat:
Bevis kan inte bara styrkas med hjälp av sinnen. Jag gav dig ett gott exempel på hur man kan bevisa nåt utan att vara närvarande här nedanför.

Att man kan bevisa saker och ting genom att diskutera och resonera.

Ja, jag håller med. Men presentera då ett bevis för Guds existens.
Citera
2015-11-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Ja, jag håller med. Men presentera då ett bevis för Guds existens.
Here we go again....
Du kommer nu få två alternativ, varav ett av dom MÅSTE vara sanningen.
Citera
2015-11-16, 21:45
Medlem
Citat:
55422578]Nej, du har förklarat att det bara kan finnas en allsmäktig skapare. Jag har för det första aldrig hävdat att den hypotetiska superintelligenta tomten är allsmäktig och för det andra har jag aldrig hävdat att det existerar två allsmäktiga krafter. Så hur är detta relevant?

Jag har inte sagt att du har hävdat det. Jag förklarade det i förebyggande syfte för att du inte skulle få för dig att en allsmäktig tomte och en allsmäktig skapare kan existera samtidigt.

Citat:
Vad har du för belägg för att universums eventuella skapare måste vara allsmäktig?
Varför skulle det inte kunna vara en superintelligent tomtenisse som alltid har funnits som INTE är allsmäktig som har skapat universum? Jag antar att han i såna fal inte är en Gud och således faller din dikotomi återigen.

HAHA, och om den superintelligenta tomtenissen har skapat universum innebär det att han har skapat alla partiklar, och atomer i universum´. Tycker du då inte att denna superintelligenta tomtenissen är mäktigt allt som existerar i universum? Vad är det i så fall som denna superintelligenta inte har makt över? Fattar du ens diskussionen? Varför döper du om Gud till ''superintelligenta tomtenisse''? Har du slut på fantasi?

Citat:
Varför kan det bara finnas en sort? Det går att tänka sig hur många olika typer av egenskaper som helst som en eventuell skapare av universum kan ha.
Det du presenterar som sanning är det som du personligen TROR.

Va? Har jag inte förklarat varför det bara kan finnas en enda av denna sort? Om A är allsmäktig och B är allsmäktig, innebär ju att A inte har mkt över B och B inte har makt över A och således är ingen av de allsmäktiga.

Citat:
Ja, det säger väl sig självt.

Vekar som att du börjar fatta.

Citat:
Nej. Om universum inte är skapat så kanske det har kommit till av annan orsak än genom en medveten skapare.

Men vad? Kom med alternativ. Skaparen måste vara evig. Så mycket måste du hålla med om.

Citat:
Okej, men då är din dikotomi alltså falsk. Mitt exempel om att en tomtenisse som alltid har funnits men som INTE är allsmäktig har skapat universum, bevisar detta. Det finns inget som säger att en eventuell skapare av universum måste vara allsmäktig.

Men jo, Om skaparen inte har makt eller förmåga över sin egen skapelse, skulle han från första början inte skapa det. Allsmäktig innebär ha makt över. Som jag sa, om en enda partikel är utanför skaparens förmåga innebär det ju att denna partikel måste ha kommit till nån annan stans men vart?
Citera
2015-11-16, 22:05
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att du har hävdat det. Jag förklarade det i förebyggande syfte för att du inte skulle få för dig att en allsmäktig tomte och en allsmäktig skapare kan existera samtidigt.
Jaha, så nu ska vi påpeka saker som är totalt irrelevanta för sakfrågan, i förebyggande syfte?
Nej tack..

Citat:
HAHA, och om den superintelligenta tomtenissen har skapat universum innebär det att han har skapat alla partiklar, och atomer i universum´. Tycker du då inte att denna superintelligenta tomtenissen är mäktigt allt som existerar i universum? Vad är det i så fall som denna superintelligenta inte har makt över? Fattar du ens diskussionen?
Nej, han behöver inte vara mäktigt allt som finns i universum, varför skulle han behöva vara det?
Det här beror ju visserligen på vilken definition av allsmäktighet som du går efter, men låt säga att den superintelligenta tomten inte kan skapa en fyrkantig cirkel - då är inte allsmäktig (förutsatt att du anser att allsmäktighet innebär att man kan överskrida logikens lagar.)
Citat:
Varför döper du om Gud till ''superintelligenta tomtenisse''? Har du slut på fantasi?
Det är du som tror att en eventuell skapare av universum måste vara en allsmäktig Gud, inte jag.

Citat:
Va? Har jag inte förklarat varför det bara kan finnas en enda av denna sort? Om A är allsmäktig och B är allsmäktig, innebär ju att A inte har mkt över B och B inte har makt över A och således är ingen av de allsmäktiga.

Du har fortfarande inte lyckats förklara varför en eventuell skapare måste vara allsmäktig, nej. Frågan handlade inte om huruvida två allsmäktiga krafter kan existera samtidigt. Frågan handlande om varför det bara kan finnas en sorts skapare - alltså en allsmäktig sådan.

Citat:
Vekar som att du börjar fatta.
Att en skapelse måste ha en skapare är inte något som varken jag eller någon annan i den här tråden, skulle få för sig att förneka. Det intressanta är ju dock att bevisa att det du kallar för skapelse, faktiskt är en skapelse.

Citat:
Men vad? Kom med alternativ. Skaparen måste vara evig. Så mycket måste du hålla med om.
Någon form av icke medveten kraft som existerar utanför tid och rum. Märkligt, ja. Märkligare än en allsmäktig Gud som alltid funnits? Nej.

Citat:
Men jo, Om skaparen inte har makt eller förmåga över sin egen skapelse, skulle han från första början inte skapa det. Allsmäktig innebär ha makt över. Som jag sa, om en enda partikel är utanför skaparens förmåga innebär det ju att denna partikel måste ha kommit till nån annan stans men vart?
Se svar #2.
Citera
2015-11-16, 22:35
Medlem
Citat:
Sir.|55422954]Jaha, så nu ska vi påpeka saker som är totalt irrelevanta för sakfrågan, i förebyggande syfte?
Nej tack..

Som sagt, vad du tycker är irrelevant ger jag blanka fan i. Fakta skriver jag sen är det din ensak att acceptera det eller förneka det.

Citat:
Nej, han behöver inte vara mäktigt allt som finns i universum, varför skulle han behöva vara det?
Det här beror ju visserligen på vilken definition av allsmäktighet som du går efter, men låt säga att den superintelligenta tomten inte kan skapa en fyrkantig cirkel - då är inte allsmäktig (förutsatt att du anser att allsmäktighet innebär att man kan överskrida logikens lagar.)

Du fattar visst fortfarande inte. Jag är verkligen orolig för din mentala hälsa. En fyrkantig cirkel? Är du seriös? haha Nåt som är fyrkantigt är just fyrkantigt. Du kan inte säga en fyrkantig cirkulär haha . Men låt säga att nåt sånt existerar. Om Gud inte hade makt över en så kallade fyrkantig cirkulär innebär det att Gud inte är allsmäktig och då måste den där fyrkantiga cirkulären vara utanför hans makt. Alltså är han inte skaparen till den där fyrkantiga cirkulären men var kom denna fyrkantiga cirkulären från? Antingen måste den vara evig eller Gud. make your move. Du kommer inte ifrån det.

Citat:
Det är du som tror att en eventuell skapare av universum måste vara en allsmäktig Gud, inte jag.

Ja, och att du inte förstår varför fortfarande är en gåta för mig. Är du verkligen frisk?

Citat:
Du har fortfarande inte lyckats förklara varför en eventuell skapare måste vara allsmäktig, nej. Frågan handlade inte om huruvida två allsmäktiga krafter kan existera samtidigt. Frågan handlande om varför det bara kan finnas en sorts skapare - alltså en allsmäktig sådan.

HAHA, Jo det är just det jag har gjort. Gud måste vara allsmäktig. Vad du än kan komma på. En speciell partikel, en sten, en atom, eld, vind osv. Om Gud inte har makt gör allt annat förutom en enda partikel innebär det att Gud inte är allsmäktig men denna partikel som Gud inte har makt över, var kom denna partikel ifrån? Antingen är den evig eller så kan den inte existera. Återigen antingen Gud är evig eller universum. Du kan absolut inte ha kommit långt i skolan. Du är dummare än sten.

Citat:
Att en skapelse måste ha en skapare är inte något som varken jag eller någon annan i den här tråden, skulle få för sig att förneka. Det intressanta är ju dock att bevisa att det du kallar för skapelse, faktiskt är en skapelse.

Det är det hela diskussionen går ut på haha.

Antingen är universum evigt och aldrig skapt. Eller så är skaparen till universum evig och aldrig skapd. Universum kan inte ha kommit till existens av sig själv.

Citat:
Någon form av icke medveten kraft som existerar utanför tid och rum. Märkligt, ja. Märkligare än en allsmäktig Gud som alltid funnits? Nej.

Kraften måste vara medveten. Det är genom medvetandet som man skapat nåt ur intet. Man måste visualisera det, planera det och slutligen skapa det. En omedveten kraft har inte förmåga mellan att välja mellan vara och icke vara.

Citat:
Se svar #2.

Ärligt talat, hur gammal är du och hur långt har du kommit i skolan? Du är helt uppenbart en av de mest vilsna själarna jag har mött på.
Citera
2015-11-16, 22:44
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
HAHA, Jo det är just det jag har gjort. Gud måste vara allsmäktig. Vad du än kan komma på. En speciell partikel, en sten, en atom, eld, vind osv. Om Gud inte har makt gör allt annat förutom en enda partikel innebär det att Gud inte är allsmäktig men denna partikel som Gud inte har makt över, var kom denna partikel ifrån? Antingen är den evig eller så kan den inte existera. Återigen antingen Gud är evig eller universum. Du kan absolut inte ha kommit långt i skolan. Du är dummare än sten.

Varför inte nöja oss med Big Bang och evolutionen, vad är det för fel på dom? Ingenting måste vara "allsmäktigt" eller "evigt" din dåre, dags o vakna.
Citera
2015-11-16, 22:49
Medlem
Citat:
Antingen är universum evigt och aldrig skapt. Eller så är skaparen till universum evig och aldrig skapd. Universum kan inte ha kommit till existens av sig själv.

Eller så är det en människa formad genom evolutionen som har slagit huvudet genom rumtidstaket och lagt grunden till universum och således är sin egen och allt annats orsak.

Både troende och ateister har både rätt och fel med andra ord.
Citera
2015-11-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Varför inte nöja oss med Big Bang och evolutionen, vad är det för fel på dom? Ingenting måste vara "allsmäktigt" eller "evigt" din dåre, dags o vakna.

Idiot! Vi kan inte nöja oss med nåt bara för att det passar någras önskningar och förhoppningar. Alla människor borde bry sig för att det är en evighet som står på spel. En själ i ständig plåga eller ständig lycksalighet.

Beträffande att ingenting måste vara allsmäktig eller evigt har du så fel en människa kan ha. Om vi tar Big bang. Vad är Big bang? Jo en prick som ska ha expanderat. Men var kom kraften ifrån som expanderade punkten? Hur skapades alla grundämnen? Järn, silver, Guld, metall, helium osv? Och var kom punkten ifrån. Punkten som expanderade?

Vi har vara tre alternativ i det här fallet varav ett är fel och två är möjliga.

1) En skapare skapade punkten som expanderade och även kraften som expanderade punkten kom från denna skapare.

2) Punkten är evig och har ingen skapare. Utan har alltid funnits.

3 punkten skapades av sig själv, ur tomma intet. Detta alternativ är fel, eftersom inget kan skapa sig själv ur tomma intet. Make your move. Även om vi godtar Big bang kommer vi inte ifrån detta.
Citera
2015-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Eller så är det en människa formad genom evolutionen som har slagit huvudet genom rumtidstaket och lagt grunden till universum och således är sin egen och allt annats orsak.

Både troende och ateister har både rätt och fel med andra ord.

HAHAH, Vad skapade rummet och tiden? Det du ger som förslag går ut på att tid och rum redan existerade och människan kunde övervinna det på nåt sätt haha. Tänk på vad du skriver.
Citera
2015-11-16, 22:56
Medlem
Citat:
Som sagt, vad du tycker är irrelevant ger jag blanka fan i. Fakta skriver jag sen är det din ensak att acceptera det eller förneka det.

Du fattar visst fortfarande inte. Jag är verkligen orolig för din mentala hälsa. En fyrkantig cirkel? Är du seriös? haha Nåt som är fyrkantigt är just fyrkantigt. Du kan inte säga en fyrkantig cirkulär haha . Men låt säga att nåt sånt existerar. Om Gud inte hade makt över en så kallade fyrkantig cirkulär innebär det att Gud inte är allsmäktig och då måste den där fyrkantiga cirkulären vara utanför hans makt. Alltså är han inte skaparen till den där fyrkantiga cirkulären men var kom denna fyrkantiga cirkulären från? Antingen måste den vara evig eller Gud. make your move. Du kommer inte ifrån det.

Ja, och att du inte förstår varför fortfarande är en gåta för mig. Är du verkligen frisk?

Det är det hela diskussionen går ut på haha.

Kraften måste vara medveten. Det är genom medvetandet som man skapat nåt ur intet. Man måste visualisera det, planera det och slutligen skapa det. En omedveten kraft har inte förmåga mellan att välja mellan vara och icke vara.

Ärligt talat, hur gammal är du och hur långt har du kommit i skolan? Du är helt uppenbart en av de mest vilsna själarna jag har mött på.

Jag orkar allvarligt talat inte sitta och föra samma resonemang om och om igen när det ändå inte gör något nytta.

Vi lämnar den här otroligt meningslösa och supertråkiga diskussionen nu och återgår till det som är relevant: Gudsbevis.
Vare sig Gud måste vara allsmäktig eller ej: vad har du för bevis för att Gud existerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in