2015-11-16, 19:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En vilt kämpande Lisa hade högst troligt avsatt DNA, hårstrån, fibrer, fingeravtryck i bilen. Jag ser sen inte hur han skulle kunnat hålla fast henne och samtidigt framföra fordonet.
Alternativet är att ha dödad henne på plats - men mordets karaktär indikerar att han skulle förlusta sig och se henne lida. Halvstrypt innebär alldeles för stora risker i ett så tidigt skede.
Det enda återstående är att ha slagit henne medvetslös och packat in henne i bilen. Svårt att tro att detta inte skulle visa sig i skador vid obduktion - det kräver rejält trauma mot skallen och karateexpert tror jag inte han är.

Edit: Örhängena indikerar kamp direkt innanför dörren till vänster. Handsken likaså. Hon var vid medvetande och hjälmen satt inte på huvudet.
ÅK variant är i mitt tycke mer trolig. Lurad över vägen likt han försökte med Adriana, kan ha använt kniv då han tvingar in henne i ladan.
Vad exakt gör att du tror att "mordets karaktär indikerar att han skulle förlusta sig och se henne lida"? Hur kan du veta att gm har dessa preferenser?

Örhänget hittades strax innanför främre dörren till vänster, det är riktigt. Men handsken hittades i en grop vid den bortre dörren, som också är det mest diskreta sättet att föra in någon, död eller levande, i ladugården. Örhänget hittades av en övernitisk bekant till familjen och var av en typ som Lisa hade många av.

Vem bar hjälmen i så fall? Och varför fanns hennes blod i hjälmen?
2015-11-16, 19:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Du menar väl inte att polisens tekniker eller rättsläkaren klippte/skar mitt i knuten. Var är i så fall småbitarna? Det blir som korta "knorrar" när man klipper/skär mitt i knuten. Eller också blir det som skidspetsar alldeles vid snittet. Den här sortens snöre har "minne".
Du menar väl inte att teknikerna missade att dokumentera timmersteken, en ovanlig knut? Missen med knuten, oavsett hur det gick till får mig att frukta att de klippt loss och tappat bort knuten, och det blev inga skidspetsar kvar.
2015-11-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har tre gånger redogjort för, och motiverat, hur de olika delarna av snöret som användes vid hängningen hängde ihop, de fyra snörfynd som alla har Lisas DNA.

Är det den officiella förklaringen? Eller har du klurat själv? Jag kan också klura. Får jag det?
2015-11-16, 19:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var värst. De har kanske bestämt detta idag (hoppas jag.......). De kanske har någon storleksbegränsning - att dundra iväg 100 MB per mejl kanske inte alla skulle uppskatta. Bra, då ska jag läsa ikapp med LGWP fram till 2100.
Men nej, en dom är inte på långa vägar lika omfattande som en förundersökning. De har nog hela tiden tänkt sig att kunna maila den till intresserade. Jag kan nog tänka mig att många vill ha den, så du kanske inte kan få den typ fem över elva imorgon.
2015-11-16, 19:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men nej, en dom är inte på långa vägar lika omfattande som en förundersökning. De har nog hela tiden tänkt sig att kunna maila den till intresserade. Jag kan nog tänka mig att många vill ha den, så du kanske inte kan få den typ fem över elva imorgon.
Den lär nog dyka upp i tråden inte för många minuter efter elva. På så sätt slipper alla intresserade kontakta tingsrätten och den slipper skicka ut till alla.
2015-11-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du menar väl inte att teknikerna missade att dokumentera timmersteken, en ovanlig knut? Missen med knuten, oavsett hur det gick till får mig att frukta att de klippt loss och tappat bort knuten, och det blev inga skidspetsar kvar.

Knuten är nog fotad i alla möjliga vinklar in situ. Men det lär vi inte få se eftersom det ligger i den hemliga delen. Återstår att klura med det som står till hands.
2015-11-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Omfattningen är ca 6 sidor.
2015-11-16, 19:40
Medlem
I morgon kommer livstidsdomen mot NB. Därefter kommer han att bryta ihop när han inser att hans förnäkelse inte höll.
Han kommer att hamna på Säters fasta paviljong.
2015-11-16, 19:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Knuten är nog fotad i alla möjliga vinklar in situ. Men det lär vi inte få se eftersom det ligger i den hemliga delen. Återstår att klura med det som står till hands.
En knop som används av snickare hade varit en indicie i målet, det skulle inte åklagaren ha missat.
2015-11-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omfattningen är ca 6 sidor.
Hur vet du att de är c:a 6 sidor?
Medlem
Citat:
Var kan man läsa allt detta?
Ja, den frågan har jag också ställt mig. Jag läser snarare att de inte lyckats pussla ihop snörstumparna. FUP bil 88: sid 19, 25 etc.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad exakt gör att du tror att "mordets karaktär indikerar att han skulle förlusta sig och se henne lida"? Hur kan du veta att gm har dessa preferenser?

Örhänget hittades strax innanför främre dörren till vänster, det är riktigt. Men handsken hittades i en grop vid den bortre dörren, som också är det mest diskreta sättet att föra in någon, död eller levande, i ladugården. Örhänget hittades av en övernitisk bekant till familjen och var av en typ som Lisa hade många av.
Vem bar hjälmen i så fall? Och varför fanns hennes blod i hjälmen?
Se där ja - du har fatta nåt om orimligheten att ha hjälmen på sig som du tjatat om. Ja, du - vem bar den? Det finns två personer att välja på..
Vad det gäller handsken tror jag att hon försökte fly och springa rakt igenom ladans öppning på baksidan. Hennes jacka är skitig vilket kan indikera att hon dragits omkull. Sen ses örhängena strax innan för dörren på väg mot mjölkrummet.

Gällande brottets karaktär ser det identiskt ut som sexualbrott med sadism - hängning inkl tejp.
Läs på brottsfall innan du påstår saker.
Skillnaden här är att det saknas penetrering. DÄREMOT är hennes genitalia blottade vilket givetvis har med sexualitet att göra = sexuellt motiv.
Att han gillade att runka därinne det vet vi sen förut.

De ytterst små örhängena inkl sprint hittades på det extremt skitiga golvet och blänkte till via lampan i mobilen.
"en övernitisk bekant till familjen" kallas VÄN i FUP som garanterat är djupt berörd, bryr sig och letar desperat.
Senast redigerad av develi 2015-11-16 kl. 20:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in