Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
HD/TT: Domens dag i Lisa Holm-fallet
Borde inte brottets art nästan automatiskt skicka honom på RPU?
Här verkar ingen tagit initiativet, att IR inte intresserar sig för en RPU kan jag förstå. Hennes
klient påtalar ju att han ej haft med psykiatrin att göra, gissningsvis vill han nog heller inte ha med
den att göra för i så fall hade försvaret begärt en RPU. Försvaret följer sin klients vilja.
Att åklagaren inte vill ha en RPU kan jag också förstå, åklagare brukar nämligen inte alltid ta
initiativ till en RPU vid grova brott. Strängaste straff brukar istället vara deras
melodi vid tex mord. Vad gäller brott med lägre straffskala än vad tex mord ger
exempelvis pedofilibrott, våldtäkt, ekonomiska brott osv där inte livstid är ett alternativ brukar
åklagaren däremot lättare ha önskemål om en rättspsykiatrisk undersökning. Varför kan man
undra men det tror jag var och en kan gissa sig fram till själv. . .
Men med tanke på att både biträdet och åklagare i detta fall målat upp en motivbild med
hjälp av Niklas Långström att detta är ett mord med sexuella inslag. Ja borde man som åklagare absolut begära en RPU, det brukar nämligen så gott som
alltid göras vid sexualmord.
Bilden som målats upp här i tråden av skribenter som diagnostiserat NB som en
hungrig psykopatisk sexualsadist med personlighhetsstörningar och parafilier i massor är fåtöljdiagnoser ställda pga
ett allt för känslosamt engagemang, det kan jag ta (säger vi). Men att åklagaren målat upp en
bild där NB,s sexuella preferenser inte alls är normala och att mordet således bör vara av sexuell karaktär. Ja då förundras jag av en utebliven RPU. Hur många mord kan vi egentligen hitta
där en RPU inte gjorts på den misstänkte gärningsmannen vid just sexualmord? Inte allt för många!!
Vad jag kan se utifrån artikeln så kommer inte TR heller att ta initiativ till att en RPU blir gjord
och är det ingen som tar initiativet så blir det såhär. . i alla fall i TR.