2015-11-15, 22:51
Medlem
Förra veckan under en lång promenad så gick jag in en sväng i netto för att köpa något gott. Väl inne där så märker jag att jag har glömt bankkortet hemma. Sugen som jag är så lägger jag en tuttifrutti godispåse i jackfickan när ingen ser mig bakom hyllorna. 10 sekunder senare är jag ute ur butiken och går raka vägen hem.

Igår när jag täckte köpa något som en helt vanlig kund så stoppar en personal mig. Kom hit säger han. Trodde att han skulle erbjuda mig jobb hos de eller något. Tydligen så hade de sett mig sno och chefen hade bestämt att jag skulle vara avstängd från butiken på livstid.

Kan en butikschef avstänga en från att handla? Det är väl inte han som äger hela netto. Butiken ligger 10 minuter gångavstånd från mig så kommer förlora väldigt mycket på det här.
Citera
2015-11-15, 22:53
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-11-15, 22:56
Medlem
Ja. En butik är ingen allmän inrättning utan handlaren kan själv bestämma vem som är välkommen så länge urvalet inte är diskriminerande. Men snattare är inte en utsatt grupp så ja han kan porta dig.
Citera
2015-11-15, 23:01
Medlem
Det är en offentlig plats och du kan inte begå olaga intrång på en offentlig plats.

Så NEJ dom kan inte bannlysa dig.

Eller rättare sagt, dom kan göra det, men du begår inget brott om du struntar i det. Dom har ingen rätt att hindra dig på något sätt om du inte bryter mot lagen.

Dom kan dock vägra att sälja något till dig.
Resultat för dig blir att du har all rätt att gå in i butiken och plocka åt dig produkter och gå till kassan. Men väl vid kassan kan dom vägra dig att få köpa produkterna...

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ja. En butik är ingen allmän inrättning utan handlaren kan själv bestämma vem som är välkommen så länge urvalet inte är diskriminerande. Men snattare är inte en utsatt grupp så ja han kan porta dig.
Butiksägaren kan sätta vilka regler dom vill. Men om du bryter mot dom, vilken lag bryter du mot? En butik öppen för allmänheten är en offentlig plats så ordningslagen gäller där. Det finns prejudikat om detta.
Senast redigerad av Bodiejunior 2015-11-15 kl. 23:28.
Citera
2015-11-15, 23:08
Medlem
Knappast en offentlig plats.
Citera
2015-11-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Knappast en offentlig plats.

Offentliga platser i Sverige är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:

1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

https://lagen.nu/dom/nja/1995s84
Citera
2015-11-15, 23:27
Medlem
Hur långt därifrån ligger närmsta matbutik förutom denna? Finns det ingen på rimligt avstånd kan det tänkas att de får en kontraheringsplikt.
Citera
2015-11-16, 01:15
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Offentliga platser i Sverige är enligt 1 kap. 2 § Ordningslagen:

1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.

https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

"Stadigvarande används för allmän trafik" omfattar inte butiker i sig utan mer omfattande platser såsom innetorg och järnvägs- och tunnelbanestationer.

En butik är alltså inte en offentlig plats men det är däremot en allmän plats medan den har öppet.
Citera
2015-11-16, 01:37
Medlem
Citat:
En butik är alltså inte en offentlig plats men det är däremot en allmän plats medan den har öppet.

Det där med offentlig plats och allmän plats är svårt att begripa. Jag förstår det inte 100% själv men det är ju ordningslagen som gäller på båda och dom är i stort sett samma sak... Vad jag förstår så har begreppet allmän plats ersatts av begreppet offentlig plats i dessa sammanhang. Allmän plats används bara vid detaljplan och vissa vapenlagar etc.

Oavsett om man kallar det offentlig plats eller allmän plats så bryter man inte mot lagen om man bryter mot en butiks regler så som om någon har blivit bannlyst.

Ursprungsfrågan var:
Citat:
Kan en butikschef avstänga en från att handla?
Svaret på frågan är: Ja - Dom kan neka dig att få betala men inte att gå in i butiken.
Citera
2015-11-16, 01:44
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Det där med offentlig plats och allmän plats är svårt att begripa. Jag förstår det inte 100% själv men det är ju ordningslagen som gäller på båda och dom är i stort sett samma sak... Vad jag förstår så har begreppet allmän plats ersatts av begreppet offentlig plats i dessa sammanhang. Allmän plats används bara vid detaljplan och vissa vapenlagar etc.

Oavsett om man kallar det offentlig plats eller allmän plats så bryter man inte mot lagen om man bryter mot en butiks regler så som om någon har blivit bannlyst.

Ursprungsfrågan var:

Svaret på frågan är: Ja - Dom kan neka dig att få betala men inte att gå in i butiken.

Det gör ingen skillnad gällande ursprungsfrågan där du har helt rätt, man kan inte neka någon att gå in medan butiken har öppet men man kan neka att sälja till personen.

Det är dock viktigt att skilja på offentlig och allmän plats då de absolut inte inbegriper samma sak, allmän plats är ett mycket vidare begrepp. Man ersatte just allmän plats med offentlig plats eftersom att man ville skilja på dem då allmän plats enligt ordningsstadgan hade en annan innebörd än samma uttryck enligt exempelvis brottsbalken.
Citera
2015-11-16, 09:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det gör ingen skillnad gällande ursprungsfrågan där du har helt rätt, man kan inte neka någon att gå in medan butiken har öppet men man kan neka att sälja till personen.

Det är dock viktigt att skilja på offentlig och allmän plats då de absolut inte inbegriper samma sak, allmän plats är ett mycket vidare begrepp. Man ersatte just allmän plats med offentlig plats eftersom att man ville skilja på dem då allmän plats enligt ordningsstadgan hade en annan innebörd än samma uttryck enligt exempelvis brottsbalken.

Jodå, det går utmärkt att neka en oönskad person att gå in i affären. Jag tror att förvirringen kommer sig av ett rättsfall, där en i affären godvilligt insläppt (men ogillad och oönskad) person inte kunde kastas ut med hjälp av nödvärnsrätten (därför att det inte var hemfridsbrott eller olaga intrång eftersom affären, under öppettiden är en offentlig plats dit allmänheten normalt har tillträde).

Men precis som på vilken sylta som helst kan personalen passa på den oönskade och be denne dra sina färde då denne försöker komma in. Men man får passa på i dörren, kan man säga. Släpper man in alla utan sortering i onda och goda krävs det mer än allmänt ogillande.

I vårt exempel här har tydligen affärsinnehavaren förklarat att TS inte kommer att vara välkommen att handla i affären i framtiden, och det är givetvis fullt tillåtet (och begripligt) att detta inträffar om man snattar. Problemet är mest att åtgärden (att neka tillträde) måste initieras i dörren. När inpassage skett utan att stoppas kan man inte utnyttja tvångsmedel, eftersom brott inte skett.

Säger butiksinnehavaren eller dennes personal "nej" i dörren får man givetvis gå därifrån. Att tvinga sig in är omöjligt.

Se gärna https://lagen.nu/dom/nja/1995s84
Citera
2015-11-16, 09:25
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jodå, det går utmärkt att neka en oönskad person att gå in i affären. Jag tror att förvirringen kommer sig av ett rättsfall, där en i affären godvilligt insläppt (men ogillad och oönskad) person inte kunde kastas ut med hjälp av nödvärnsrätten (därför att det inte var hemfridsbrott eller olaga intrång eftersom affären, under öppettiden är en offentlig plats dit allmänheten normalt har tillträde).

Men precis som på vilken sylta som helst kan personalen passa på den oönskade och be denne dra sina färde då denne försöker komma in. Men man får passa på i dörren, kan man säga. Släpper man in alla utan sortering i onda och goda krävs det mer än allmänt ogillande.

I vårt exempel här har tydligen affärsinnehavaren förklarat att TS inte kommer att vara välkommen att handla i affären i framtiden, och det är givetvis fullt tillåtet (och begripligt) att detta inträffar om man snattar. Problemet är mest att åtgärden (att neka tillträde) måste initieras i dörren. När inpassage skett utan att stoppas kan man inte utnyttja tvångsmedel, eftersom brott inte skett.

Säger butiksinnehavaren eller dennes personal "nej" i dörren får man givetvis gå därifrån. Att tvinga sig in är omöjligt.

Se gärna https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

Om du hindrar en person från fritt röra sig på allmän plats då gör du dig skyldig till brott.

Hur kan dörren utgöras en potentiell barriär när lokalen andes vara allmän plats från första början? Är dörren privat område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in