2015-11-15, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Men i FUP beskrivs det så här: "Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades." (sid 922)

Det nämns inget om någon knut (löpknut) över huvud taget. Den borde ju i så fall ha suttit innanför tejpen, eller hur? (Men det kanske finns beskrivet någon annanstans i FUP som jag har missat?)
Här är en bild på en enkel snara: http://fscomps.fotosearch.com/compc/CSP/CSP602/k6022961.jpg. Två snören sticker ut, en är lång och är fäst vid ett fast föremål, t.ex. ett rör, det andra är bara en lös ände. Den långa kan jag tänka mig är den som kallas "den lodräta snöränden" och den andra bara stack ut.
2015-11-15, 23:43
Medlem
Citat:
Men i FUP beskrivs det så här: "Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades." (sid 922)

Det nämns inget om någon knut (löpknut) över huvud taget. Den borde ju i så fall ha suttit innanför tejpen, eller hur? (Men det kanske finns beskrivet någon annanstans i FUP som jag har missat?)
Med en lärkknop kan knopen sitta utanför tejpen.
2015-11-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men nu var det ju så att landsortsadvokaten hittade sina potentiella, alternativa, GM i slasken.
På tisdag får vi se om TR tycker hon var trovärdig.
Hennes alternativ var väl broder AB. Konstigt att han inte stämmer advokaterskan för förtal.
2015-11-15, 23:46
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du har ju vad någon knopkunnig kallade lärkknopen. Jag föreställer mig den i detta fall så här: utgående från ett fast öga (ögla), "dubbelt så stor som huvudet", viker man en gång på vardera hållet och får en dubbel löpsnara. Från den löper två ändar ut, rimligen till en knop på vägen utefter parten mot fästet i slangen.
Frågan är hur många som känner till och kan knyta en sådan knop. Jag har en känsla av att det är lättare att snabbt sno ett snöre tre varv runt halsen på någon, greppa tag i båda ändarna, vira dem ett varv kring näven och sedan lyfta upp personen som då torde förlora medvetandet väldigt snabbt. Brottet på tungbenet vittnar också om ett hastigt ryck uppåt.

Men hur förklarar man att snöret lindats tre varv kring halsen om det rör sig om en snara? Eller tänker du dig att snöret i själva snaran (öglan) var tredubbelt. Jag får inte ihop det riktigt. Men jag kanske bara är för trött...
Senast redigerad av angladotter 2015-11-15 kl. 23:51.
2015-11-15, 23:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Självklart kommer han att överklaga till hovrätten. Ny advokat där är väl inte helt osannolikt heller.
Sannolikt då en skickligare. Kanske Tomas Olsson?

Jag har dock svårt att se vad som skulle kunna välta det här målet. Även skickliga advokater förlorar de flesta av sina mål. Skälet har vi konstaterat åtskilliga gånger redan i denna och andra trådar: De flesta klienter som hamnar inför skranket är skyldiga som bara fan och bevisningen för det är god. Advokater är inga trollkarlar. De kan dra saker hur mycket som helst i tvivelsmål - om det inte finns substans för invändningarna så hjälper det föga.

Tomas Olsson presterade ett gott och mycket aggressivt försvar i hovrätten för klienten i Vatchareeyafallet. Bevisningen där var inte alls så stark som den var här, även om de samlade indicierna gav en nog så tydlig bild av vad som de facto måste ha hänt. Det hjälpte inte klienten ett vitten i själva skuldfrågan - en enig hovrätt konstaterade precis som en enig tingsrätt att han utom varje rimligt tvivel var skyldig. Däremot lyckade Olsson - eller möjligen bidrog till - att genom en skicklig slutmanöver få rätten att dra åklagarens version av att mordet måste ha varit utdraget och brutalt i tvivelsmål. Vilket gjorde att de dömde till den svenska rättshistoriens (vad jag vet) första styckdråp, vilket reducerade tiden innanför murarna för Kristoffer med uppskattningsvis 2,5-4 år.

Någon ny utredning kommer det knappast att bli vad jag kan se. Olsson hade åtminstone en teoretisk alternativ-GM att åberopa. En ny advokat i hovrätten har bara brorsan och det finns inte mycket utom en tejpbit på golvet i ladan att gå på där. Samtidigt som alla spår efter Nerijus måste förklaras bort. Och de kan bara förklaras bort i en överhettad alternativteoretikerhjärnas fantasi.

Om du med "samarbete" menar att Nerijus pekar ut en alternativ-GM som han "hjälpt" att städa upp efter så tror jag inte det kommer att ge mycket. En okänd "Mr X" tror jag är helt meningslöst att dra upp. Någon man på Blomberg tror jag leder till några nya förhör med vederbörande som sen dras i hovrätten. På sin höjd. Återstår då brorsan... Tja. Jag tror inte att han gör det. Men OM så tror jag inte det räddar honom heller. Bevis mot brorsan saknas fortfarande och då är rätten helt fri att utgå från att den enda rimliga förklaringen till bevisbilden alltjämt är att Nerijus själv begick mordet.
Källa på det fetstilta?

Den tilltalade i vatchareeyamålet förklarade sig aldrig. Vad kan en advokat göra om NB förklarar sig? Sänka brottsrubriceringen till bara griftefridsbrott och grovt skyddande av brottsling?
2015-11-15, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Frågan är hur många som känner till och kan knyta en sådan knop. Jag har en känsla av att det är lättare att snabbt sno ett snöre tre varv runt halsen på någon, greppa tag i båda ändarna, vira dem ett varv kring näven och sedan lyfta upp personen som då torde förlora medvetandet väldigt snabbt. Brottet på tungbenet vittnar också om ett hastigt ryck uppåt.
Fortfarande, hur kunde den hängde röra vid snöret en halvmeter över huvudet?
2015-11-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Glöm inte Nerijus pricksäkerhet när han förklarade att han skulle kunna ha lämnat spår av sperma just där polisen menade att Lisa hängts, och det innan han blivit meddelad den informationen.

Lampkupan fick sin förklaring ... och varför han var så säker
2015-11-15, 23:53
Medlem
Citat:
Det som låter krångligt i ord är enkelt och intuitivt tillgängligt för vem som helst i praktiken. Knopen kallas enkel i litteraturen. De allra flesta vet förstås inte vad knopen heter (inte jag heller tydligen - det ska vara lärkhuvud !). Jag är övertygad om att en snickare känner till den knopen.
2015-11-15, 23:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lampkupan fick sin förklaring ... och varför han var så säker
Lampkupan fanns ju i en annan sektion av byggnaden, så jag tror att han har lämnat spår där vid något annat tillfälle.
2015-11-15, 23:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Knuten borde absolut ha funnits innanför tejpen. Åklagarens scenario är helt fel. Allt tyder på att hon ströps/hängdes genom att snöret virades runt hennes hals och drogs åt, kanske samtidigt som hon lyftes i snöret. Och jag tror att det skedde vid mopeden. Annars var det minst två gm.
2015-11-16, 00:01
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fortfarande, hur kunde den hängde röra vid snöret en halvmeter över huvudet?
Kan hon inte ha rört vid snöret med händerna om hon försökte ta tag i det och hindra gärningsmannen från att dra åt det innan hon hängdes upp? Om hon nu alls har varit upphängd!
2015-11-16, 00:04
Medlem
Citat:

Men hur förklarar man att snöret lindats tre varv kring halsen om det rör sig om en snara? Eller tänker du dig att snöret i själva snaran (öglan) var tredubbelt. Jag får inte ihop det riktigt. Men jag kanske bara är för trött...
Mitt förslag med lärkhuvud kan ju åstadkommas genom lindning, som du säger. Lärkhuvudet kan ha flera törnar. När man betraktar resultatet går det inte att se hur arrangemanget har uppkommit, därav ordalydelsen. I praktiken vore den förberedda lärkknopen mycket mera lättanvänd och snabb.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in