Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Nej, det är inte humant eller värdigt att bo i tältläger i flera generationer. Där är vi helt överens.
Jag har rest runt rätt mycket, och sett misären på nära håll i tredje världen. Jag har sett barn som lever på soptippar i Indien, gatubarn som sniffar exkrement (
länk) i enorma kåkstäder i Sydafrika, kriminella ungdomsgäng i Mexiko, osv. Skulle påstå att väldigt många har det värre än de som bor i FN:s tältläger.
Inget av detta är humant eller värdigt. Men kan vi hjälpa precis alla till ett humant liv? Om inte, hur prioriterar vi var vi lägger våra pengar?
Nu är det jag som inte förstår dig. Ska vi
bara prioritera tältläger?
Inget annat? Aldrig något annat?
Jag anser absolut att vi ska fixa de akuta problemen på plats genast. Om det är en stor brist i dag då tycker jag att det är helt oacceptabelt. Självklart ska det finnas tält, vatten, och mat till de flyktingar som flyr till närområdena. Finns inte detta i dag? Var finns bristen och hur mycket mer skulle det kosta oss att lösa den bristen? Så att vi vet vad vi pratar om här? Jag anser att det problemet ska lösas genast, där det finns sådana brister. Och jag vill veta vad det kostar. Vet du det?
Varför skulle det vara relevant att ens väga den kostnaden mot kostnaderna för asylmottagning i Sverige? Är det ens en kostnadsfråga? Många frågor blir det, men om vi ska kunna reda ut detta då är det ju dessa saker vi behöver veta?
Är inte sanningen den att du egentligen vill hjälpa så lite som möjligt men bara det absolut nödvändigaste och inte en krona till, dvs tält, vatten och mat så att man kan hålla folk vid liv? Det är så långt dig "givmildhet" sträcker sig. Och det är därför du använder detta svepskäl att vi "måste hjälpa på plats" (eftersom vi enligt dig inte gör det nu i stället lägger vi bara pengar på asyl? Men vilket stöd har du egentligen för det påståendet i statistik och forskning?)
Jag menar att vi så klart har råd att fixa det lite bättre på plats
och samtidigt ta emot asylsökanden.
Och att det inte är nödvändigt att schemalägga det så att vi måste stoppa asylhanteringen för att hjälpen måste ges i kronologisk ordning. Först det ena, och sen det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Det är här jag inte alls förstår hur man kan argumentera för att lägga pengar på att folk ska få flytta till Sverige, när de pengarna istället kunde hjälpt så många fler på plats i tredje världen?
Men det är ju en missuppfattning att "vi lägger" pengar på det. Vi satsar inte på att folk ska komma hit, vi tar emot folk som kommer hit, det är en helt annan sak. Jag anser att vi måste ge plats för invandrare från bland annat Syrien eftersom det inte är människovärdigt att de ska bo i tältläger i generationer precis som du skrev. Vi ska samtidigt hjälpa till på plats med akuta behov. Vi måste inte välja, vi kan göra båda sakerna samtidigt och vi har råd med det.