2015-11-15, 15:57
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Jag föreslår en global bolagsskatt på 35%
(vilket är lägre än bolagsskatten i OECD 1996 som då var över 37%).
Jag vill alltså sänka skatterna (jämfört med 1996) så nej jag håller inte med dig om att jag vill vattna ut och skrämma bort alla företag. Men det lär nog bli nödvändigt med en global skattelag så att företagen inte längre har någon möjlighet att skattefuska bort allt.

För det har ju inte hjälpt med en sänkning från 37% till 22%! Det skattefuskar ju bort allt så mycket de bara kan och vågar ändå. En sänkning till 10% eller 2% hade inte heller hjälpt, eftersom 2% av 50 miljarder är 1 miljard, att stoppa i egen ficka. De som kan och vill stoppa en miljard i egen ficka, de kommer att fortsätta göra det även med extremt "företagsvänliga skatter". Så det där argumentet håller verkligen inte. De kommer alltid att smita undan skatten. Därför måste vi se till att stoppa den möjligheten helt. Och höja skatten till ca 35% samtidigt. Samt höja straffen för ekonomiska brott radikalt: livstids fängelse ska det vara om man förskingrar i storleksordningen hundra miljoner från staten.
Global skattelag? Hallå? Knack knack, någon hemma? Det är så skönt med människor som totalt saknar kontakt med verkligheten
Och sen kan du höja skatten till 100% (eller varför inte mer, det har vi haft förr) och så småningom tar även de pengarna naturligtvis slut med obegränsad invandring. Sovjet med massinvandring. Men lycka till med att få andra länder att anpassa sig till dina fantasier.

Allt åt alla? Lär betyda inget till nån (utom politbyrån då).
Citera
2015-11-15, 16:06
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Global skattelag? Hallå? Knack knack, någon hemma? Det är så skönt med människor som totalt saknar kontakt med verkligheten
Och sen kan du höja skatten till 100% (eller varför inte mer, det har vi haft förr) och så småningom tar även de pengarna naturligtvis slut med obegränsad invandring. Sovjet med massinvandring. Men lycka till med att få andra länder att anpassa sig till dina fantasier.

Ja de länder som historiskt följt hans råd har ju inte bara haft ett obefintligt invandringstryck, utan också handgripligt sett till att ingen kan lämna landet.
Citera
2015-11-15, 16:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så det som hände i Paris är inte kaos menar du? Kanske bör vi välja den typ av kaos som skördar minst dödsoffer. Du hinner leva ett bra liv även om du måste visa passet en gång om dagen.

Den gränskontroll som nu är införd är inte ens ett spel för galleriet. Så blir det när en svetsare och en samling feministiska kärringar skall styra landet. Det är full fart mot stupet som gäller.
Citera
2015-11-15, 16:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den gränskontroll som nu är införd är inte ens ett spel för galleriet. Så blir det när en svetsare och en samling feministiska kärringar skall styra landet. Det är full fart mot stupet som gäller.

Det håller jag med dig om, just därför anser jag att alla som släpps in i landet ska kontrolleras och registreras såvida du inte är svensk medborgare. Inget ID --> inget inresetillstånd, enkelt och nödvändigt.
Citera
2015-11-15, 16:14
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

35% var det, varför ljuger du om 100%? Varför måste alltid rasister och borgare ljuga om allt? Alltid, hela tiden. Fattar ni inte att det kommer att upptäckas direkt när ni ljuger?
Givetvis ligger det inte i närtid med globala skattelagar men det lär ju hända inom 100 år.
Eller anser du att 100 års skattesmitning är en mer sannolik framtid?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror att gränskontrollen infördes för att Löfvén skulle vinna poäng hos EU. Nu kan han peka och säga: "Kolla, vi i Sverige gör allt för att leva upp till Dublinkonventionen och hindrar transit; vi följer hela tiden EU:s regelverk, och som återgäldning önskar vi att få ta del av EU:s omfördelningsprogram".
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det räcker väl med att konstatera att min moraliska ståndpunkt runt migration och asyl är med råge majoritetens ståndpunkt inte bara i Sverige utan även internationellt genom att min ståndpunkt faktiskt är uttryckt mer eller mindre precist i FN:s flyktingkonvention.

Jag förstår ärligt talat inte hur du får ihop resonemangen, och jag är nog inte den enda personen som har problem med det.

Jag hoppas du kan ta dig tid att förklara, om så krävs på en nivå så att en femåring förstår det för det kanske är vad som behövs för min del.

"Så gör alla andra", "därför", osv hjälper tyvärr inte långt för min förståelse.

Vid en större olycka så delar sjukvårdspersonalen upp de skadade i flera grupper, tex lätt skadade och svårt skadade. En lätt skadad kanske lider, men överlever många timmar utan hjälp. En svårt skadad dör om han inte får hjälp omedelbart. Låt säga att det inte finns tillräckligt med personal för att rädda ens alla svårt skadade.

I detta läget kan man väl ändå inte säga att "det är bättre att jobba på flera fronter samtidigt", och avdela några ur personalen till att hjälpa de lätt skadade?

Citat:
Jag anser inte att det är humant att hänvisa miljontals människor till tältläger omkring Syrien. Det är inte en värdig lösning för någon och allra minst barnfamiljer.

Nej, det är inte humant eller värdigt att bo i tältläger i flera generationer. Där är vi helt överens.

Jag har rest runt rätt mycket, och sett misären på nära håll i tredje världen. Jag har sett barn som lever på soptippar i Indien, gatubarn som sniffar exkrement (länk) i enorma kåkstäder i Sydafrika, kriminella ungdomsgäng i Mexiko, osv. Skulle påstå att väldigt många har det värre än de som bor i FN:s tältläger.

Inget av detta är humant eller värdigt. Men kan vi hjälpa precis alla till ett humant liv? Om inte, hur prioriterar vi var vi lägger våra pengar?

Citat:
Nej, jag tycker att det är bättre att jobba på flera fronter samtidigt, pga mitt svar i föregående stycke.

[...] jag har bara förklarat för dig att om man har mer utgifter i staten då hjälper det så klart med mer intäkter också, t.ex. i form av högre skatter.

Det är här jag inte hänger med längre.

Låt oss säga att Sverige bestämmer sig för att lägga varenda krona som går att uppbringa på att hjälpa nödställda runt om i världen. Vi kan inte krama ut en enda spänn till hur vi än försöker.

Nu sitter vi med en stor hög pengar, och ska bestämma hur dessa ska användas. Om vi fördelade pengarna relativt jämnt till de 2-4 miljarder personer i världen som är nödställda så får de runt tre kronor extra om dagen. Det kanske är två eller fem kronor beroende på hur mycket pengar vi uppbringar, och hur hårda vi är i vår sortering, men det blir inte mycket mer än tio kronor om dagen.

Jag antar att vi är överens om att några kronor om dagen inte är tillräckligt för dessa nödställda? Vi kan alltså inte lösa alla fattigas problem hur mycket pengar vi än lägger på detta, eller hur?

Då måste vi prioritera hur pengarna fördelas. Varje krona som läggs på en viss sak innebär att en annan sak inte får den kronan.

Det är här jag inte alls förstår hur man kan argumentera för att lägga pengar på att folk ska få flytta till Sverige, när de pengarna istället kunde hjälpt så många fler på plats i tredje världen?

Och har man kommit så långt i resonemanget, så måste ju slutsatsen vara att vi måste sluta dela ut uppehållstillstånd till nödställda för att de ska bo i Sverige?

Då minskar dessutom behovet av gränskontroller.
Citera
2015-11-15, 16:16
Medlem
MartinStLouiss avatar
Vad blir steg 2 då tror ni? För det verkar ju som att man måste göra mer än bara ha gränskontroller.
Citera
2015-11-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vad blir steg 2 då tror ni? För det verkar ju som att man måste göra mer än bara ha gränskontroller.
Inga PUT --- überhaupt, endast TUT. Sänkta bidrag till icke-medborgare. Verkställning av deportationer för dem som inte fått uppehållstillstånd. Kopiera det som Danmark gjort, helt enkelt.
Citera
2015-11-15, 16:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det håller jag med dig om, just därför anser jag att alla som släpps in i landet ska kontrolleras och registreras såvida du inte är svensk medborgare. Inget ID --> inget inresetillstånd, enkelt och nödvändigt.

måste gränskontrollen utföras på den danska sidan (svensk personal) av Öresundsbron. Så görs nu när det gäller färjetrafiken och just den biten fungerar faktiskt.
Citera
2015-11-15, 16:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis

Tror det ligger nära till hands att tvinga rederierna att kontrollera att personerna som åker med från Danmark / Tyskland har rätt att vistas inom Schengen. Dvs man måste har rätt pass + ev. visum. Syrier måste ha visum för att vistas i Schengen.

Då är "färjevägen" i princip stängd.

Sedan har Sverige ett avtal med Danmark om att vi kan postera svensk gränspersonal på dansk mark. Gör vi en "Schengenkontroll" på plats i Danmark så stryps flödet till nära noll.
Citera
2015-11-15, 16:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
måste gränskontrollen utföras på den danska sidan (svensk personal) av Öresundsbron. Så görs nu när det gäller färjetrafiken och just den biten fungerar faktiskt.

Absolut, och det är vad jag har propagerat för hela tiden. In med kontrollanter på Öresundstågen, Migrationsverkets personal kan finnas på tågen för att kontrollera ID på samtliga som skall åka över sundet, inget konstigt, det enda som behövs är att någon ansvarig förstår och även fattar ett beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in