2015-11-15, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det tror jag inte heller NB visste - framför allt inte [i]när[i].Det här är en mindre hög.Jackan låg ovanpå en gren...

Ja vad som är stor eller liten rishög består väl vad man (själv) relaterar till.

Jackan låg som hur som haver i nedre delen av den ca 2 meter höga rishögen.
2015-11-15, 02:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tror att förberedelsen för bilens bagageutrymme kan ha ägt rum på fm, då han sågs komma körande från Martorpshållet. Efter uppsättningen av blecket kör han flyktvägen mot Martorp för att hämta byggplast i G*rds torp. Han plockar ut A*nes verktyg från bagaget vilka han placerar i baksätet för att sen lägga ut plasten där bak. Efter brottet kan han ha emballerat L*sas kropp i en eller ett par stora påsar av den typ som återfanns intill diskbänken i slaktrummet. Efter att ha lämnat byssjan åker han åter förbi G*rds torp där han ses kl 19.15 med byggplast i famnen.

Allt borta och inga spår.

Gästarbetarna på Gerds torp var väl inte "våra litauer". Har för mig att dom pratade tyska och hade en helt annan bil.

Så byggplastens varande och försvinnande är ff ett mysterium.
2015-11-15, 02:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om pappa SH "insåg ganska omgående att allt inte stod rätt till"
Hur kommer det sig då att det gik 1 1/2 timme innan han ringde polisen Kl. 21.57 ?

FUP sidan 17:
Kl. 21.57 så ringer Lisas pappa till LKC. Han har då inte sett eller hört något av sin dotter lisa
sedan kl. 18.26. ?

Men i ett annat dokument, FUP sidan 6, står det att Anmälningsdatum är 2015-06-07 kl: 23.45
Hur kommer det sig?

Vad är det du vill säga med det här ifrågasättandet av pappans agerande? Det naturliga är att man som anhörig först söker av det närmsta området för att se om det finns en naturlig förklaring innan man kontaktar polis. Att som förälder inse att något inte står rätt till är inte lika med att ens kunna föreställa sig att något i likhet med detta skulle ha hänt.

Han har hanterat situationen på allra bästa tänkbara sätt. Att göra mera än så är omöjligt. Respekt åt L*sas pappas agerande!
2015-11-15, 02:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Gästarbetarna på Gerds torp var väl inte "våra litauer". Har för mig att dom pratade tyska och hade en helt annan bil.

Så byggplastens varande och försvinnande är ff ett mysterium.

Är det så? Vad är då anledningen till att makarnas vittnesmål återfinns i FUP? Beskrivningen av litauernas bostad finns också med.
2015-11-15, 02:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om pappa SH "insåg ganska omgående att allt inte stod rätt till"
Hur kommer det sig då att det gik 1 1/2 timme innan han ringde polisen Kl. 21.57 ?

FUP sidan 17:
Kl. 21.57 så ringer Lisas pappa till LKC. Han har då inte sett eller hört något av sin dotter lisa
sedan kl. 18.26. ?

Men i ett annat dokument, FUP sidan 6, står det att Anmälningsdatum är 2015-06-07 kl: 23.45
Hur kommer det sig?

Konstigt, tycker mig ha hört i andra sammanhang att polis kontaktades " för tidigt". Hur han än gör så är det fel!!

Han letade dygnet runt, det var fel och misstänkt beteende. Hade han å andra sidan hållit sig hemma så hade det varit misstänkt: "Pappan letade inte ens efter sin dotter".
2015-11-15, 02:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Är det så? Vad är då anledningen till att makarnas vittnesmål återfinns i FUP? Beskrivningen av litauernas bostad finns också med.

Det har varit uppe i tråden flera gånger. Letar....
2015-11-15, 02:43
Medlem
Citat:
Vad är det du vill säga med det här ifrågasättandet av pappans agerande? Det naturliga är att man som anhörig först söker av det närmsta området för att se om det finns en naturlig förklaring innan man kontaktar polis. Att som förälder inse att något inte står rätt till är inte lika med att ens kunna föreställa sig att något i likhet med detta skulle ha hänt.

Han har hanterat situationen på allra bästa tänkbara sätt. Att göra mera än så är omöjligt. Respekt åt L*sas pappas agerande!

Helt enig med dig.

Att inte läsa FUP och se åklagarens logiska uppbyggnad samt ta till sig den överväldiga bevisningen. Är märkligt.
-----------------------------------

Till XO, nopomil mfl.

Bygg gärna upp en lika logisk, vederhäftig, skrift som bevisar motsatsen.

Ser fram mot den.
Senast redigerad av Remark 2015-11-15 kl. 02:46.
2015-11-15, 02:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Postat av Vastmanlanning
JA , detta är mycket intressant men det rör sig...

JA , detta är mycket intressant men det rör sig om andra Litauer. Ann-Sofi och Bo vet vilka NB och AB är och skulle ha känt igen dem. Men det de berättar är väldigt intressant tycker jag:

"Ann-Sofi berättade att Gerd haft 2 st litauer, män, som hjälpt henne att måla huset och kitta
fönster mm under tiden 1-11 juni 2015. Hon sa att de från början var två stycken men de
sista dagarna hade hon bara sett en av männen.
Hon hade pratat med Gerd om detta och Gerd hade sagt att de inte kunde ha haft...

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av hasselmuz 2015-11-15 kl. 02:57. Anledning: tillägg
2015-11-15, 03:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
JA....VEM...använder dessa röda dunkar.
BRA FRÅGA

Kanske Gunnar Johansson, eller kanske någon som hjälper honom med
att fylla på bränsle på gräsklipparen ?

FUP 462 +463
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-14
"När Gunnar rör sig mellan gårdarna åker han oftast på gräsklipparen. Ibland så kör han även en traktor."

FUP 465 +466
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-23

Hur har snacket gått på gården Blomberg efter det som hänt?
Ingen vet något säger dom men även om de vet något så säger de ingenting

Jag har svårt att tänka att de är skyldiga. Det måste vara någon mer inblandad.

Jag klippte gräset samma dag där de hittade henne, vem tänker på något sånt, jag klippte
precis i närheten av byssan där de hittade henne.

Fastnade det något i din gräsklippare?
Ja bindningssnöre till halmbalar

Berätta vad är det för slag snöre
Det är i plast, blått, det ligger lite överallt i gräset. Det brukar vara inne i ladan.

Vad som är riktigt konstigt är att Gunnar J säger i det andra förhör, den 23 Juni, att:

"Gunnar uppger att han inte är hörd av polisen tidigare och att ingen har pratat med honom."

MEN...Gunnar J, hade ju förhörts av polisen 9 dagar tidigare den 14 Juni.
2015-11-15, 03:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nej, hon såg en vit alternativt ljus eller silvrig bil. Hon pekade ut NB i vittnesmål två gånger.

Det är ju det som är det märkligaste att hon känner igen NB i rättsalen trots att han förändrat utseende kraftigt, blivit magrare. Finns bilder i en artikel i media.

Vd fotokonfrontationen gallrar hon bort personer som inte har baltiskt utseende. Bland annat utesluter hon brodern.

Bekrivningen av bilen stämmer inte.
2015-11-15, 03:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag tror att förberedelsen för bilens bagageutrymme kan ha ägt rum på fm, då han sågs komma körande från Martorpshållet. Efter uppsättningen av blecket kör han flyktvägen mot Martorp för att hämta byggplast i G*rds torp. Han plockar ut A*nes verktyg från bagaget vilka han placerar i baksätet för att sen lägga ut plasten där bak. Efter brottet kan han ha emballerat L*sas kropp i en eller ett par stora påsar av den typ som återfanns intill diskbänken i slaktrummet. Efter att ha lämnat byssjan åker han åter förbi G*rds torp där han ses kl 19.15 med byggplast i famnen.

Allt borta och inga spår.

Litauen killen på "Gerd's torp" som bär ut byggplast kl 19:15 är INTE NB eller AN, det är några andra Litauer hantverkare, det står i FUP och har förklarats många gånger här i tråden.
2015-11-15, 03:11
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte att boden skulle brinna upp alls.

Att få en så pass stor rishög, som det här är frågan om, och få den att få formen av en "sockertopp" tror jag maskinell hjälp skulle underlättat betydligt.

Sedan tycker jag att hjälm och jacka var tämligen bra dolt från uppenbar syn.

Mitt fetnade.

Hur kan du påstå det ???

Ta en titt på bilden, FUP 838, både jacka och hjälm ligger ju fuldständigt synlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in