2015-11-14, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Rättsläkaren kom till platsen vid 4-tiden på lördagmorgon efter att fyra forensiker lyckats få ut kroppen ur skåpet.
JAG VET - och hon är uttagen för ATT en rättsläkarundersökning sen ska kunna ske.
2015-11-14, 22:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är märkligt med denna lastare, jag har också funderat på meningen med att köra med den på söndag em, samt att den står halvt utkörd senare. Ingen har trätt fram som förare. NB har en, för farbror Arne, märklig reaktion när han tillfrågas.

Vad var tanken med den? Jag kan inte komma på varför den användes, ingen annan heller som det verkar. Insyn på kvällskvisten som du föreslår verkar rimligt, men på em?
Dessutom står den där när NB med fru bevisligen är i Källtorp hos Handlar'n. Så vem ställer tillbaka den i maskinhallen?
2015-11-14, 22:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I Boden brände man ner Ödehuset, om jag inte missminner mig.

Arbetet beräknades ta ett par veckor och planka för planka skulle tas bort, av respekt för V*tchareeya.
2015-11-14, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag bryr mig inte om ifall ladan i Blomberg rivs eller inte. Jag har aldrig varit där, och kommer sannolikt aldrig att åka dit.

Huset som Gustav III sköts i står kvar. Huset som Anna Lindh knivhöggs i står kvar. Jag känner inget obehag av att se dessa "monument över ondskan", för jag uppfattar dem inte så.

AJ har ekonomiskt intresse i ladan. Om de som vill att ladan rivs ordnar en insamling som kompensation till AJ så kommer inte jag att sätta käppar i hjulen.

Du skriver ju bara i provokationssyfte.

Ska du jämföra NK-byggnaden och Kungliga Operan med en lada ute i en by på landet? SUCK!

Jag tycker AJ ska vara glad om folk över huvud taget vill att han ens ska vara kvar på bygden.
Ladan är det första som ryker, annars lär det bli folkstorm och någon tänder på.
Djungelns lag.
2015-11-14, 22:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
LIVE FRÅN RÄTTEGÅNG
Citat:
Han började söka i ladan med en kollega. Hunden är lös och han har pannlampa och jobbar rum för rum.
Vid det angränsande rummet till ladan får han ett ökat intresse från hunden.
Polisen kunde inte hitta Lisa i ladan vid den här tidpunkten avslutar han.
Nu tar målsägarbiträdet över utfrågningen.
Polismannen noterade inte små detaljer utan fokuserade på att hitta Lisa.
Nu frågar försvarsadvokaten ut polisen.
Polismannen säger att hunden visade förhöjt intresse på golvet i det rum där man tror Lisa mördades.
http://www.svt.se/nyheter/live/ratte...t-pa-lisa-holm

FRÅN FUP om mjölkrummet

Det är ju viktigt att förstå att när Lisa initialt hade försvunnit var inte meningen med sök att hitta små bevisföremål utan att hitta en ev tillfångatagen/utsatt flicka. Man sökte efter Lisa utan att ha en aning om vilket håll hon kunde ha försvunnit och varför. Ladan var bara en av otaliga ställen hon kunde befinna sig på. Man sökte utefter Vänern, alla grannbostäder, utefter vägen, pappa sökte på busshållplatser. Det fanns otaliga möjligheter.

Det är lätt att vara efterklok och nu i efterskott veta att man skulle ha letat minutiöst i ladan redan på kvällen, men i ett, i början, kaotiskt eftersök var det inte så självklart.
2015-11-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är märkligt med denna lastare, jag har också funderat på meningen med att köra med den på söndag em, samt att den står halvt utkörd senare. Ingen har trätt fram som förare. NB har en, för farbror Arne, märklig reaktion när han tillfrågas.

Vad var tanken med den? Jag kan inte komma på varför den användes, ingen annan heller som det verkar. Insyn på kvällskvisten som du föreslår verkar rimligt, men på em?

Min gissning är att NB efter det misslyckade karttricket på lördagen hade tid på sig att "förfina" sin plan. Han gjorde snabbt bort arbetet (fönsterblecket) han skulle göra redan på söndag fm, direkt efter IB gått över till Jönsson.

Han hade gott om tid att tänka igenom och förbereda allt. Jag tror att han hade tänkt att använda lastaren för transport till Martorp och att han provkörde sträckan för att veta vilken tid det skulle ta.

Jag tror han helt enkelt fick tidsbrist.

Lisa stod inte vid moppen kl 18.00 när fiket stängde utan först 18.22!

Så han fick överge lastaren.
2015-11-14, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Å hur ska kafe"et leva vidare? Antar att det fick en viss uppsving i början men det lägger sig nog snart

Svedungskan hade ju den dåliga smaken att åja sig i ett uttalande att aptiten hade
minskat hos folk efter att brottet hade skett. Mig skulle det inte göra något om AJ
river ner rubbet. Hela platsen andas ondska och ond bråd död. Det känns även när
man åker förbi i bil. Man behöver inte ens gå ur bilen för att känna det.
2015-11-14, 22:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Min gissning är att NB efter det misslyckade karttricket på lördagen hade tid på sig att "förfina" sin plan. Han gjorde snabbt bort arbetet (fönsterblecket) han skulle göra redan på söndag fm, direkt efter IB gått över till Jönsson.

Han hade gott om tid att tänka igenom och förbereda allt. Jag tror att han hade tänkt att använda lastaren för transport till Martorp och att han provkörde sträckan för att veta vilken tid det skulle ta.

Vem pratade hon svenska med 18:26, när hon hade skilts från kollegorna?
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Vad då för tidsbrist?
Medlem
develis avatar
Utvidgad rättsmedicinsk obduktion

Ur FUP
Citat:
Utvidgad rättsmedicinsk obduktion utfördes 2015-06-17 efter beslut av polismyndigheten PO, Skaraborg.
Ur publikation från Rättsmedicinalverket
Citat:
Den mest kvalificerade undersökningsformen, utvidgad rättsmedicinsk obduktion,
väljs vid vetskap eller misstanke om att dödsfallet har orsakats av brott.
Citat:
Samtliga rättsmedicinska avdelningar har läkare i ständig beredskap utanför kontorstid.
Läkarna är tillgängliga per mobiltelefon och har två timmars inställelsetid. De utför
brottsplatsundersökningar, undersökningar av levande personer och ger konsultationer
per telefon.
Citat:
Utvidgad rättsmedicinsk obduktion. En inte lagreglerad form av rättsmedicinsk obduktion,som har beslutats av Rättsmedicinalverket (SOSFS 1997:26). Den tillämpas
vid misstanke om att dödsfallet har orsakats av ett brott och innebär en särskilt noggrann
och omfattande obduktion. Två läkare medverkar varav den ena är huvudansvarig och
den andra är medverkande och kontrollant.
Citat:
Den andra läkarens uppgift bör ses inte i första hand som kontrollant utan som
medverkande och assisterande läkare. Läkaren bör därför vara närvarande under hela
undersökningen. Hon eller han kan diktera undersökningsfynden medan den huvudansvariga
läkaren obducerar, mäta storleken på skador, fotografera, hjälpa till med
provtagning och vara diskussionspartner. Båda läkarna ska signera rapporten, den ena
som huvudansvarig.
Citat:
polisens kriminaltekniker är närvarande vid utvidgade rättsmedicinska obduktioner. Syftet är att
teknikerna ska ta till vara kläder och spår på kläderna och kroppen såsom ev. emballage,
skottrester, hårstrån, fibrer, besudlingar etc. Teknikerna fotograferar också denna del av
proceduren som alltid ska föregå rättsläkarens yttre och inre undersökning. Samtliga
avdelningar har infört denna rutin.
Citat:
Vid utvidgade rättsmedicinska obduktioner dvs. vid misstänkta våldsbrott ingår
som rutin att ta jämförelsematerial till kriminalteknisk DNA-undersökning. Detta kan
göras i form av blod, slemhinneskrap från munhålan eller annan vävnad. Denna provtagning
registreras inte på obduktionsärendet utan på den kriminaltekniska provtagningen.
Citat:
Fotografering är en viktig form av dokumentation av fynden vid en rättsmedicinsk
undersökning. Detta gäller såväl rättsmedicinsk obduktion som undersökning av levande
person för utfärdande av rättsintyg. Fotografierna utgör en ”minnesanteckning”
för den undersökande läkaren, kan eftergranskas av annan rättsläkare och kan användas
i en förundersökning och som bevis i en domstolsförhandling
http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/rapport2011-2-kvalite-rm-rammer.pdf
Senast redigerad av develi 2015-11-14 kl. 22:52.
2015-11-14, 22:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur mycket tid hon kan ha lagt ner vet jag inget om, 448timmar är lite mer än 11veckor heltid.
Om det är rimligt eller inte vette tusan, hon har ju sannolikt haft andra anställda som hjälpt till.

Timtaxan blir 2008kr/h. Det är inte direkt oskäligt jämfört med vad andra advokater tar ut men hon är väl utsedd av rätten? Om jag förstått det hela rätt så kommer man då gå efter rättshjälpstaxan som 2015 ligger på 1628Kr/h.

Så om domstolen godkänner antalet timmar så bör hon får ut ca 730 000.

Att begära ersättning är inte samma sak som att få ersättning, det är ganska vanligt att domstolar korrigerar och ger ut mindre än vad som begärs.
Vittnet som begär 36 000 kan ju glömma det, man får skälig ersättning för förlorad inkomst, resa och uppehälle. Så säg max en dagslön samt ersättning för resa fram och tillbaks.

Vet man vilket vittne som begärde 36.000.?
2015-11-14, 22:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem pratade hon svenska med 18:26, när hon hade skilts från kollegorna?
Hur vet du att hon hade skilts från kollegorna. Hennes pappa uppfattade att det ver dom han pratade med. Det metalliska ljudet kan ha kommit från regeln som lades på innan Lisa gick mot mopeden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in