2015-11-14, 21:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hon angav att hon sökte en balt. Hon kunde inte se skillnad på bröderna. Bara där faller all trovärdighet. Vit bil var det.

FUP, sid 985:

Citat:
Bilen han åkte i var vit eller ljus, typ skåpbil.

Förhör 8 juni.

Hon angav ingenting. Lägg ner ditt effektsökeri.
2015-11-14, 21:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Det var inte där som åklagaren påstår att Lisa hanterades 30 cm från en vägg.

Påstår du att det blåst upp på väggen?
2015-11-14, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
FUP, sid 985:
Förhör 8 juni.
Hon angav ingenting. Lägg ner ditt effektsökeri.
En passus. Detta med att bilen beskrivs som vit är intressant - det finns två vittnesuppgifter där detta sker - i ett visst sken lär den se så pass ljus ut. OCH det är person som har vetskap om att det ÄR litauernas bil som står vid huset de renoverar och nästa är en beskrivning från Källby (VW, LT-skyltning osv) - ska vid tillfälle gräva fram dem och visa (hinner inte nu).
Det visar en svårighet att beskriva färg på den (ljus, grå, vit).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håll käften ditt okunniga low life.

Det är INTE i slaktutrymmet - det är i mjölkrummet Lisa mördades och där hunden visar intresse.

Nej. Hunden markerade inte där.
Hade en mänsklig kropp hanterats som åklagaren påstår, fem timmar innan skulle hunden ha markerat kraftigt i det utrymmet. Fem timmar är ingenting för en hund.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis och jag tycker det räcker gott med beskrivningen i FUP över händelseförloppet. Exakta detaljer är jag ointresserad av..

Jag håller med. Vi har fått veta tillräckligt från det Litauerna togs i förvar. Det fanns häktningsgrunder, och ledtrådar som visade att det var rätt gärningsman som var häktad, och att han var ensam gärningsman när frun och brodern släpptes.

Det är viktigt att komma ihåg att de detaljer en del folk efterfrågar är inte offentliga. Tack och lov.
2015-11-14, 21:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En som varit död i några minuter luktar inte lik. Står i FUP.
Därför hittas inget i bilen heller.
Troligen inlindad i plast som slängts efteråt.

Angående att det tyder på att Lisa aldrig var i ladan eller slaktrummet:

Ja men det var också en vanlig spårhund där som anlände den 7 Juni ca kl.23:30 bara 5 timmar efter Lisa försvann och då skulle hon enligt åklagarens händelsesförlopp ha varit i både ladan och slaktrummet, och ändå markerade spårhunden ju varken i ladan eller slaktrummet (utom för NBs bajs)
Den hittade heller inte varken handsken eller örhängen i ladan ej heller örhänget i slaktrummet.

Den visade enbart något intresse i ett garage liknande rum där golvet var tomt på föremå + i lilla ladan som ligger väster om/ bakom stora ladan men markerade inte.

Låter ju inte precis som om att Lisa överfallits, släpats genom ladan och mördats i slaktrummet, eller vad tycker ni?

Här kan ni läsa en beskrivning av hela söket med spårhunden kvällen den 7 Juni:

FUP 15 + 16

Initiala närsök runt caféet vid Blomberg, Källby.

Jag, Pa Magnus Stenlilja i SHO 53-9710, blev under söndag kväll 2015-06-07 beordrad av
RKC till Källby med anledning av ett försvinnande. Händelsen som larmades ut var att en
17-årig tjej inte kommit hem efter avslutat arbetspass på caféet vi Blomberg, Källby. Pappan
meddelade att han återfunnit tjejens moped som stod kvar vid caféet med tändningsnycklarna
i tändningslåset.

Jag anlände ca kl.23:30 till platsen, där mötte en IGV-patrull samt pappan upp. Pappan
förklarade att han flyttat på mopeden ca 10m när han anlände. Mopeden stod nu parkerad
intill caféets huskropp, baksidan av fastigheten. Jag tog ut tjänstehunden och påbörjade ett
spårsök runt platsen där mopeden tidigare anträffats av pappan. Jag slog en ring runt
mopeden med hunden och fick inget förhöjt spårintresse av hunden förutom till den plats där
mopeden nu var parkerad. Jag slog då en större cirkel med hunden runt sista
mopedpositionen, ca 100-150 meter i diameter. Inget spårupptag alls.

Sökte då med mer fokus mot caféets baksida och de fastigheter som låg där. Jag gick igenom alla utrymmen på tomterna intill på baksidan av caféet, inget av intresse påträffades. Vare sig spår eller föremål.
När jag kom upp till kraftledningsgatan som gick mellan åkern och vägen upp till herrgården
så blev hunden mer intensiv och hade ett förhöjt intresse. Dock påträffade jag inget av
intresse och hunden markerade inget heller så jag fortsatte vidare. Jag sökte igenom flera
fastigheter på caféets baksida bland annat ett ödehus på en tomt rakt bakom caféet. Även en
stenfastighet på andra sidan vägen upp mot herrgården genomsöktes, inget anträffat.

Jag tog sedan en kortare paus innan tjänstehunden och jag påbörjade genomsöka fastigheterna
mittemot caféet. Dessa fastigheter var lador, förråd mm.

I ladan mittemot gick jag in genom en större dörr som vette ut mot vägen. Väl inne höll jag
högervarv och sökte i alla skrymslen. Jag kröp ner under ett nybyggt raster eller sil av något
slag och sökte av hålutrymmet där. Jag tog mig upp så högt upp i ladan som det var görligt
utan att jag påträffade något. Hunden visade ej heller något särskilt intresse.

Från ingångsdörren där jag tidigare gick in fortsatte jag sedan vänster bort. Det var en mer
öppen lokal där det låg en hel del föremål på golvet. Hunden blev väldigt intresserad av en
tyghög intill ytterväggen. Under högen påträffades, vad jag tror, mänsklig avföring.

Vi fortsatte sedan in i ett utrymme längst till vänster, mot vägen till. Utrymmet därinne var
beklätt med kakel på vissa väggar. I utrymmet längst bort, ett större rum utformat nästan som
ett garage visade hunden ett förhöjt intresse mitt på golvet. Golvet var tomt på föremål men
dock så fortsatte hunden intensivt med sin nos att söka på golvet. Vi lämnade rummet utan
ytterligare åtgärd.

Den mindre ladan, rakt västerut från den större ladan sett, sökte vi sedan av. Längst in till
höger i ett lite större utrymme blev hunden intresserad utan att han markerade något. Dock
visade hunden samma intensitet som tidigare inne i den större ladan.

I tjänsten
Pa Magnus Stenlilja
PM, 2015-06-18
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-14 kl. 21:46.
2015-11-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med. Vi har fått veta tillräckligt från det Litauerna togs i förvar. Det fanns häktningsgrunder, och ledtrådar som visade att det var rätt gärningsman som var häktad, och att han var ensam gärningsman när frun och brodern släpptes.

Det är viktigt att komma ihåg att de detaljer en del folk efterfrågar är inte offentliga. Tack och lov.

Precis. Vi övriga har bara studerat FUP:en, vilken innehåller alla viktiga uppgifter som utgör grunden för åtalet.
2015-11-14, 21:19
Medlem
Någon med en gruppavatar hänvisar till en sida i fupen om att rättsläkare undersökte Lisa på Martorp. Det finns ett konstaterande av att hon var död kl 5 på morgonen. Då hade Lisa redan hanterats och hur mycket rättsläkaren undersökte då finns inte uppgifter om. Denna skedde vid obduktionen att antal dagar senare.

Det är poliser som har hanterat kroppen ut från skåpet. Det är klantigt.

Har rättsläkare någonsin sett snaran/snöret på plats? De ombads att inte ut uttala sig om denna snara/snöre. Märkligt.
2015-11-14, 21:21
Medlem
Tamborinos avatar
Jag håller på med att läsa om det mesta i FUPen , tycker man har fått en ganska klar bild över det mesta , men inte allt såklart .
Något som jag tycker verkar nästan obegripligt är det som sker med Teleskoplastaren !
Det är tveklöst NB som håller på med den på söndagen , att han ställer den i den bakre öppna porten till ladan är för att minska insyn .
Han planerar brottet i god tid alltså , är vad jag tror .
MEN varför är NB ute och kör lastaren på grusvägen mot Martorp , har han tänkt använda den under brottet på något sett .
Är det någon som har en teori ?
2015-11-14, 21:22
Medlem
Citat:
Någon med en gruppavatar hänvisar till en sida i fupen om att rättsläkare undersökte Lisa på Martorp. Det finns ett konstaterande av att hon var död kl 5 på morgonen. Då hade Lisa redan hanterats och hur mycket rättsläkaren undersökte då finns inte uppgifter om. Denna skedde vid obduktionen att antal dagar senare.

Det är poliser som har hanterat kroppen ut från skåpet. Det är klantigt.

Har rättsläkare någonsin sett snaran/snöret på plats? De ombads att inte ut uttala sig om denna snara/snöre. Märkligt.

Inte alls märkligt, det rådde tystnadsplikt under förundersökningen.
2015-11-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Bara genom att fråga efter detta visar det hur förbannat korkat inklusive okunnig du är om hur en rättsläkare kallas till plats varje gång det sker ett mord.
Ström var på plats vilket framkommer i tråden ... alltså... du vet.. det inlägget du fokuserade på punktformade blödningar under hälen och gjorde stor affär av.

Idiot.

Det fetade: det var inte frågan.
Rättsläkare har inte funnits med när Lisa togs ut från skåpet. Vi vet inte ens om den som var där då har sett snaran/snöret någon gång på plats. Vi vet väldigt lite om detta.
2015-11-14, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

LIVE FRÅN RÄTTEGÅNG
Citat:
Han började söka i ladan med en kollega. Hunden är lös och han har pannlampa och jobbar rum för rum.
Vid det angränsande rummet till ladan får han ett ökat intresse från hunden.
Polisen kunde inte hitta Lisa i ladan vid den här tidpunkten avslutar han.
Nu tar målsägarbiträdet över utfrågningen.
Polismannen noterade inte små detaljer utan fokuserade på att hitta Lisa.
Nu frågar försvarsadvokaten ut polisen.
Polismannen säger att hunden visade förhöjt intresse på golvet i det rum där man tror Lisa mördades.
http://www.svt.se/nyheter/live/ratte...t-pa-lisa-holm

FRÅN FUP om mjölkrummet
Citat:
Min hund markerade i en del av ladugården som var kaklad och som låg i motsatt ände från där handsken hittades. Ulf Lundström sökte även detta utrymme med sin hund även han markerade . Tekniker Thomas Carlsson topsade där hunden markerat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in