2015-11-14, 14:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
I väntan på morddomen i Lisa Holm-fallet har Nerijus Bilevicius, 35, fått större frihet på häktet i Mariestad.

Men det är tveksamt om han släpps ut bland andra intagna – eftersom det kan finnas en hotbild mot den misstänkte mördaren.
Här har vi ju en lirare som verkligen gjort sig förtjänt av att vara föremål för en hotbild
men dessvärre lär väl ingen föreligga när allt kommer omkring.
Nerijus är lika förtjänt av att ha en liten oroande hotbild över sig som alla fundamentalistiska
islamister som kriminellt aningslösa politiska makthavare i de västerländska
demokratierna tillåtit strömma in i sina samhällen det senaste decenniet.
Inte minst efter de fruktansvärda terrordåden i Paris igår där jag förresten hade en bekant
som befann sig men lyckligtvis inte någonstans där mördandet utfördes.
Citat:
De senaste fem månaderna har det varit hans hem. Under förhör har han bland annat berättat att han är nöjd med anstaltens mat.
"Det är bra, ja jag klagar inte", berättade han för förhörsledaren.
Han har även fått jobba och tjäna lite extra pengar:

"Ja, jag trädde siffror på en sån plastskaft", sa han i förhör.
Nej, se där, lille vidrige Nero kommer säkert att stormtrivas på anstalt framöver.
Med både sysselsättning, mat och annat smått och gott.
En högst anpassningsbar ohyra till individ.
Och gott om runktillfällen i sin avskildhet i lilla cellen förstås.
Citat:
Han har avböjt kontakt med fängelsepsykolog och präst och endast samtalat med häktespersonal och sin advokat.

– Ja, jag tycker faktiskt att vi har lärt känna varandra. Som man gör när man träffas under väldigt speciella förhållanden, har Inger Rönnbäck tidigare sagt.
Kanske advokaten gått och kärat ner sig i klienten? Därav det anmärkningsvärt
lidelsefulla engagemanget för Neros sak i domstolen? Vad vet man?

http://www.expressen.se/gt/risk-for-hotbild-mot-nerijus-bilevicius-35/
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-14 kl. 14:59.
2015-11-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Hur ser en ocensurerad bild ut av livet på Kumla då?

Förenklat kan jag säga att den här killen kom ut med över en halv miljon i skulder, som han skaffat sig under tiden på anstalt. På utsidan i frihet fanns det folk som inkasserade skulden med ränta. Han köpte sig lugn och ro med andra ord. Om N hamnar på en sluten avd tror jag dock han har större chans att klara sig undan, men det kommer ju en riskbedömning avgöra.
2015-11-14, 14:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, den har inte framförts i vare sig utredningen eller tingsrätten därför att den kan uteslutas, om än inte i just en skribents ögon.
Ännu en gång ett, skulle jag vilja kalla det, tvångsmässigt och påstridigt ältande om en hypotes som inte vinner något som helst gehör.
Den har inte uteslutits, den har aldrig uppstått.

Självmordshypotesen stöds av statistik och vederläggs varken av vittnesmål och teknisk bevisning. Ingen har kommit med något sakligt argument mot den, den kallas bara absurd och oetisk. Den ende som har argumenterat i sak mot hypotesen är #develi, som vid flera tillfällen har tagit upp sin felaktiga uppfattning om rättsläkarens slutsats. Jag vill kalla gärningsbeskrivningen avsevärt mer absurd och oetisk.

Jag ältar inte självmordshypotesen tvångsmässigt och påstridigt, jag tar upp den bara i svaromål. Jag avvaktar NB:s förklaring. Kommer den inte så beror det på att han inte kan eller vill förklara sig. I båda fallen ska han dömas till livstids fängelse för mord.
2015-11-14, 15:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jo, men om mobilen är upptagen i ett samtal så spelar den inte musik/radio samtidigt därav frågan om extra mp3spelare.

Jag antar att mopeder inte har radioanläggningar så som vissa motorcyklar har, men där är jag kanske fel på det?

Nu har jag kollat upp FUP och nej, hon hade ingen extra mp3-spelare så då förmodar jag med att hörlurarna var anslutna till mobilen. Gissningen om musik i jackfickan kan uteslutas - tack!
2015-11-14, 15:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nu har jag kollat upp FUP och nej, hon hade ingen extra mp3-spelare så då förmodar jag med att hörlurarna var anslutna till mobilen. Gissningen om musik i jackfickan kan uteslutas - tack!
Sid 118:
Citat:
Lisa bar mopedhjälmen med sig. Hon hade inte satt på sig hjälmen. Lisa sa att hon skulle
sätta i hörlurar så hon kunde lyssna på musik.
Sid 122:
Citat:
Rebecka kommer också ihåg att Lisa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin
mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden.
Om Lisa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för
lyssnandet.
Då måste hon ha haft en musikspelare i mobilen, vilket innebar att hon borde ha hört fickringningen och pappans "Hallå".
2015-11-14, 16:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ingen är dömd. Det spelar ingen roll hur mycket du fantiserar om onda sagor.
Men -Tore Brandtler, 67 år, är bevisligen en sexualbrottsadvokat som ägnat sin gärning åt att framförallt försvara sexualbrottslingar.
Det är hans kall.
Du får skilja på sagor och fakta.

Det är också, bland annat, Inger Rönnbäcks kall. Men det var är väl inte lika intressant att tala om i sammanhanget tydligen.
2015-11-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Förenklat kan jag säga att den här killen kom ut med över en halv miljon i skulder, som han skaffat sig under tiden på anstalt. På utsidan i frihet fanns det folk som inkasserade skulden med ränta. Han köpte sig lugn och ro med andra ord. Om N hamnar på en sluten avd tror jag dock han har större chans att klara sig undan, men det kommer ju en riskbedömning avgöra.

Men va bra, att det blir livstid för Nero mördaren, då är problemet ett icke-problem!

Du behöver inte oroa dig för att mördarlitauern ska bli krävd på pengar. Nero kan ackumulera hur mycket skulder som helst i fängelset för han kommer inte ut i Sverige. Pengarna kommer inte kunna inkasseras.

Du måste vara lättad. Han kommer ha det bra, äta sig mätt, ha massor med tid över för att runka. Får man förresten runka på kåken, om man inte skvätter ner väggar och lampor?
2015-11-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hustrun till gm Säger att hon lever på det som finns kvar på kortet .
Borde inte allt som gm äger frysas och ev vara en del utav skadeståndet ?
Håller med. Men det blir väl vi som får betala som vanligt.
2015-11-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den har inte uteslutits, den har aldrig uppstått.

Självmordshypotesen stöds av statistik och vederläggs varken av vittnesmål och teknisk bevisning. Ingen har kommit med något sakligt argument mot den, den kallas bara absurd och oetisk. Den ende som har argumenterat i sak mot hypotesen är #develi, som vid flera tillfällen har tagit upp sin felaktiga uppfattning om rättsläkarens slutsats. Jag vill kalla gärningsbeskrivningen avsevärt mer absurd och oetisk.

Jag ältar inte självmordshypotesen tvångsmässigt och påstridigt, jag tar upp den bara i svaromål. Jag avvaktar NB:s förklaring. Kommer den inte så beror det på att han inte kan eller vill förklara sig. I båda fallen ska han dömas till livstids fängelse för mord.

Självmord har uteslutits av Rättsmedicinalverket.
I sin rapport skriver de att döden orsakats av annan. De utesluter andra alternativ(se aktbilaga 87 sidan 517).
2015-11-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men va bra, att det blir livstid för Nero mördaren, då är problemet ett icke-problem!

Du behöver inte oroa dig för att mördarlitauern ska bli krävd på pengar. Nero kan ackumulera hur mycket skulder som helst i fängelset för han kommer inte ut i Sverige. Pengarna kommer inte kunna inkasseras.

Du måste vara lättad. Han kommer ha det bra, äta sig mätt, ha massor med tid över för att runka. Får man förresten runka på kåken, om man inte skvätter ner väggar och lampor?
Kan nämna att de motorcykelåkande indrivarna har ett internationellt nätverk. Till mitt företag kom det ett reklamfax där de erbjöd tjänster mot 25% på indrivet belopp. De har bättre järnrör än medlemen i SD hade.
2015-11-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Kan nämna att de motorcykelåkande indrivarna har ett internationellt nätverk. Till mitt företag kom det ett reklamfax där de erbjöd tjänster mot 25% på indrivet belopp. De har bättre järnrör än medlemen i SD hade.

Då får vi verkligen hoppas att Nero får fångvårdens beskydd för resten av hans eländiga liv, om han är i fara!

Det går många rykten om hur det är på fängelser. Det jag vet är att det går lugnt till i Sverige i jämförelser med andra länder. Kriminalvården är skickliga när de ska placera ut olika brottslingar. Det vi ser är, att när folk kommer ut efter långa straff ser de ut att må bättre än de förtjänar.

Att mördare och pedofiler ska få stryk av sina medfångar, är mest önsketänkande.
2015-11-14, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Då kan väl alla som hejar på gulleplutten NB skramla till hennes arvode så att vi normala slipper vara med och betala. Det räcker väl att vi får betala mat och husrum minst 15 år framåt i tiden åt svinet. Borde inte en del av postarna här på Fb ha del i arvodet eftersom vissa säkerligen har pumpat in tips till Rönnbäckskan i sin iver att få mördarsvinet framstå i bättre dager. De vill väl gärna få rätt i sina hypoteser om grävlingar, rika knösar, städande Litauer och annat trams de har pläderat för. Sista budet med det påstådda självmordet är väl förmodligen det mest avskräckande exemplet på hur vissa kan häva ur sig skit på ett forum. Total avsaknad av respekt för offer och familjen samt ett bevis på att det fattas åtskilliga hjärnceller i huvudet på vederbörande naturligtvis.

Ja, det finns ju "svart på vitt", d.v.s rättsläkarens utlåtande.
Citat:
Enligt obduktionsprotokollet;
Preliminärt besked
Citat:
Dödssätt:
Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person
Utvidgad rättsmedicinsk obduktion/rättsintyg
Citat:
Dödssätt:
Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person

Att sen en viss användare fortsätter att posta inlägg på temat att Lisa tagit självmord visar inte bara på total brist på respekt för offer och familj utan det skapar en nonsensdiskussion om något så allvarligt och makabert som mordet på Lisa. Underliga slutsatser i stil med att "om NB inte vågar berätta sanningen och förklara sig så beror det på att han inte kan eller vill och då döms han för mord men det kan likväl vara självmord för självmord genom hängning talar statistiken för."
Blir en absurd rundgång där hur man än vrider och vänder på det så finns det visst en annan möjlighet för "ingenting talar emot det". Det är en fruktlös nonsensdiskussion.
Det enda rätta i detta sätt att tänka då, det borde vara att säga -
"ok, om NB inte vågar berätta sanningen så blir han ändå dömd för mord för allt talar för det."

Det finns ingenting, absolut ingenting som tyder på att Nerijus skulle vara oskyldig till mordet och hans nekande till att någonsin sett Lisa, med den DNA-bevisning som finns, bekräftar det till fullo.
Statistik ska användas på rätt sätt i jakten på t.ex mördare, som när gärningsmannaprofil görs. Statistik ska användas som ett bra hjälpmedel. Statistik ska inte användas i syfte att missleda eller bortförklara befintlig bevisning och gärning, då använder man statistiken i eget syfte och på det viset kan man med statistik nästan påvisa vad man vill.

Nerijus kommer att dömas till livstid - helt korrekt - och det beror på att han är skyldig till denna fruktansvärda handling. Han tar inte straffet för någon annan, han skyddar ingen annan och det är HAN som tagit livet av Lisa - ingen annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in