2015-11-14, 12:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du menar att med de spår som finns i ladan så kan inte självmord uteslutas tekniskt. NB flyttade kroppen etc.

Men oavsett statistik och bevisprövning, tycker du att det är ett rimligt scenario att Lisa plötsligt lämnat mopeden med nyckeln i tändningslåset, gått tvärs över gatan och in i ladan, gått genom hela stallbyggnaden (30m?) in i slaktrummet fram till ett rör, samlat på sig snören på vägen och sedan hängt sig själv med hjälp av en upp och ned vänd hink som hon hittat någonstans?

Om hon hade velat hänga sig så varför inte på baksidan av cafeterian? I trappen där eller i gallret längre bort?

Fri bevisprövning innebär rimligen att en tingsrätt inte finner den hypotesen som tillräckligt skäl att frikänna. Kan du inte gå vidare?
Det finns varken vittnesmål eller teknisk bevisning som motsäger självmord. Självmordshypotesen har inte framförts, varken i utredningen eller tingsrätten, så NB kommer att dömas för mord.
2015-11-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju helt befängt att lansera en självmordsteori i det här fallet, inget i LH,s liv pekade på att hon på något sätt skulle vara suicidal, tvärtom en ung flicka som hade en god aptit på livet, helt sjukt att ens kunna tänka ut ett sådant scenario.

Sanningen är tyvärr att NB hängde en medvetslös LH därför inga fotavtryck eller spår av kamp på dödsplatsen, han hade redan passiviserat henne och fullföljde sin plan.

Skönt att läsa ett vettigt inlägg bland allt skräp. Jag delar dina tankar om hur det har gått till. Lisa var en väldigt glad och harmoniskt ung tjej, vittnar alla runt om henne. Hon såg fram mot sin första lön som snart skulle betalas ut.
2015-11-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är stötande att se en myndighetsföreträdare säga så här om en person som ännu inte är dömd:
Ja, ett idiotiskt uttalande från Lars Johansson. Förhoppningsvis får han en varning av sin chef.
2015-11-14, 12:46
Bannlyst
Citat:
Är det "Dammet, dödsryckningar, och fria väggar ifrån golvstamp osv" som får dig att dra slutsatsen att det inte är självmord?

Hissas du upp med livet ibehåll så bör det finnas "avstamp" åt det ena eller andra hållet
bl a på "röret" . Mitt svar bl a utöver detta är vi just på väg in i,en diskussion beträffande självmord.
Du och jag

Svara på min fråga, psykologiskt eller psykiatriskt, ett av dessa är det nämligen, efter svar kan du ställa motfrågor. . .
Senast redigerad av LKVN 2015-11-14 kl. 13:14.
2015-11-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Det tycker jag nog hon är värd, djävulens advokat.

Tycker faktiskt att summan är rimlig med tanke på hur många timmar och månader det ska slås ut på.

Om hon är värd pengarna är helt beroende av hur man ser på rättssäkerhet. Det handlar om sådant som är bagateller för denna djävulens advokat; som skicklighet, kvalité och kunskaper.

Ska hon ha betalt för att överklaga till HD, när det är elementärt att HD inte tar upp de frågor hon vill ha prövade, för att hovrätten är sista instans?

Ska hon ha betalt för att pladdra med media innan förundersökningen är klar?

Vi vet alla att oskicklighet är otur för klienten, och därmed arvodesgrundande. Men en prutning av fakturan vore välkommet ändå, för att markera att man som advokat in kan dra in all möjlig skit i domstol och kalla det för försvar eller arbete.

Ska hon ha betalt för att hon läser Flashback och framför i domstol det trollen matar henne med?

Litauern förtjänade henne och hon honom. Det var ingen bra klient att ha för att komma med på "kartan". De med vett i skallen ville inte ta i detta äckel med tång. Om någon annan med vett i skallen hade åtagit sig Litauern hade de hållt en värdig och låg profil. Min åsikt om Inger Rönnbäcks "arbete" är att det kan beskrivas så som kriterierna för rättegångsfel.

Litauern fick inget försvar. Som advokat förklarade hon inte situationens allvar för klienten, och det fanns inte ens en ansats till att försöka mildra konskvenserna av brottet. Som f d åklagare vet hon att med den bevisningen som fanns i saken blir den åtalade fälld, oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Hon yrkade inte ens på en psykundersökning åt klienten. Det går inte att driva en sak som hon gjort med den tunga bevisning åklagaren presenterade!
2015-11-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att hon inte skäms?!!

Ja, det är kloka slutsatser.

Jag ser samma verklighetsfrånvaro hos advokaten som hos klienten. A match in heaven.
Kan bara hända i Sverige, i ett annat rättssystem som hon efterapar dåligt, hade det blivit arresten för contempt of court.
2015-11-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det där med hotbild tar inte jag på allvar, det är mest skitsnack. Äckel-Eklund har fått stryk och uppmärksamhet en gång, och det var för att han hade retat upp andra fångar. Bråket hade inget med de brott han sitter inne för. Sen så umgicks han med Hagamannen och de blev riktigt goda vänner.

Det är vi som vill att dessa äckel ska få stryk. Men det händer inte!

Litauern har haft ett skitliv, och kommer få det bättre i svenskt fängelse än han någonsin har haft det tidigare. Han har inget behov av kvinnor, han runkar hellre!

I fängelse kommer han få arbete, kanske lite kurser och socialt kommer det bli ett lyft för honom. Han gillar maten, som är varierad och näringsrik kost till skillnad från fryspizzor och Irinas pannkakor.

Men jag tar det på allvar. Det är helt korrekt att göra den säkerhetsbedömningen de nu gör gällande N. Jag har inga problem att se hotbilden framför mig när det gäller personer i uppmärksammade fall. Sen har det stor betydelse var N kommer att hamna. Nej, det är inte trevligt att hamna på anstalt. Han har kanske tur om han hamnar med Eklund.

Min bror har tidigare anställt personer med lönebidrag som avtjänat sitt straff, dock ej mord men dråp. Där fick man höra en ocensurerad bild av hur det kan se ut på Kumla t ex.

Låt N njuta av den goda maten och sitt terapiarbeten i häktet. Den frihet han hade i Blomberg, den kommer han aldrig få njuta av mer. Det kommer vara en del av det som kommer knäcka honom på längre sikt.
Senast redigerad av birkaboo 2015-11-14 kl. 13:10.
2015-11-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att agera i comfort zone är inte ovanligt. Att agera i dagsljus kan ha med spänningssökandet att göra.

Han hade säkert tänkt att flytta henne från Martorp men hade ingen koll på att eftersöket skulle ske så fort och i så stor omfattning. Det finns nog inte nåt motsvarande MPS i Litauen.
Ja, det verkar förekomma, men i alla tre-fyra momenten gör honom unik. Han ville innerst inne bli gripen eller det spelade ingen roll? Om han senare hade tankar på att flytta kroppen varför då ett trångt skåp. Han visste då inte att en död kropp sväller och att hanteringen av en kropp skulle lämna mycket spår på honom?

- Offret väljs ut från hans arbetsplats, tidpunkt gör att han kan bli sedd och igenkänd.

- Mordet begås på en plats han känner väl och där hans DNA finns, han kommer att kopplas till mordet som misstänkt även om det hade varit betydligt mindre DNA från honom.

- Kroppen gömms på en plats han också känner väl till och som kopplar ihop honom med mordplatsen. Han lägger också hjälm och jacka synligt i rishögen. Sedan ställer sig han och hans bror och pratar med MP och visar att "här är jag".

- Han slänger ut tillhörigeter från offret efter den väg han tar tillbaka och kopplar åter ihop mordplats med gömplats samt gör det hela tydligt för söket.

Han är gästarbetare, det är hans arbetsplatser, han har skitit i ladan, han har onanerat i hörnrummet. Han behöver inte vara ett geni för att inse att han kommer att bli misstänkt och sannolikt gripen. Då är det inte konstigt att han var orolig och började röka två paket cigaretter om dagen.

Jag vidhåller nog att det var stundens ingivelse om han är skyldig, allt annat är så oerhört dumt. Någon snabb uppblossande känsla han i så fall av någon anledning inte kunde kontrollera.

Mord brukar vara enkla och ofta finns en koppling eller relation till offret samt ett motiv. I de fall offret är slumpvist valt är det oftast svårt psykiska människor som ligger bakom och det har vi sett i år också, tyvärr. Dessa GM ringas ganska fort då dom redan finns i något register. Sen har man dessa fall då det vanligtvis tar lång tid (om inte alls) att hitta en gärningsman och kanske också offer om det inte ligger kvar på mordplats.

Här får dom en misstänkt serverad redan dagen efter iom handsken, han toppsas på tisdagen och det är bara att vänta.

Torsdag - Fredag 11-12 juni.
– Någonstans på vägen, om det nu är någon som har fört bort henne, har denne gjort ett misstag. Det är det misstaget vi letar efter, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg.

MP stötter på Litauerna och det är väl detta som dom nu tycker är misstaget och familjen grips.

Här tycker jag det blir för enkelt för utredningen och det blir slappt. Det blir svårt att arbeta brett trots att dom samlar in många tips och vittnesmål. Det är tydligt om man läser FUP att dom är helt inriktad på NB som GM. Dom undersöker fynd stegvis mycket försiktigt under lång tid och verkar strunta i sådant som kan krångla till bilden dom har. Så fort dom fått in vad dom anser tillräckligt mot NB så görs inga fler undersökningar (DNA är gud). Golv i slaktutrymme, i princip hela boden, en mängd intressanta fordon, skor från offret, spår från mordplats på offer etc. Mycket lämnas utanför som kan ge en bättre bild av vad som hänt och kanske tom stärka bevisningen. En del kan finnas i slasken men jag tror inte det, advokaten har nog sökt. Det är helt enkelt inte en bra och objektiv utredning.
2015-11-14, 13:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det finns varken vittnesmål eller teknisk bevisning som motsäger självmord. Självmordshypotesen har inte framförts, varken i utredningen eller tingsrätten, så NB kommer att dömas för mord.

Nej, den har inte framförts i vare sig utredningen eller tingsrätten därför att den kan uteslutas, om än inte i just en skribents ögon.
Ännu en gång ett, skulle jag vilja kalla det, tvångsmässigt och påstridigt ältande om en hypotes som inte vinner något som helst gehör.
2015-11-14, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Och att dina sympatier finns hos sexualsadistmördaren Nerijus Bilevicius är inget konstigt alls?

Och att du i inlägg efter inlägg pekar ut offrets far - som mördaren - är inget konstigt alls?

Att du därmed hånar offret och offrets familj - är det inget konstigt alls?

Sjukt obehagliga och konstiga tankegångar - kan inte vara på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ingen är dömd. Det spelar ingen roll hur mycket du fantiserar om onda sagor.
Men -Tore Brandtler, 67 år, är bevisligen en sexualbrottsadvokat som ägnat sin gärning åt att framförallt försvara sexualbrottslingar.
Det är hans kall.
Du får skilja på sagor och fakta.

DU bör verkligen skilja på fakta och dina egna sjuka och ondskefulla fantasier.

Att du riktar misstankar mot pappan och att att militären är med i någon slags konspiration - vad har du för fakta som underlag för det?
Kan du nämna något som är dokumenterad FAKTA som ger stöd åt dina teorier?
Med fakta menar jag inte din aggression mot auktoriteter och hela rättssamhället.

SAGOR är det Du berättar, som kommer ur ditt skadade inre.

PS: "Ingen är dömd" skriver du. Men, spelar det någon för dig när han väl ÄR dömd? Han är väl lika oskyldig för dig, i alla fall, eller hur?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-14 kl. 14:04.
2015-11-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Min bror har tidigare anställt personer med lönebidrag som avtjänat sitt straff, dock ej mord men dråp. Där fick man höra en ocensurerad bild av hur det kan se ut på Kumla t ex.

Hur ser en ocensurerad bild ut av livet på Kumla då?
2015-11-14, 14:05
Medlem
ieshos avatar
Handsken i ladan hittades på måndagen vid 11-tiden. Lisas pappa ansåg att han borde ha sett den natten innan. Hundar hade sökt i ladan på natten utan att hitta den. Det var AB som hittade handsken i NBs närvaro. Arrendatorn sa åt dem att låta handsken ligga, men AJ tog upp handsken och gav den till en polis, som la tillbaka den på den plats den plockats upp från. Ladan avspärrades första gången.

Vid undersökning av ladan hittades NBs sperma och bajs, men kriminalsökhundar hittade varken besudlade snören eller örhängen.

På onsdag eftermiddag hävs avspärrningen av ladan. På kvällen går en bekant till familjen Holm utan legitim anledning in i ladan och finner ett pärlörhänge av en sort som Lisa hade många av strax innanför dörren till stalldelen. Örhänget låg bredvid ett konformat föremål och blänkte när han lyste upp med sin mobil. En kommissarie HA är helt övertygad om att örhänget inte låg där när han undersökt just det konformade föremålet innan. Ladan avspärras för andra gången 22:10 och denna avspärrning hade inte hävts vid utgivandet av FUP.

I samband med att kroppen återfanns uppmärksammades åter aktivitet i slaktrummet. Två forensiker med munskydd och huvudskydd arbetade där i ljuset av ficklampor några timmar. Även dagen efter kom forensiker till platsen som förde bort några påsar från platsen.
Senast redigerad av iesho 2015-11-14 kl. 14:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in