Har då och då noterat att i engelskan så verkar de relativt ofta ha möjligheten att korta ner ett ord (ibland riktigt ordentligt) genom att klippa bort allt utom första stavelsen. (Jag fokuserar inte på sammansatta ord.)
Exempel:
development -> dev
medicine -> med
doctor -> doc
sister -> sis
competition -> comp
second -> sec
brilliant -> brill
radical -> rad
system -> sys
university -> uni
Det verkar inte spela någon större roll ifall den stavelse där betoningen från början låg på försvinner, så det handlar alltså inte bara om ord med tryck på första. Se t ex competition, development och university.
Såhär verkar man inte ofta kunna gå tillväga i svenskan. Ta radikal och gör det till "rad" och det låter inte klokt men på engelska funkar det bara bra. Eller ännu värre att göra tävling till "täv".

.
Naturligtvis måste det finnas ord där vi i svenskan kan göra likadant men möjligheterna verkar mycket mindre, ett exempel jag dock kom på är elektricitet som blivit "el". Den tror jag istället inte skulle funka på engelska

. Ett par andra exempel är när kriminalen blivit krim och socialen blivit soc, men då handlar det om namn på myndigheter.
Jag lyckas inte komma fram till någon speciellt vettig förklaring varför det passar så bra att göra såhär i engelska men inte i svenska (och kanske inte i så många andra språk heller).
Någon som lagt märke till samma sak och kanske till och med har en teori?