2015-11-14, 13:46
Medlem
Pennsatuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Intressant, vilka delar och vilka grupper? Tror knappast att det gäller IS-anhängare.
Att de kunde flytande franska talar mer för att de är uppväxta i ett fransktalande land i Europa.
Varför inte? Ett väldigt konstigt antagande.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Intressant, vilka delar och vilka grupper? Tror knappast att det gäller IS-anhängare.
Att de kunde flytande franska talar mer för att de är uppväxta i ett fransktalande land i Europa.

Frankrike hade mandat över Libanon och Syrien.

I stora delar av Libanon talar man även franska, medel/överklassen talar det i synnerhet.

Franska mandatet gällde även i Syrien år 1920-1946. Många landsmärken i Syrien har än idag franskklingande namn, bla Krak des Chevaliers.
Citera
Medlem
Citat:
Från Belgien talar man om.
Citera
2015-11-14, 13:47
Medlem
jockelfcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Frankrike pratar om krigsförklaring.
IS tar på sig skulden.
Syriskt pass ryktas ha hittats på en av terroristerna.

Ska vi gissa att Främlingslegionen får marschorder inom kort?
Jag satt också och funderade kring om främlingslegionen kommer att bli utplacerade.
Men frågan är hur pass mycket dom kan göra.
Citera
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
CNN rapporterar att man hittade ett syriskt passport vid en av självmordsmördarna. Man kan fråga sig om de vore så korkade att bära id med sig?
De som angrep Charlie Hebdo hade legitimation på sig, det var därför de blev identifierade så snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Lyssnar på sveriges radios extrasändining och får fan snart spader. Al-Assad uttalar sig att "se vilka vi har kämpat emot sedan kriget började" Då tar han "politiska poänger" enligt sverige radio (jag tror det är Agneta Ramberg). När Obama eller Holland och Löven för den delen så är det kraftfulla uttalanden som beröms i radion. Och fortfarande, det är bara SR som fortfarande inte fattar att det är IS.

Intressant.

Som jag har förstått det är det Al-Assads gäng som krigar mot ISIS. Ryssland skall ha stödjat honom militärt medan västvärlden hjälper rebeller som "sägs" kriga mot Al-Assad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Lyssnar på sveriges radios extrasändining och får fan snart spader. Al-Assad uttalar sig att "se vilka vi har kämpat emot sedan kriget började" Då tar han "politiska poänger" enligt sverige radio (jag tror det är Agneta Ramberg). När Obama eller Holland och Löven för den delen så är det kraftfulla uttalanden som beröms i radion. Och fortfarande, det är bara SR som fortfarande inte fattar att det är IS.

Förvånande att Löfvén verkar stå och läsa innantill från ett papper på SVT i presskonferensen nu. Har han inga egna tankar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roblem
När väl en organisation tagit på sig skulden (samt kopplingen stärkts) brukar officiella källor (samt media) inte lyfta fram enskilda personer (liknande som vid självmord). Samma fenomen ser vi i krig då man knappast fokuserar på enskilda soldater, utan situationen. Vid terrorhandlingar med ideologiska motiv tror jag det handlar om att man inte vill bidra till martyrskap.

Dock är det svårt i fall där enskilda personer handlat med ideologisk grund, tex. Brevik, då allmänhetens intresse blir för stort för att media skall kunna låta bli.

Att vita terrorister som Breivik inte avrättas summariskt och dessutom lyfts upp som individer medans jihadister avidentifieras eller görs till "människor från en annan planet" är en del av det bränsle som driver jihad-motorn.
Citera
2015-11-14, 13:48
Medlem
styrlunds avatar
BBC pratade med ett vittne innefrån konserten.
Han sa detta.
1. Männen var svartklädda.
2. De var maskerade.
3. De var tysta. Skrek eller pratade inget.

Altså finns det INGET som binder dessa skyttar till nån religion eller dödsterrorsekt.
Kan lika väl ha varit en operstion av Ordre du Temple Solaire för att påverka och förändra franska samhället.
Citera
2015-11-14, 13:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelfc
Jag satt också och funderade kring om främlingslegionen kommer att bli utplacerade.
Men frågan är hur pass mycket dom kan göra.
Blir det tal om insats på marken någonstans är det Främlingslegionen som skickas, de går alltid först.
Citera
2015-11-14, 13:49
Medlem
Citat:
CNN rapporterar att man hittade ett syriskt passport vid en av självmordsmördarna. Man kan fråga sig om de vore så korkade att bära id med sig?

Visst, det kan man undra. Å andra sidan glömde väl en av terroristerna i Paris tidigare i år kvar ett körkort i sin bil, eller minns jag fel?

Innan vi vet om det är en strategi från IS för att skapa motsättningar, får vi väl avvakta anta jag.

Det verkar inte som om alla har tagits än. Jag hoppas inte att det händer något mer under dagen.

Undrar om incidenten på Gatwick är kopplat eller bara en nervös och alert säkerhetstjänst. http://www.express.co.uk/news/uk/619...terror-attacks
Senast redigerad av fringis 2015-11-14 kl. 13:52.
Citera
2015-11-14, 13:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:

Du tycker inte man bör fråga sig hur passen kan vara intakta efter att ha varit med en självmordsbombare som utlöst en bomb då både han och andra dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in