2015-11-13, 23:18
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Och varför skulle rösterna från S gå just vänsterut menar du? Normalt är arbetarväljare konservativa.
Ja en del S-röster går till SD har vi märkt. Men V är emot gränskontroller, så delar av S-vänstern kan överge S på grund av att S infört dem och gå till V.
2015-11-14, 00:00
Avslutad
Romson fortsätter briljera och MP tappar ytterligare?

Från hennes Twitter:
Citat:
"Det mycket allvarliga händelserna i Paris just nu kan försvåra för klimattoppmötet i dec då över 100 regeringschefer planerat delta."

Människan är ju fan ofattbart efterbliven.

Edit: Tweeten så klart borttagen nu, men den finns kvar. Internet glömmer aldrig.

https://i.imgur.com/0VInioq.jpg
Senast redigerad av U-Fig 2015-11-14 kl. 00:12.
2015-11-14, 08:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har sedan i somras, här i tråden, diskuterat i termer av att S, M och SD kommer att växla runt mellan 20-25%, litet hit eller dit, under i alla fall detta året ut. Jag tror det stämmer fortfarande, oaktat enstaka höga eller låga värden i enstaka mätningar. Vi befinner oss just nu i ett ställningsläge, men under eller efter vintern kan det ånyo börja hända saker. Det skall inte uteslutas att något parti, litet beroende på flyktingutvecklingen, kan skaffa sig ett övertag.

En hypotes värd att pröva, är om S kan öka hos de grupper som anser att de är viktigt att ta in flyktingar med ordning och SD kan öka hos de som inte vill ha in flyktingar alls - medan M sjunker eftersom de inte är tillräckligt tydliga åt något håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fullständigt ointressant opinionsundersökning.
Sentio må ha träffat rätt angående SD i de senaste valen men för övriga partier har de inte lyckats särskilt bra.
Att försöka hitta en tendens är stört omöjligt. Det är bara att konstatera.

Inte då! Jag har som framgår ovan sedan i somras förutsett hur läget kom att utveckla sig. Enstaka mätningar hit eller dit ändrar inte det samlade intrycket. Vi har nu tre partier mellan 20-25%, de är växelvis i undersökningarna placerade på plats 1, 2, 3 men överlag kan de betraktas som ungefär likvärdiga. Denna min förutsättning har jag hävdat gälla ungefär året ut.

Nu kan förstås flyktingkrisen och inbördeskriget i Frankrike förändra förutsättningarna, litet oklart hur ännu, men tills vi har mätvärden så vill jag påstå att min tendens är fullt plausibel.
2015-11-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ja en del S-röster går till SD har vi märkt. Men V är emot gränskontroller, så delar av S-vänstern kan överge S på grund av att S infört dem och gå till V.

Jag tycker det är otroligt vanligt med traditionella "arbetarväljare" som säger sig vara socialdemokrater som någon form av identitet men skrapar man på ytan är åsikterna närmare moderaterna. Jag tror Carl Bildts analys på valnatten nyss var kanske träffande. Han sa att i valet 2006 lämnade en stor grupp väljare S för att gå till M. Många av dessa har nu dragit vidare till SD. Spledes finns det en stor grupp bland S nuvarande väljare som bara behöver en lite putt höger ut. Vänsterpartiet gör jobbet att avskräcka från vänster.
2015-11-14, 11:03
Medlem
Citat:
Sentio må ha träffat rätt angående SD i de senaste valen men för övriga partier har de inte lyckats särskilt bra.

Inte för att Sentio var extremt bra på att träffa in sjuklövern, men de var ju inte direkt värdelösa heller. Med ditt resonemang så kan man inte lite på något institut.

Att vissa institut underskatter eller överskattar olika partier hindrar en heller inte för att notera trender.

Kollar vi på till exempel Aftonbladets Inizio över de senaste 6 månaderna så kan vi notera trenden att SD ökat markant. Det vi kan säga är att SD mest troligt ligger mycket över Inizios beräkningar eftersom de underskattar SD. Men fast än Inizio är dåliga på att mäta SD så kan vi ändå notera trenden.

På exakt samma sätt så kan vi kolla på Sentio och se trenden att S har minskat mycket de senaste 6 månaderna. Sentio har inte varit duktiga på att träffa rätt på S, så S ligger långt över Sentios beräkningar. Det betyder inte att deras trend är inkorrekt.

I kort så måste du helt enkelt inse att det är en skillnad på att mäta ett korrekt resultat och att lyckas mäta trender. Det finns inget institut där trenden går i motsatt håll mot andra institut för något parti.
2015-11-14, 12:03
Medlem
Citat:

Där har du fel. Sentio ligger i mitten. Klart sämst är Ipsos följt av Yougov och Demoskop.

http://s9.postimg.org/jasi1aj2n/traffsakerhetval2014olikaou.png
2015-11-14, 12:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Inte för att Sentio var extremt bra på att träffa in sjuklövern, men de var ju inte direkt värdelösa heller. Med ditt resonemang så kan man inte lite på något institut.

Att vissa institut underskatter eller överskattar olika partier hindrar en heller inte för att notera trender.

Kollar vi på till exempel Aftonbladets Inizio över de senaste 6 månaderna så kan vi notera trenden att SD ökat markant. Det vi kan säga är att SD mest troligt ligger mycket över Inizios beräkningar eftersom de underskattar SD. Men fast än Inizio är dåliga på att mäta SD så kan vi ändå notera trenden.

På exakt samma sätt så kan vi kolla på Sentio och se trenden att S har minskat mycket de senaste 6 månaderna. Sentio har inte varit duktiga på att träffa rätt på S, så S ligger långt över Sentios beräkningar. Det betyder inte att deras trend är inkorrekt.

I kort så måste du helt enkelt inse att det är en skillnad på att mäta ett korrekt resultat och att lyckas mäta trender. Det finns inget institut där trenden går i motsatt håll mot andra institut för något parti.

Du har alldeles rätt. Det går inte att dra slutsatser från någon enskild mätning oavsett vilket opinionsinstitut som gjort dem. T
Trender får man genom att titta på alla opinionsinstituts siffror över tid.
2015-11-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Där har du fel. Sentio ligger i mitten. Klart sämst är Ipsos följt av Yougov och Demoskop.

http://s9.postimg.org/jasi1aj2n/traffsakerhetval2014olikaou.png

Det där är ett sätt att bedöma vilket institut som är bäst. Jag är inte helt bekväm med poängsystemet - det känns helt enkelt märkligt att den största felbedömning (-61,3% för SD) ligger hos den som bedöms vara på delad förstaplats (Skop). Jag tycker även hur stora felberäkningarna varit bör tas med i bedömningen.

Därför lanserar jag ett lika ovetenskapligt bedömningskriterium för opinionsinstituten. Jag ger helt enkelt 1 poäng för varje % felräkning sammanlagt för alla partier. Dvs - Skop får då 61,3 poäng för sin bedömning av SD och 10,4 poäng för sin bedömning av MP och så vidare. Här gäller det alltså att ha så låga poäng som möjligt och listan blir då:

Sentio - 84,9
Novus - 93,4
SIFO - 105
Skop - 115,5
Yougov - 123
Demoskop - 127,6
Ipsos - 152,9

I min lista hamnar alltså Skop i mitten och Sentio har gjort den sammanslaget minsta felbedömningen.

PS - Ipsos verkar värdelösa enligt båda metoderna.
Senast redigerad av enondgris 2015-11-14 kl. 12:50.
2015-11-15, 01:46
Medlem
SD:s siffror i Sentio är kanske korrekta men jag är skeptisk mot övriga partier. I synnerhet tror jag att partier som har mycket stöd bland äldre - som KD och till viss del också S - är missgynnade medan partier som nästan bara har unga väljare - Piratpartiet - är överskattade. Knappast att de har 1,2%, det känns helt enkelt för högt. På samma sätt så är i synnerhet KD:s resultat för lågt.
2015-11-15, 10:02
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
SD:s siffror i Sentio är kanske korrekta men jag är skeptisk mot övriga partier. I synnerhet tror jag att partier som har mycket stöd bland äldre - som KD och till viss del också S - är missgynnade medan partier som nästan bara har unga väljare - Piratpartiet - är överskattade. Knappast att de har 1,2%, det känns helt enkelt för högt. På samma sätt så är i synnerhet KD:s resultat för lågt.

Med ditt resonemang så borde alltså även SD vara mycket större? SD är det största partiet bland 65+ idag.

Nu funkar det nog inte riktigt så, oavsett om det är färre gamlingar som häckar på nätet och deltar i online-paneler så görs det ett statistiskt urval som speglar befolkningen i stort.
2015-11-15, 21:24
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det där är ett sätt att bedöma vilket institut som är bäst.

Här finns mer funderingar kring detta.
2015-11-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Det där är ett sätt att bedöma vilket institut som är bäst. Jag är inte helt bekväm med poängsystemet - det känns helt enkelt märkligt att den största felbedömning (-61,3% för SD) ligger hos den som bedöms vara på delad förstaplats (Skop). Jag tycker även hur stora felberäkningarna varit bör tas med i bedömningen.

Därför lanserar jag ett lika ovetenskapligt bedömningskriterium för opinionsinstituten. Jag ger helt enkelt 1 poäng för varje % felräkning sammanlagt för alla partier. Dvs - Skop får då 61,3 poäng för sin bedömning av SD och 10,4 poäng för sin bedömning av MP och så vidare. Här gäller det alltså att ha så låga poäng som möjligt och listan blir då:

Sentio - 84,9
Novus - 93,4
SIFO - 105
Skop - 115,5
Yougov - 123
Demoskop - 127,6
Ipsos - 152,9

I min lista hamnar alltså Skop i mitten och Sentio har gjort den sammanslaget minsta felbedömningen.

PS - Ipsos verkar värdelösa enligt båda metoderna.

Jag kastade själv ihop den där bedömningen och har aldrig påstått att den är slutgiltig. Men jag tycker den kan användas för att visa de som påstår att Sentio är ett skojeriinstitut att så ej är fallet.

Och det var precis det jag ämnade göra i det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in