Citat:
Ursprungligen postat av
Stantorman
Jag tror faktiskt att Moderaterna kommer att hämta in en del av sitt opionionstapp, vi kan se det hända de närmaste månaderna. Socialdemokraterna får det fortsatt kämpigt, kommer att stöka kring 20% nivån. Resonemanget om fortsatt polarisering verkar rimligt. Det finns förvånansvärt många som förnekar det som de flesta andra ser. Håller med om att C och MP kan öka, möjligen också V. KD och FP lever farligt vid 4% spärren. När det gäller SD fortsätter tillströmning av besvikna och desillusionerade socialdemokrater. Å andra sidan vänder en del fd. moderater tillbaka till fadershuset, nu när moderaterna tagit en tydligare position om invandringspolitiken. Min slutsats är att SD kommer att stå stilla, möjligen backa någon procent.
Jag har sedan i somras, här i tråden, diskuterat i termer av att S, M och SD kommer att växla runt mellan 20-25%, litet hit eller dit, under i alla fall detta året ut. Jag tror det stämmer fortfarande, oaktat enstaka höga eller låga värden i enstaka mätningar. Vi befinner oss just nu i ett ställningsläge, men under eller efter vintern kan det ånyo börja hända saker. Det skall inte uteslutas att något parti, litet beroende på flyktingutvecklingen, kan skaffa sig ett övertag.
En hypotes värd att pröva, är om S kan öka hos de grupper som anser att de är viktigt att ta in flyktingar med ordning och SD kan öka hos de som inte vill ha in flyktingar alls - medan M sjunker eftersom de inte är tillräckligt tydliga åt något håll.