2015-11-13, 19:08
Medlem
Rent logiskt sett borde M/S blöda ordentligt nu med tanke på att de ändå är de två stora partierna i det här folkutbytesprojektet som vi nu ser. Analysen att de tappar både de som vill begränsa invandringen och de som vill utöka den ännu mer är logiskt. Att Centern och MP ökar tyder mycket riktigt på att de stora partierna blöder åt flera olika håll nu. Sverige håller helt enkelt på att välja sida för eller emot flyktingpolitiken.

Men vi får väl avvakta ytterligare några opinionsmätningar innan vi ser hur det blir. Fast det känns lite konstigt numera sitta och avvakta opinionsmätningar när hela systemet nu faktiskt brakar samman med dunder och brak. Lite försent liksom...
2015-11-13, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Nej jag tänker inte på dom, utan på den växande andelen av valmanskåren "i utanförskap". Det gäller såväl svenskar som människor som invandrat och fått rösträtt men ej fotfäste.

Dom räcker inte till. Skulle behövas någon miljon människor till innan det blir något att räkna med. Arbetslösheten i Sverige är ju väldigt segregerad. Jag som medelålders, infödd svensk känner inte en enda arbetslös människa och då räknar jag även in ungdomarna i bekantskapskretsen.

Jag tror inte ens människor i "utanförskap" vill bo i kommunisternas land.
2015-11-13, 20:16
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Rent logiskt sett borde M/S blöda ordentligt nu med tanke på att de ändå är de två stora partierna i det här folkutbytesprojektet som vi nu ser. Analysen att de tappar både de som vill begränsa invandringen och de som vill utöka den ännu mer är logiskt. Att Centern och MP ökar tyder mycket riktigt på att de stora partierna blöder åt flera olika håll nu. Sverige håller helt enkelt på att välja sida för eller emot flyktingpolitiken.

Men vi får väl avvakta ytterligare några opinionsmätningar innan vi ser hur det blir. Fast det känns lite konstigt numera sitta och avvakta opinionsmätningar när hela systemet nu faktiskt brakar samman med dunder och brak. Lite försent liksom...

Jag tror faktiskt att Moderaterna kommer att hämta in en del av sitt opionionstapp, vi kan se det hända de närmaste månaderna. Socialdemokraterna får det fortsatt kämpigt, kommer att stöka kring 20% nivån. Resonemanget om fortsatt polarisering verkar rimligt. Det finns förvånansvärt många som förnekar det som de flesta andra ser. Håller med om att C och MP kan öka, möjligen också V. KD och FP lever farligt vid 4% spärren. När det gäller SD fortsätter tillströmning av besvikna och desillusionerade socialdemokrater. Å andra sidan vänder en del fd. moderater tillbaka till fadershuset, nu när moderaterna tagit en tydligare position om invandringspolitiken. Min slutsats är att SD kommer att stå stilla, möjligen backa någon procent.
2015-11-13, 21:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Jag tror faktiskt att Moderaterna kommer att hämta in en del av sitt opionionstapp, vi kan se det hända de närmaste månaderna. Socialdemokraterna får det fortsatt kämpigt, kommer att stöka kring 20% nivån. Resonemanget om fortsatt polarisering verkar rimligt. Det finns förvånansvärt många som förnekar det som de flesta andra ser. Håller med om att C och MP kan öka, möjligen också V. KD och FP lever farligt vid 4% spärren. När det gäller SD fortsätter tillströmning av besvikna och desillusionerade socialdemokrater. Å andra sidan vänder en del fd. moderater tillbaka till fadershuset, nu när moderaterna tagit en tydligare position om invandringspolitiken. Min slutsats är att SD kommer att stå stilla, möjligen backa någon procent.

Jag har sedan i somras, här i tråden, diskuterat i termer av att S, M och SD kommer att växla runt mellan 20-25%, litet hit eller dit, under i alla fall detta året ut. Jag tror det stämmer fortfarande, oaktat enstaka höga eller låga värden i enstaka mätningar. Vi befinner oss just nu i ett ställningsläge, men under eller efter vintern kan det ånyo börja hända saker. Det skall inte uteslutas att något parti, litet beroende på flyktingutvecklingen, kan skaffa sig ett övertag.

En hypotes värd att pröva, är om S kan öka hos de grupper som anser att de är viktigt att ta in flyktingar med ordning och SD kan öka hos de som inte vill ha in flyktingar alls - medan M sjunker eftersom de inte är tillräckligt tydliga åt något håll.
2015-11-13, 21:57
Medlem
Krympande S betyder färre stödröster till V....
2015-11-13, 22:12
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Krympande S betyder färre stödröster till V....
Rösterna från S måste ta vägen någonstans. Ofta går de vänsterut, tex till V. Kanske inte till MP då de är ett regeringsparti och får ta ansvar för regeringens misslyckanden. MP är nära riksdagsspärren, så med lite tur är de inte kvar efter nästa val. Värre tomtar får man leta efter.
2015-11-13, 22:20
Medlem
fernebos avatar
Ska bli roligt att se hur mycket sossarna kommer att sjunka framöver efter denna totala genomklappning när det kommer till ledarskap i en svår kris. Att de fortfarande har över 20% är faktiskt obegripligt. Den inkompetens de uppvisar och de lögner vi serveras dagligen saknar motstycke i Sveriges moderna historia. Tom de trognaste S-väljarna måste ju börja misströsta..
2015-11-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ska bli roligt att se hur mycket sossarna kommer att sjunka framöver efter denna totala genomklappning när det kommer till ledarskap i en svår kris. Att de fortfarande har över 20% är faktiskt obegripligt. Den inkompetens de uppvisar och de lögner vi serveras dagligen saknar motstycke i Sveriges moderna historia. Tom de trognaste S-väljarna måste ju börja misströsta..

Stefan Löfven måste vara Sveriges genom tiderna mest usla statsminister. Sossarna har förvisso visat total brist på ledarskap i tidigare katastrofer och kriser, så det är förvisso inget nytt. Men detta slår ändå alla rekord. Stefan Löfven är inte en värdig statsman.
2015-11-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Stefan Löfven måste vara Sveriges genom tiderna mest usla statsminister. Sossarna har förvisso visat total brist på ledarskap i tidigare katastrofer och kriser, så det är förvisso inget nytt. Men detta slår ändå alla rekord. Stefan Löfven är inte en värdig statsman.

Löfvén var aldrig menad att vara en bra ledare. Han är endast en nickedocka till de rödvinssmuttande medelålderskvinnorna i styrelsen. Den enda anledningen att S ligger över 20% är för övrigt för att över 80% av deras väljare är pensionärer som röstar på dem på grund av gamla meriter. Ge det 10-15 år så ligger de under 10% och tvingas slå ihop sig med VPK eller Islamistpartiet (MP) för att överleva.
2015-11-13, 22:54
Moderator
Unitys avatar
Om händelserna i Frankrike visar sig vara utförda av IS eller liknande kan vi nog slänga ut alla OU och se ett mycket förändrat politiskt landskap i Sverige.
2015-11-13, 23:04
Medlem
Powergirls avatar
Fullständigt ointressant opinionsundersökning.
Sentio må ha träffat rätt angående SD i de senaste valen men för övriga partier har de inte lyckats särskilt bra.
Att försöka hitta en tendens är stört omöjligt. Det är bara att konstatera.
2015-11-13, 23:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Rösterna från S måste ta vägen någonstans. Ofta går de vänsterut, tex till V. Kanske inte till MP då de är ett regeringsparti och får ta ansvar för regeringens misslyckanden. MP är nära riksdagsspärren, så med lite tur är de inte kvar efter nästa val. Värre tomtar får man leta efter.
Och varför skulle rösterna från S gå just vänsterut menar du? Normalt är arbetarväljare konservativa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in