Citat:
Ursprungligen postat av
SvenBH
Jag klarade av att se i 20 sekunder innan jag fick panik och stängde av.
Jag förstår verkligen inte hur man kan vara så oerhört människofientlig. Att så kallsinnigt döda helt oskyldiga människor. Hur kan man vara så driven för sin sak att man under så lång tid inte funderar över vad i helvete det är man håller på med. Att man kan känna ett sådant stort hat, tycka att man är så orättvist behandlad att man med automatvapen på så nära håll kan skjuta så ofantligt mycket människor som åttio stycken.
Kände exakt samma sak under terrordådet på Utöya.
Brinn i helvetet! Brinn i helvetet tillsammans med Hitler och hans nazister! Ni satans avskum!
Fråga. Är någon av gärningsmännen i livet?
Ideologi som ideologi, men vissa övertygelser är starkare än andra.
Det verkar inte som att någon som utfört dådet är i livet kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dicevy
Risken finns att detta kommer stärka, ge motivation till andra terrorister och då riskera fler terrorattacker i hela Europa.
Självklart. Kan dem, så kan vi. IS har precist släppt en 7 min video (sök längre upp i tråden) där ett gäng unga män uppmanar andra muslimer att begå Jihad i hela världen. Även om det inte var IS officiellt (förmodligen inte organiserat på det sättet) så var dem väldigt snabba med att hoppa på tåget. Problemet med dagens värld är informationsöverföringen, den snabba rapporteringen där hela världen bli involverad i en attack, något som skapar en samkänsla och vi mot dem upplevelse. Riktigt farligt och som gjort för krig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Parkour
Skulle en vänlig stjäl vilja berätta för mig varför Frankrike är ett återkommande mål för IS.
Vad gör Frankrike till ett bättre och större mål än andra länder? Moskva, London för att nämna ett par.
Det bor mycket muslimer i Frankrike och Frankrike var väldigt involverad i Irak-Iran konflikten tidigare.