2015-11-14, 13:07
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
https://ia801508.us.archive.org/4/it...hids%20Eid.mp4

Kan det vara den tro?

Obehagligt att filmen verkar kommit ut inte ens ett dygn innan terrordåden...
Citera
2015-11-14, 13:08
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Video från stormningen:

https://www.youtube.com/watch?v=S-75FihV10w
Citera
2015-11-14, 13:08
Medlem
Någon som vet om det har genomförts spontana "vedergällningsaktioner" mot exempelvis moskéer eller muslimska kulturcenter i Paris och övriga Frankrike efter terrordådet (utöver några påstådda bränder i ett par flyktingläger)?

Har sökt runt lite men inte lyckats så väl, då jag tyvärr inte talar franska.

Det skulle ju inte vara första gången i så fall, vill minnas att mordet på Theo van Gogh ledde till en del sådana oroligheter runt om i Nederländerna 2004...
Citera
2015-11-14, 13:09
Medlem
Citat:
Det som stör mig mest är att varenda gång något händer; att terroristerna som individer försvinner ur mediabevakningen. Dom dödas,dumpas eller begravs på någon hemlig plats. Bröderna Koachi liksom bara upphörde efter att dom mötte döden i en lagerbyggnad.
Jag vill se liken innan jag tror på skiten. Mer fokus på gärningsmännen och deras bakgrund efterfrågas men det kanske kommer snart.

När väl en organisation tagit på sig skulden (samt kopplingen stärkts) brukar officiella källor (samt media) inte lyfta fram enskilda personer (liknande som vid självmord). Samma fenomen ser vi i krig då man knappast fokuserar på enskilda soldater, utan situationen. Vid terrorhandlingar med ideologiska motiv tror jag det handlar om att man inte vill bidra till martyrskap.

Dock är det svårt i fall där enskilda personer handlat med ideologisk grund, tex. Brevik, då allmänhetens intresse blir för stort för att media skall kunna låta bli.

Off-topic: Som vem som helst inser är ett pekfinger lyft i luften är inte ett nytt påfund av daesh . Används i många kulturer för att signalera vi ska vinna (jämför sport), det finns bara en gud (islam, kristendom) eller helt enkelt för att visa enighet eller understryka en poäng i en diskussion. Att "bevisa" någons åsikter med en sådan handgest är lika obefogat som att koppla en knuten näve till en viss kamp eller "V" tecknet till churchill.
Citera
Medlem
Adeptuss avatar
"Enligt polisen har ett syriskt pass hittats på en av självmordsbombarnas kropp" - Aftonbladet

Dumjäveln skulle ha lyssnat på smugglarna o slängt passet!
Citera
Medlem
kapps avatar
Här kommer en länk till den artikel som påstod att terroristerna utgick från Sverige. Numera läser man Frankrike.

http://www.scribblelive.com/Event/Li...aris/204640217

Den publicerades och blev sedan ändrad en minut senare. Kan ha varit en typo(?).
Citera
2015-11-14, 13:10
Medlem
Fûrims avatar
Den här attacken kan mycket väl vara startskottet för alla sovande terrorceller i Europa som vällt in de senaste åren, nu har de säkert fått order om att ge sig ut och jihada. Perfekt läge, stor julhandel i London, många arenor fylls för fotboll överallt osv.
Citera
2015-11-14, 13:10
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traped
Av vad jag läst så var dom två stycken inne i konserten och sköt.
fanns ju flera platser med fler GM!
Citera
2015-11-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Verkar finnas uppgifter på att terrorister/na utgick från Sverige?
https://twitter.com/Bjornhassel/stat...94229783814144

Det korrekta citatet, iaf det som står nu i SvD är:
– Alla förövare har inte gripits. Hollande gick nyss ut med att det var en välorganiserad och välplanerad attack, av terroristceller som befunnit sig i Frankrike. Man vet inte hur stor den kretsen är, säger hon.

Det är dock en "live"-sida, så den kommer ändras ofta, och kan mycket väl ändrats sedan det där screenshotet. Någon som kan Franska kan alltid kolla på Hollandes presskonferens.

http://www.svd.se/skjutning-i-centra...rdaden-i-paris
Citera
2015-11-14, 13:12
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
"Enligt polisen har ett syriskt pass hittats på en av självmordsbombarnas kropp" - Aftonbladet

Dumjäveln skulle ha lyssnat på smugglarna o slängt passet!

Återigen kopplingar till Charlie Hebdo fallet, vilket stärker min tes att det är en större organisation bakom detta dåd också. ( I Charlie Hebdo fallet så lämnades passen i en bil som gärningsmännen använde sig av ).

Man lämnar inte ett "pass" på sin person på det där sättet, om man inte medvetet vill rikta misstankarna åt något specifikt håll.
Citera
2015-11-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Skulle en vänlig stjäl vilja berätta för mig varför Frankrike är ett återkommande mål för IS.
Vad gör Frankrike till ett bättre och större mål än andra länder? Moskva, London för att nämna ett par.
Fler muslimer än de flesta. Den gamla konflikten i Algeriet. Alla naturliga kontakter mellan Nordafrika och Frankrike som kan utnyttjas. Aktiva i kampen mot islamistgrupper. Hårdare lagar mot ex burka.

Plus en massa annat.

En eller flera av dessa.
Citera
2015-11-14, 13:13
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Någon som vet om det har genomförts spontana "vedergällningsaktioner" mot exempelvis moskéer eller muslimska kulturcenter i Paris och övriga Frankrike efter terrordådet (utöver några påstådda bränder i ett par flyktingläger)?

Har sökt runt lite men inte lyckats så väl, då jag tyvärr inte talar franska.

Det skulle ju inte vara första gången i så fall, vill minnas att mordet på Theo van Gogh ledde till en del sådana oroligheter runt om i Nederländerna 2004...
Enligt franska media så brann det i "Djungellägret" i Calais vid midnatt. Osäkert vilka som var ansvariga dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in