2015-11-14, 09:46
Medlem
Righteous36s avatar
Jag kan inte föreställa mig hur man känner sig i en sån situation. Men ponera då att det var 1000 personer i konserthuset - hade de tillsammans kunnat övermanna terroristerna?
Citera
2015-11-14, 09:47
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Det läskiga i mitt tycke är att detta är i ett land där polisen endå har resurser, förstå om detta skulle hända i sverige där vi gång på gång har haft nerdragning på polisen , det skulle bli alle man för sig själva här för staten kan inte skydda oss längre... siffrorna skulle bli hur höga som helst.

Polisen är ett reaktivt och fördröjt motmedel - inte envars allestädes närvarande personskydd. Därför var det förr i tiden - när folket inte var hjärntvättat och underkuvat bortom räddning - lagligt att bära vapen i allmänna utrymmen för självskyddsändamål.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-11-14 kl. 09:49. Anledning: e
Citera
2015-11-14, 09:48
Medlem
Herostratoss avatar
Hur kan polisen vara säkra på att de tagit alla terrorister som utförde detta dåd? Jag läste att de som utförde restaurangattacken smet därifrån enligt ett ögonvittne.
Citera
2015-11-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigatsidan
Sannolikheten att det är IS (kanske redan bekräftat?) är stor. Och vi vet idag att det är stora mängder flyktingar som rör sig i Europa, bland dessa finns IS anhängare som säkerligen är kapabla till fler attentat.

Kanske inte ett hot mot den fria rörligheten men väl striktare gränskontroller.
Det återstår att se vilka som var GM. Men som sagt tror jag inte att de reste till Frankrike från IS i Syrien. Sannolikt var de andra eller tredje generationens invandrare som radikaliserats i franska fängelser eller i någon synlig förort.
Citera
2015-11-14, 09:49
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righteous36
Jag kan inte föreställa mig hur man känner sig i en sån situation. Men ponera då att det var 1000 personer i konserthuset - hade de tillsammans kunnat övermanna terroristerna?

visst hade dom de, men alla hade bombbälte runt sig, så de hade varit klippta i vilket fall som helst tyvärr.
Citera
2015-11-14, 09:50
Medlem
deathofyous avatar
Tog drygt två timmar för LAPD's Major Crimes-enhet och patrullpoliser att öka säkerheten.
Så gott som hela NYPD mobiliserades, detsamma med Met. PD.
Samma sak hände i London, Berlin, Hamburg och så gott som alla storstäder. Tog oss drygt 12, och det kommer ändå inte hålla, om snuten ska både göra kontroller och vara på högsta alert.
Citera
2015-11-14, 09:50
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:

Om de varit koordinerade visst skulle de ha kunnat använda varandra som levande sköldar för att ta sig fram till gärningsmännen. Men alla är själviska (av naturen) så vem skulle ha sprungit först i leden och dött för att alla andra skulle få leva?

Paniken är den styrande kraften i liknande sammanhang, rationellt samförstånd bland inblandade är nog så långt bort det kan komma.
Citera
2015-11-14, 09:51
Medlem
Crumbzzzs avatar
Citat:

Övermanna folk med bombbälten låter inte som någon större hit.
Citera
2015-11-14, 09:52
Medlem
Hollande har infört state of emergency. Hårdbevakar gränserna.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Det är lätt att sitta vid sin dator och vara klok i efterhand. Förmodligen så hade jag skitit på mig, liggande där på golvet, väntande på de dödande kulorna eller explosionen. Men, visst, jag beundrar verkligen de amerikanska flygpassagerare som, den elfte september 2001, stormade cockpiten på det kapade plan som, förmodligen hade Vita huset som mål. Jag hoppas att jag skulle ha samma mod i en liknade situation, men: "You never know until you know"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
RT är en statligt finansierad och (hårt) styrd kanal...

liter mer på RT än CNN och BBC
Citera
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crumbzzz
Övermanna folk med bombbälten låter inte som någon större hit.
Hade GM vid konserten också bomber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in