2015-11-13, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ladan istället för kopplingsstationen för sitt vedervärdiga brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Misstänker att NB även den 7 juni hade utsett kopplingsstationen som plats för brottet. Sedan ändrade han sig av någon anledning:

(s.297) Stefan uppger att han 2015-06-07 passerade kafét i Blomberg. Han säger att han hade vart och besökt sin pappa som bor på Kinnekulle och på väg tillbaka till Lidköping passerade han förbi cafét i Blomberg. Han säger att klockan då var ca 16.30.
Stefan säger att någon km söder om Blomberg mötte han en litauisk registrerad skåpbil. Han säger att skåpilen körde sakta och var nästan över på hans körbana. Stefan säger att han därför fick bromsa in för att genomföra mötet med skåpbilen. Han säger att han tittade på registeringsskylten och är helt säker på att det var en litauisk registreringsskylt

Misstänker detta också.

Efter det "misslyckade" försöket med Adriana så kanske han tänkte att han skulle ha mer "tur" med någon av tjejerna på caféet. Han kände till caféet och personalen både innan och utan.

Kanske var det därför som han beslöt att använda ladan istället för kopplingsstationen för sitt vedervärdiga brott. Där kände han sig säkert ännu mera "hemma" än på kopplingsstationen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-13 kl. 22:26.
2015-11-13, 22:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lisas pappa trodde att fickringningen skedde vid stängningen. Jag tycker allt tyder på det. Man kan inte hänga upp så mycket på absoluta tidsangivelser: klockor kan gå fel, missförstånd kan spela in etc.

Pappan tyckte att Lisa hade en avspänd samtalston, tyckte sig höra en eller två röster i bakgrunden och hörde ett metalliskt ljud som mycket väl kan ha blivit vid stängningen.

Dessutom:
Magnus åkte från Hällekis mot Källby. Hans fru, Annelie (-), var också med i bilen. Då de kom fram till fiket såg han en tjej som stod vid en moped. Mopeden stod vid hörnet mot baksidan av huset. Han såg henne då han kom nästan i höjd med byggnaden. Han uppskattade att han var ca 25 meter innan byggnaden. Han kunde inte komma på att han såg någon mer person eller fordon på platsen. Han trodde att tjejen hade långt hår. Han kom inte ihåg vilken färg hon hade på håret eller hur hon var klädd. Han var ganska säker på att det var en "vespamoped" men inte vilka färger det var på den. Flickan stod och förberedde sig för att kliva upp på mopeden. Hon stod bredvid mopeden och det såg ut som att hon skulle åka iväg. Han kom inte ihåg om hon hade hjälmen på sig. De åkte förbi vid 18.30-18.40 ungefär. ( Fup 319)
Lisa syns vid liv vid mopeden relativt sent, vilket stödjer hypotesen om ficksamtal (18:26) vid stängningen.

Det vittne som du hänvisar till är knappast tillförlitligt i fråga om tidsangivelse. Det vittne som jag hänvisar till i ett tidigare inlägg tittade på kl i samband med att de kör förbi kafét. Klockan visade på 18.20 (på tal om klockor är åtminstone mobilklockor för det mesta exakta, det kan "diffa" på någon minut). Ett vittne som observerar både L*sa och hennes kolleger som satt i bilen. Det paret blir också omkörda av tjejerna strax därefter. Tjejerna hade dessutom en tid att passa och fick bråttom mot slutet (se förhör och uppskattade tider i samband med stängningen).
2015-11-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min tanke när jag läste detta var, att de reden då var så säkra på att hon var mördad.
Skitspåret visade sig vara rätt - om nu NB är skyldig.
Tänk hur olika man kan tänka, själv tycker jag att MP personerna reagerade så jävla bra. Timmar efter mötet hittas Lisa!
2015-11-13, 22:30
Medlem
[quote=Reviews|55382346]Misstänker att NB även den 7 juni hade utsett kopplingsstationen som plats för brottet. Sedan ändrade han sig av någon anledning:

(s.297) Stefan uppger att han 2015-06-07 passerade kafét i Blomberg. Han säger att han hade vart och besökt sin pappa som bor på Kinnekulle och på väg tillbaka till Lidköping passerade han förbi cafét i Blomberg. Han säger att klockan då var ca 16.30.
Stefan säger att någon km söder om Blomberg mötte han en litauisk registrerad skåpbil. Han säger att skåpilen körde sakta och var nästan över på hans körbana. Stefan säger att han därför fick bromsa in för att genomföra mötet med skåpbilen. Han säger att han tittade på registeringsskylten och är helt säker på att det var en litauisk registreringsskylt
[/QUOT

Möjligt men jag lutar mer åt att han redan innan "försöket" mot Adriana hade förberett "ladan". Hade han väl lyckats få in henne i bilen tror jag på attack och färd mot "ladan". Om jag kommer ihåg rätt från GMP-gruppen brukar brottet ofta vara på en plats där GM känner sig trygg och är välbekant med.

Jag tror han närt den här tanken länge.
2015-11-13, 22:31
Bannlyst
Citat:
Misstänker att NB även den 7 juni hade utsett kopplingsstationen som plats för brottet. Sedan ändrade han sig av någon anledning:

Tror nog att han planerat och rekat ganska väl inför iscensättande av mordet. Han kan ha haft en par alternativ till mordplats, så inget skulle kunna gå fel när han väl fick tag på sitt offer, han kunde ju inte i förväg veta var han skulle hitta offret, var han skulle slå till.
2015-11-13, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Närt detta länge.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror nog att han planerat och rekat ganska väl inför iscensättande av mordet. Han kan ha haft en par alternativ till mordplats, så inget skulle kunna gå fel när han väl fick tag på sitt offer, han kunde ju inte i förväg veta var han skulle hitta offret, var han skulle slå till.

Ja just det. Så att inget skulle gå fel. Detta är nog en tanke som NB har närt länge.

Kan förstås även vara som du skriver att han hade några ställen att välja mellan. Han har säkerligen inte legat på latsidan för att få sin sexuella dröm att gå i uppfyllelse. En verkligt påhittig och arbetsam person.
2015-11-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Grejen är ju att vi kan spekulera HUR mycket som helst, om modus operandi, Nerijus friska/sjuka psyke eller inte, vi vet inte. Men det vi VET räcker o blir över till fällande dom i både TR o HR! Säger som en annan, läs Hamilkars inlägg!
Senast redigerad av diva59 2015-11-13 kl. 22:44.
2015-11-13, 22:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Det är alls inte omöjligt. I själva verket kan MGM, företrädesvis under arbetsfria dagar, ha skummat olika vägsträckor i hopp om att få syn på något lämpligt offer. - Den här söndagen kan ha fortsatt med att han - för vilken gång i ordningen? - tvångsmässigt smög in i ladan mitt emot kaféet och intog sin vanliga fönsterplats.

Plötsligt får han syn på LH:s föräldrar, dvs en bil han sedan tidigare känner igen som LH:s färdmedel, och han ser hur bilen åker i väg - utan LH. - Han vaknar till liv, och det dröjer inte länge förrän han listat ut att en av mopederna bakom ladan måste vara LH:s. - Fr.o.m. nu förbereder han en ev. attack, men han måste först hem och slå i IB nya lögner om plåtsaxar och vinkelhakar - samt hämta en skarp kökskniv.
2015-11-13, 22:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det vittne som du hänvisar till är knappast tillförlitligt i fråga om tidsangivelse. Det vittne som jag hänvisar till i ett tidigare inlägg tittade på kl i samband med att de kör förbi kafét. Klockan visade på 18.20 (på tal om klockor är åtminstone mobilklockor för det mesta exakta, det kan "diffa" på någon minut). Ett vittne som observerar både L*sa och hennes kolleger som satt i bilen. Det paret blir också omkörda av tjejerna strax därefter. Tjejerna hade dessutom en tid att passa och fick bråttom mot slutet (se förhör och uppskattade tider i samband med stängningen).
Klockan 18:20 åkte Julia iväg på sin moped och de tre sista tjejerna hade inte gått ut från cafeterian ännu.
Senast redigerad av iesho 2015-11-13 kl. 22:52.
2015-11-13, 22:58
Medlem
[quote=Remark|55382634]
Citat:

[/QUOT

Möjligt men jag lutar mer åt att han redan innan "försöket" mot Adriana hade förberett "ladan". Hade han väl lyckats få in henne i bilen tror jag på attack och färd mot "ladan". Om jag kommer ihåg rätt från GMP-gruppen brukar brottet ofta vara på en plats där GM känner sig trygg och är välbekant med.

Ytterligare en som ser en skåpbil, inte en sedan, kombi, minibuss, lätt lastbil. Vad menas med en skåpbil i dessa trakter egentligen?
2015-11-13, 23:01
Medlem
Reviewss avatar
[quote=Remark|55382634]
Citat:

[/QUOT

Så kan det vara. Ett tänkt överfall med knivhot i närheten av kopplingsstationen för vidare bortforsling till mjölkrummet.

Martorp som slutstation kan han ha haft i åtanke redan under f m. På f m ses en av litauerna komma körandes från Blombergshållet (enl granne till G*stav J) för att parkera på gården. Han ses även komma körande från Martorp i riktning mot Herrgården av två ytterligare vittnen denna f m. Så det skulle kunna betyda att han provkör flyktvägen när han är färdig med sitt hantverk hos G*stav J.

Ja, han har nog närt den här tanken länge och väl och blivit besatt av att få leva ut sin makabra fantasi. Vem som helst av flickorna hade kunnat falla offer för honom. Kan det bli mycket otäckare än så här? Nu är han åtminstone fast och kan inte ta ifrån någon fler flicka/kvinna livet.
2015-11-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja just det. Så att inget skulle gå fel. Detta är nog en tanke som NB har närt länge.

Kan förstås även vara som du skriver att han hade några ställen att välja mellan. Han har säkerligen inte legat på latsidan för att få sin sexuella dröm att gå i uppfyllelse. En verkligt påhittig och arbetsam person.

..förutom att han också är väldigt artig och hälsar och nickar åt alla!
"Trevlig kille"!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in