2015-11-13, 21:57
Medlem
Reviewss avatar
[quote=Timeout|55380675]
Citat:
Det var ingen egentlig undersökning utan bara en polis som tittade vid förhöret som pågick vid Caféet dagen efter försvinnandet.
Sidan 1342 i fup
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-08 14:00
"Förhörsledarens tillägg: Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar"

Men senare vittnade frun om ett skärsår och vid kroppbesiktningen vid häktningen framkom flera skador som var under läkning. Men inga tydliga avvänjningsskador då heller.
IB nämner ett skärsår på något finger (vilket är sannolikt då NB´s blod anträffas på framsidan av jackans ärmar, i armbågshöjd). Vad beträffar övriga rispor kan det inte uteslutas att den lojala hustrun "blundar".

Citat:
Har Lisa handskarna på sig är det svårt att klösa någon... och hon blir troligen snabbt oskadliggjord så hon kan inte värja sig.
Angrep han dessutom Lisa bakifrån så undgår han ännu mer att skadas.
Riktningarna på skadorna, vänster hand och fingrar, skulle kunna tala för skador uppkomna i samband med hantering av balsnöre? (Letsdoit har lagt fram en hypotes om detta med en utförligare beskrivning).
2015-11-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo jag käner väl till att det finns sådana extremt störda människor, men det är ingenting i NBs personlighet som stämmer med en sådan typ människa, det skulle ha kommit fram något by now om han var en sådan skulle man tycka.
Skickligt av dig att göra en personundersökning på en människa som du förmodligen aldrig träffat bara genom att läsa på Flashback. Själv skulle jag aldrig klara av en sådan bedrift.
2015-11-13, 21:58
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosemonkey
Jo, vi är nog många som blev starkt berörda och som aldrig kommer att glömma Lisa. Jag gick in på nätet 10-20 ggr om dagen från jobb den veckan och hoppades få se rubriker om att hon hittats vid liv. Tyvärr blev det inte så. Jag följde polisens presskonferens när de hittat Lisa, men de avvaktade med att bekräfta om det verkligen var Lisa. Jag befann mig på hotell då, när beskedet kom gick all luft ur en. Jag, en vuxen man som aldrig träffat Lisa, gick och lade mig storgråtandes. Det var så fruktansvärt orättvist, onödigt, meningslöst och tragiskt på alla sätt. Jag kommer alltid att minnas exakt var jag var och vad jag gjorde när beskedet kom - och jag kommer alltid att minnas en ung tjej som hette Lisa Holm, en tjej som var värd allt i denna värld men som inte fick lov att ens bli vuxen p g a en perverterad idiot.

Jag hoppas att Lisa får allt hon är värd i ett liv efter detta, och att helvetet håller en plats åt den perverterade balten...

Ditt inlägg träffar... precis så var det för mig oxå, med en dotter på 17 så träffar det hårt.Läste förhören med pappan, vänner och kollegerna med tårar i ögonen.... jösses det var jobbigt riktigt jävla jobbigt....
2015-11-13, 22:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, vilken mardröm. Man förstår om hon reagerade både psykiskt och fysiskt när hon såg honom igen - odjuret - men i rättssalen denna gång, tack o lov. Tänk vad tillfälligheter kan avgöra ens öde...

Hon är nog bara lycklig som inte råkade illa ut. Enligt advokaten var hon t.o.m. en smilfink i rättssalen. Varför skulle hon må dåligt? Ja, möjligtvis ifall hon kommit med ett falskt utpekande. Omsorgen om Adriana är enbart fånig.
2015-11-13, 22:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen aning - FUP? Vid den tiden hade arbetskamraterna redan lämnat kafét och någonstans har rösterna kommit ifrån. Om han fick med henne till bilen (vilket låter osannolikt om man utgår från vittnesiakttagelser) så kan NB haft bilradion påslagen.
Lisas pappa trodde att fickringningen skedde vid stängningen. Jag tycker allt tyder på det. Man kan inte hänga upp så mycket på absoluta tidsangivelser: klockor kan gå fel, missförstånd kan spela in etc.

Pappan tyckte att Lisa hade en avspänd samtalston, tyckte sig höra en eller två röster i bakgrunden och hörde ett metalliskt ljud som mycket väl kan ha blivit vid stängningen.

Dessutom:
Magnus åkte från Hällekis mot Källby. Hans fru, Annelie (-), var också med i bilen. Då de kom fram till fiket såg han en tjej som stod vid en moped. Mopeden stod vid hörnet mot baksidan av huset. Han såg henne då han kom nästan i höjd med byggnaden. Han uppskattade att han var ca 25 meter innan byggnaden. Han kunde inte komma på att han såg någon mer person eller fordon på platsen. Han trodde att tjejen hade långt hår. Han kom inte ihåg vilken färg hon hade på håret eller hur hon var klädd. Han var ganska säker på att det var en "vespamoped" men inte vilka färger det var på den. Flickan stod och förberedde sig för att kliva upp på mopeden. Hon stod bredvid mopeden och det såg ut som att hon skulle åka iväg. Han kom inte ihåg om hon hade hjälmen på sig. De åkte förbi vid 18.30-18.40 ungefär. ( Fup 319)
Lisa syns vid liv vid mopeden relativt sent, vilket stödjer hypotesen om ficksamtal (18:26) vid stängningen.
Senast redigerad av iesho 2015-11-13 kl. 22:14.
2015-11-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Skickligt av dig att göra en personundersökning på en människa som du förmodligen aldrig träffat bara genom att läsa på Flashback. Själv skulle jag aldrig klara av en sådan bedrift.

Vi vet i stort sett Inget om Nerjius bortsett från hans egen version. Men det kommer säkert att dyka upp både från England och Littauen. Även från svensk spaningsledning. NB måste lämnat mer spår efter sig än vad vi just nu har vetskap om.

Sedan kommer en framtida FUP att ge viss information.
2015-11-13, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uttrycket "rätt man på rätt plats" passar alldeles ypperligt här!

Citat:
Ja, vilken mardröm. Man förstår om hon reagerade både psykiskt och fysiskt när hon såg honom igen - odjuret - men i rättssalen denna gång, tack o lov. Tänk vad tillfälligheter kan avgöra ens öde...

Denna mardröm får hon leva med hela sitt liv.

Det är klart att Adriana reagerade både psykiskt och fysiskt när hon fick se "kartmannen" igen.

Ja tänk vad tillfälligheter kan avgöra. I detta fall avgjorde tillfälligheten att Adriana skulle få leva vidare. Hon undgick ett närmare möte med en person som hade MYCKET ont i sinnet.

Det finns ett uttryck som säger "rätt man på rätt plats". Detta uttryck passar alldeles ypperligt här. NB är rätt man och han befinner sig också på rätt plats. Det är bakom lås och bom han hör hemma.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-13 kl. 22:10.
2015-11-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet vilket foto på Lisa som är det som tagits allra sidst innan hon mördades?

Och har någon också en länk till den bilden?
Å varför i h-e vill du se det?
2015-11-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Alltså vissa verkar inte FATTA att den personutredning som är gjord, av de som ev ska "ta hand om" Nerijus (=kriminalvården) är INTE en PERSONLIGHETSUTREDNING. Eller spelar Ni dumma?
2015-11-13, 22:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, fy fan. Tänk hur hon ska tänka resten av livet, att det lika kunde varit hon som blev hans offer.

Misstänker att NB även den 7 juni hade utsett kopplingsstationen som plats för brottet. Sedan ändrade han sig av någon anledning:

(s.297) Stefan uppger att han 2015-06-07 passerade kafét i Blomberg. Han säger att han hade vart och besökt sin pappa som bor på Kinnekulle och på väg tillbaka till Lidköping passerade han förbi cafét i Blomberg. Han säger att klockan då var ca 16.30.
Stefan säger att någon km söder om Blomberg mötte han en litauisk registrerad skåpbil. Han säger att skåpilen körde sakta och var nästan över på hans körbana. Stefan säger att han därför fick bromsa in för att genomföra mötet med skåpbilen. Han säger att han tittade på registeringsskylten och är helt säker på att det var en litauisk registreringsskylt
2015-11-13, 22:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
(...)
FU 1038 11 juni GMPs uppfattning är att det med största sannolikhet är en gärningsman som har någon form av koppling till området Blomberg/Källby...
Vidare gör vi bedömningen (...) att en gärningsman som är obekant med området och inte kan kopplas till ladan inte skulle riskera att transportera bort en kropp från platsen.
Det avföringsfynd som gjorts i ladan skulle kunna kopplas till en gärningsman då vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen.

Min tanke när jag läste detta var, att de reden då var så säkra på att hon var mördad.
Skitspåret visade sig vara rätt - om nu NB är skyldig.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-11-13 kl. 22:21.
2015-11-13, 22:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min tanke när jag läste detta var, att de reden då är så säkra på att hon är mördad.
Skitspåret visade sig vara rätt - om nu NB är skyldig.
De hade nog hittat kroppen redan på torsdagen och fokuserat på litauerna redan från måndag-tisdag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in