2015-11-13, 17:02
Medlem
Marwolaeths avatar
(Återpostar min tråd här då mod stängde ner min under Support)

Hej!
Har stött på problem med mitt Fallout 4. Den automatiska kollen satte spelet på ultra vilket jag tyckte var konstigt då min dator knappt når upp till rekommenderade hårdvaran. Testade att köra på det iallafall och efter någon timme in i spelet crashade grafikdrivrutinen. Testade då att sänka grafiken till high och stänga av anti-aliasing utan resultat. Installerade om drivrutinen manuellt då autodetect sade att jag hade senaste uppdateringen. Spelet gick fint en stund innan datorn totaldog. Killen hjälpte mig då med att öppna upp datorn och kolla inuti ifall det fanns något synligt hårdvarufel men förutom lite damm och upptäckten av att fläktarna var nersatta till mediumfart hittade vi inget. Han konstaterade att det kanske var överhettning och städade ur den. Datorn gick märkbart tystare och startade snabbare än innan men en stund in i spelet crashade det igen ackompanjerat av hemskt låtande fläktar. Har haft fläktproblemet förut (visade sig vara en lös skruv) så det gjorde mig inte allt för överraskad. Laddade då ner MSI Afterburner för att kunna hålla koll på fläktarna och temperaturen. Temperaturen och fläktarna går som dem ska (blir nästan aldrig över 70°) men däremot bildar GPU usage grafen ett slags istappsmönster med starka peakar från 0% till 100%, till och med när jag står helt stilla och stirrar ner i backen, vilket borde vara som minst påfrestande för grafikkortet (om det inte är något jag har fått för mig bara). Sänkte grafiken till medium utan resultat. Har bara fått drivrutinscrashen en gång sen ominstallationen. Har testat flera spel ifall det är mitt grafikkort det är fel på men även om grafen blir lite taggig så ligger den jämnt. Har testat både nya och gamla spel.
Börjar bli helt tokig här. Någon som har några idéer?

AMD R9 285
8 gig RAM
8 core 3.5GHz processor
Windows 10
Allt är uppdaterat.

Screenshot av MSI Afterburner: http://imgur.com/Vm0W9Al
Citera
2015-11-13, 17:12
Medlem
Energis avatar
Stött på ett problem och hittar inget vettigt på google. I menyer och liknande så kan jag bara använda musen i en del av skärmen. Är som en stor osynlig ruta uppe i vänster hörn, och muspekaren rör sig bara inom den. Så alla knappar som är i botten av skärmen eller åt vänster, kan jag inte komma åt. Kan inte sätta perks i luck, bara för att muspekarn vägrar dra dit. Är som en osynlig vägg som säger stopp.

Stött på liknande problem förr i andra spel, men minns inte hur jag löste det då. Prövat ändra upplösning men det hjälpte inte. Använder en TV som datorskärm om det skulle ha någon betydelse.
Senast redigerad av Energi 2015-11-13 kl. 17:17.
Citera
2015-11-13, 17:24
Medlem
Är det möjligt att flytta personer från ett settlement till ett annat? Skulle vara gött att ha en riktigt stor bas, i mitt fall The Castle vilket jag har gjort riktigt nice, men har bara 6 pers där..
Citera
2015-11-13, 17:27
Medlem
Kickexs avatar
Nu har hundfan försvunnit. Finns ej på någon av sina läger. Har någon annan råkat ut för detta?
Hoppas dom fixar det snart.
Citera
2015-11-13, 17:28
Medlem
Slidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara9
Du måste "assigna" en settler till plantorna. det gör du genom att gå in i byggmenyn, gå sedan fram till en settler och tryck E (PC). Gå sedan till en planta och tryck E igen så får han den som uppgift och kommer automatiskt ta hand om några till.
Finns det nått mer till det här tricket? Inget verkar hända, jag går in i byggmenyn, klickar E när en settler lyser grönt, sedan går jag och klickar E igen på en planta. Det enda som händer är att jag flyttar runt på plantan och inget händer med kniv/gaffel siffran.. har planterat 30 plantor men den ser ut som jag bara planterat 6

Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Nu har hundfan försvunnit. Finns ej på någon av sina läger. Har någon annan råkat ut för detta?

Jag skickade den till Sanctuary för 5 timmar sen, sen dess har den inte synts nånstans
Senast redigerad av Slidberg 2015-11-13 kl. 17:30.
Citera
2015-11-13, 17:28
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamma12360
Är det möjligt att flytta personer från ett settlement till ett annat? Skulle vara gött att ha en riktigt stor bas, i mitt fall The Castle vilket jag har gjort riktigt nice, men har bara 6 pers där..
Ja, gå in i byggläget, gå till en settler [ej namngivna NPC] och du ser valmöjligheter på botten av skärmen. Tab på PC tror jag det är. Jag tror man kan flytta settlers så att stället man flyttar till har upp till 16 pers. Men det kan fortfarande komma nya, har 17 i sanctuary.

Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
det kommer bajs på pipboyen varje gång jag tar upp den som förklarar massa skit jag inte bryr mig om.
ickelegitima versioner tenderar ha fler buggar, problemet är att du nu bajsar på utvecklarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Slidberg
Finns det nått mer till det här tricket? Inget verkar hända, jag går in i byggmenyn, klickar E när en settler lyser grönt, sedan går jag och klickar E igen på en planta. Det enda som händer är att jag flyttar runt på plantan och inget händer med kniv/gaffel siffran.. har planterat 30 plantor men den ser ut som jag bara planterat 6
När det gäller matproduktion så verkar det som att en settler endast kan hantera ett visst antal plantor och de flesta plantorna ger endast 0.5 mat.
Det som ska hända, om du har en settler markerad och sedan trycker E på plantorna är att det efter några sekunder ska dyka upp en notis 'this resource is now assigned', inte att du lyfter upp den.
Senast redigerad av searchfunction 2015-11-13 kl. 17:42.
Citera
2015-11-13, 17:34
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slidberg
Jag skickade den till Sanctuary för 5 timmar sen, sen dess har den inte synts nånstans
Drygt!
Grejen är den att jag skickade inte den någonstans. Jag var i någon byggnad i Boston och där inne försvann han. Man var tvungen att hoppa ned i en grop, vilket han inte ville.
Så han stannade och han var fortfarande borta när jag kom ut.
Sedan gick jag till närmsta companion för att lasta av mig en massa skit men jag fick inte ens en chans att skicka bort hunden.
Citera
2015-11-13, 17:35
Medlem
För er som kör på konsol och vill ha lite finare utbud på utrustning till en början så finns där en glitch som förmodligen patchas strax, http://www.gosunoob.com/fallout-4/infinite-money-weapons-ammo-armor-glitch/ - för mig förstör det upplevelsen men visst är det lockande, om det inte var för att jag redan kommit en bra bit in på spelet så hade jag förmodligen slagit till.

Är mycket nöjd med spelet trots brister i dialog och djup i handlingen, grafiken klagar jag inte på och ångrar inte att jag införskaffade mig en bra TV och Playstation 4 inför detta liret istället för att som tidigare spela det på datorn. User reviews på metacritic är åt helvete, spelet har sina brister men det mesta ligger som sagt vid dialoger och känslan i karaktärers ansiktsuttryck samt röstskådespeleriet som brister. Men jag måste ge spelet bättre poäng än Skyrim, och det var ett spel jag älskade.
Senast redigerad av testocyp 2015-11-13 kl. 17:43.
Citera
2015-11-13, 17:46
Medlem
Slidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
När det gäller matproduktion så verkar det som att en settler endast kan hantera ett visst antal plantor och de flesta plantorna ger endast 0.5 mat.
Det som ska hända, om du har en settler markerad och sedan trycker E på plantorna är att det efter några sekunder ska dyka upp en notis 'this resource is now assigned', inte att du lyfter upp den.
Okej, jag gissar att det är momentet där jag är i byggläget och har en settler i grönt när jag svävar med markören och trycker E som det är nått som inte funkar. Får inget intryck att nått "markeras" verkar inte hända nånting och sen när jag trycker E på plantan så flyttas den bara runt.

Jag hade först 6 settlers sen kom det en till då ville jag ordna mat till den stackaren så jag planterade en massa men det verkar inte funka. Tror jag testat att trycka E på alla settlers nu

Citat:
Drygt!
Grejen är den att jag skickade inte den någonstans. Jag var i någon byggnad i Boston och där inne försvann han. Man var tvungen att hoppa ned i en grop, vilket han inte ville.
Så han stannade och han var fortfarande borta när jag kom ut.
Sedan gick jag till närmsta companion för att lasta av mig en massa skit men jag fick inte ens en chans att skicka bort hunden.
Om du kan tänka dej att använda console så brukar det finns ett moveto player command men ja har inte hittat ID för hunden och inte testat om det finns i fallout 4 ännu

Edit: jag laddade ett gammalt spel och hundens ID verkar vara 0001d162 men har inte fått nån ordning på vilket command jag ska använda för att flytta den till mig..?
Senast redigerad av Slidberg 2015-11-13 kl. 18:05.
Citera
2015-11-13, 18:03
Medlem
GreenOnion91s avatar
Som någon tidigare användare poängterat så funkar inte riktigt den emotionella inriktingen på storyn så bra i detta fallet. Det passar inte in i spelvärlden, och det verkar inte ha genomförts särskilt väl. Personligen bryr jag mig knappt alls, det är upptäckarglädjen som är fallouts främsta lockelse. Angående spelet överlag, så är det absolut bra, men har inte lika mycket känsla som NV eller F3. Men har förvisso bara spelat 7h.

Är det någon konstig bugg som bara jag har, eller ser man inte vapnet man bär på? Irriterar mig på det som fan, älskade att sitta på en klippa och vänta på att en avlägsen raider skulle positionera sig i lämpligt headshot-läge med en hunting rifle på ryggen ur tredjepersonsvy.
Citera
2015-11-13, 18:05
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Spara!
Öppna console.
player.placeatme 0001d162 (detta är dock från Fallout New Vegas)
Stäng console.

Om det inte fungerar, pröva
Öppna console.
prid 0001d162
moveto player
Stäng console.
Senast redigerad av searchfunction 2015-11-13 kl. 18:07.
Citera
2015-11-13, 18:10
Medlem
Slidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Spara!
Öppna console.
player.placeatme 0001d162 (detta är dock från Fallout New Vegas)
Stäng console.
Fungerade ej

Citat:
Om det inte fungerar, pröva
Öppna console.
prid 0001d162
moveto player
Stäng console.
Fungerade!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera