2015-11-13, 02:29
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
HAHAH, det heter med andra ord moral och är en stark argumentation för Guds allsmäktighet. Det är djupa frågor som jag inte tror att varken du eller dina gelikar förstår riktigt.

Var kommer moralen ifrån? Moral är nåt som vi känner, det är en känsla. Vad gav oss moralen? Evolution kan inte ge oss moral. Tvärtom ger evolution oss nåt annat, nämligen var snabb, var starka, var anpassningsbar för att sprida dina gener vidare. Inget av dessa har med moralen att göra. Var kommer moralen och kärleken ifrån?

Anser du att objektiv sanning existerar? Förstår du ens frågan?

Vi människor och säker många högre däggdjur har förmågan att känna kärlek och vara moraliska.
Men det är inte jättelätt att definiera vad moral och kärlek är och hur det har uppstått.
Det innebär mer forskning på människor och på våra hjärnor, det innebär inte något tecken på en gud

Nu är det dags att du levererar något enda liten antydan till ett gudsbevis.
Nästan 19000 inlägg och inga som helst belägg för någon gud, dålig stil av apostlarna, lärjungarna och andra odödliga själar
Citera
2015-11-13, 06:08
Medlem
Hej. Jag har alltid undrat varför Gud kom ner som människa ( Jesus )? Var kunde inte han komma ner själv?
Citera
2015-11-13, 07:22
Medlem
Citat:
För vi kommer inte ifrån det. Antingen en evig och allsmäktig Gud eller ett evigt universum. Vi har inget annat alternativ.
Fel. DU har inte kommit på något annat alternativ. De flesta av oss andra kan dock tänka, och därmed se andra alternativ. Eller söga "jag vet inte" , och invänta mer info.

Och när kommer beviset för denne "Gud"??
Citera
2015-11-13, 10:16
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fel. DU har inte kommit på något annat alternativ. De flesta av oss andra kan dock tänka, och därmed se andra alternativ. Eller söga "jag vet inte" , och invänta mer info.

Och när kommer beviset för denne "Gud"??

Det finns så många konstruerade illusioner i alldagligt användande av logik att man måste tänka och förstå genom dom.

Ska vi till exempel definiera en individ genom alldaglig logik så är man väl ens identitet, eller hjärnan eller hela kroppen? Men inget av dom tre begreppen skapar medvetandeströmmen som är våran perception, eftersom även komponenterna tid och omgivning krävs för att det ska vara en upplevelse. Lägger man till tid och omgivning på identitet, hjärna och kropp har vi byggstenarna till vad som skulle kunna vara en individ.

Men en individ är inte samma sak som en upplevelse. En individ är en form baserat på komponentbyggstenar och kan inte appliceras på tid. För en individ är antingen vuxen eller barn, till exempel. Lägger vi till tid på individ, har vi medvetande men ingen perception för då behöver vi även omgivning. Har vi tid, omgivning och individ har vi perception. Allt påverkar ju varandra, absolut kausalitet, och denna individen som då består av all tid och all omgivning kallar vi för Gud.
Citera
2015-11-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Det finns så många konstruerade illusioner i alldagligt användande av logik att man måste tänka och förstå genom dom.

Ska vi till exempel definiera en individ genom alldaglig logik så är man väl ens identitet, eller hjärnan eller hela kroppen? Men inget av dom tre begreppen skapar medvetandeströmmen som är våran perception, eftersom även komponenterna tid och omgivning krävs för att det ska vara en upplevelse. Lägger man till tid och omgivning på identitet, hjärna och kropp har vi byggstenarna till vad som skulle kunna vara en individ.

Men en individ är inte samma sak som en upplevelse. En individ är en form baserat på komponentbyggstenar och kan inte appliceras på tid. För en individ är antingen vuxen eller barn, till exempel. Lägger vi till tid på individ, har vi medvetande men ingen perception för då behöver vi även omgivning. Har vi tid, omgivning och individ har vi perception. Allt påverkar ju varandra, absolut kausalitet, och denna individen som då består av all tid och all omgivning kallar vi för Gud.
Förstår inte riktigt vad du menar, men jag kallar inte min omgivning för Gud.
Citera
2015-11-13, 13:30
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Förstår inte riktigt vad du menar, men jag kallar inte min omgivning för Gud.

Absolut kausalitet betyder att precis allt är i stadie av förändring som har orsaker och reaktioner. Vissa orsaker går att påverka med sinnet, det är så vi interagerar med omgivningen. Så både du och andra påverkar varandra genom tankar som skapar gärningar vilket ger upphov till mer tankar. Dessa kollektiva tankar/gärningar är varken dina eller någon annans, därför kallar vi dom för Gud's tankar/gärningar. För det är en separat individ som finns utanför den omgivning du upplever vara dig själv.
Citera
2015-11-13, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du har ägnar dig åt religion under det här nicknamnet i 5 års tid på Flashback. Du har endast diskuterat religion och inget annat, trots att Flashback innehåller en massa annat som är intressant. Du finns i varenda tråd som behandlar religion och du ägnar dig endast åt förnekelse. Du har misslyckats gång efter annan att förklara vad som driver dig till det. Är det förstått nu? GUD!!
Det är inte vad du kritiserade mig för nu, det var att jag inte försöker reda ut motivationer, vilket jag faktiskt gjort. Jag tror inte du hänger med i dina egna frågor. Jag har inte misslyckats med att förklara, du är bara inte nöjd med mitt svar vilket jag högaktningsfullt skiter i. Ärligt talat.

Citat:
Vad du än säger så ägnar du dig åt ondska. Varför fattar du inte det?
För att ondska är subjektivt och för dig i det här fallet bara en ursäkt för att slippa erkänna att jag argumenterar utifrån rationalitet.
Citat:
Det är den onda som driver dig till att fortsätta diskutera men du vägrar att erkänna det själv. Vi kan för argumentets skull säga att det är sant det du säger att religiösa blir våldsamma och halshugger människor (vilket inte stämmer)
Hur många artiklar med halshuggningar måste jag länka åt dig innan du erkänner att du har fel på den punkten? Kommer du i så fall vara oärlig och hävda att det "inte är äkta muslimer" ex.?
Citat:
men bara för att dina hjärnceller ska få in vad jag menar. Tror du att ditt sätt att argumentera får dessa våldsamma religiösa människor på bättre tankar eller ökar du bara deras våldsamhet?
Det är inte dom jag argumenterar med.
Citat:
Inser du nu att vad du än säger så är det ondska som driver dig till det men du vägrar att se det. Men det finns inget bevis vare sig för evolution eller för nåt annat i kosmos. Allting handlar bara om teorier och gissningar på måfå. Varför får du inte in det i skallen?
För att du har fel. Uppenbarligen.

Citat:
Omedvetet gör du det. Som jag sa, det är psykologiskt. Dina tillkortakommanden och misslyckanden i livet skyller du på andra. Det kan vara staten, soc eller Gud själv.
Så för att det förekommer är det något jag gör? Sluta svamla.

Citat:
Du är så borta i dina förvirrande tankar att jag inte vet faktiskt hur pedagogiskt jag ska skriva för att du ska förstå. Jag har inte kopierat och klistrat in mer än vad du och dina gelikar gör.
Det har du visst.
Citat:
Jag har ställt frågor som du gång efter annan misslyckas att svara på.
Jag har bemött och utplånat dina sk. argument.
Citat:
Ge mig en enda vers där Gud säger att han vill ha en relation med oss i den bemärkelse som du vill framhävda. Låt mig bilda dig. Vad texterna säger är att Gud skapade människan endast för att hon ska känna honom och dyrka honom,
Så vad du säger är att han vill att vi ska känna honom och dyrka honom? Du säger förmodligen även att han är allsmäktig. Så varför känner jag inte och dyrkar honom om han är allsmäktig? Antingen vill han inte det eller så är han inte allsmäktig. Det är väldigt enkelt.
Citat:
alltså att det är människan som ska vilja ha en relation med Gud. Fattar du trögt eller? Dina premisser är så urbota dumma men det är ju givet. Du tänker inte längre än näsan räcker. Återigen säg att du har rätt för argumentets skull. Att han inte vill ha en relation med oss men inser du inte att eftersom han är allsmäktig kan han vilja ha en relation med oss men också inte vilja ha det,
Så han kan vilja och inte vilja samtidigt? Kan även existera och inte existera samtidigt? Det låter konstigt det här.
Citat:
Han kan uppmana oss att vilja en relation med oss men också inte göra det Han kan få oss att ändra tankar men också låta bli.
Så det ÄR hans fel att jag inte tror på honom? Så varför vill han straffa mig för det om det är han som gjort det?
Citat:
Han kan ändra på framtiden men också låta bli. Allsmäktig innebär mäktig allt. Vad du kan fantisera om är han mäktig. Inser du nu varför dina premisser är så fel att det är skrattretande? Tänk på ordet allsmäktig innan du diskuterar vidare.
Så han kan även vara rund och fyrkantig samtidigt? Det låter intressant.

Citat:
Men du ljuger och tror att jag går på det. Det är antingen din osäkerhet som driver dig till det eller också det onda eller att du vill skylla dina tillkortakommanden och misslyckanden på Gud. Det finns inga fler alternativ.
Nu ska du diktera alternativen igen och kallar mig oärlig. Passa dig så inte din gud blir vred.

Citat:
Om ditt intresse är att förneka Gud så drivs du av ondska eftersom det du gör är destruktivt och inte konstruktivt.
Mitt intresse är vad som driver mig för att det är personligt utvecklande, alltså konstruktivt.

Citat:
Det finns mer än religion som påverkar dig och ditt liv. Politik påverkar dig men inte diskuterar du politik för det. Det är högst märkligt,
Det är inte ett dugg märkligt. Jag har redan skrivit flertalet gånger att jag diskuterar andra saker på andra ställen. Flashback är var jag diskuterar religion.
Citat:
vad du än säger att du har ägnat dig åt religionsdisskusioner sen du 2010 blev medlem här och du har deltagit i varenda tråd som handlar om religion och i alla trådar har du ägnat dig åt förnekelse och trots.
Nej, jag har förespråkat skepticism och rationalism. Det är en viss skillnad. Du vet alla gånger jag bett dig att inte göra argumentationsfel? Då. Du vet alla gånger jag förklarat för dig hur saker fungerar? Då också.
Citat:
Vidare säger du själv att du inte tror på Gud och att religioner har inget av värde att erbjuda. Den ekvationen går inte ihop och du misslyckas med att ge ett ärligt svar. Vad driver dig?
Intresse driver mig. Tackar som frågar Putte.
Citera
2015-11-13, 15:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Var det inte du som beklaga dig över att jag kopierade och klistrade? Vatten beter sig över allt likadant i kosmos.
Nej, vatten är vätska respektive gas vid olika tryck, alltså beter det sig inte olika i kosmos. Kokpunkten är relativ till miljön. Det här är högstadiegrejer Putte.
Citat:
Jag står för vad jag har sagt. Du kan inte ändra på premisserna.
Jag säger att dina premisser är fel.
Citat:
På jorden fryser vatten till is när det blir noll gradigt. Vatten fryser till is överallt i kosmos vid samma temperatur som på jorden. Förstår du nu? Jag lider verkligen med dig. Dina hjärnceller mår inte bra.

Beklaga dig inte nästa gång över att jag kopierar och klistrar in när du tar dig friheten att göra det. Du är full av skit.
Okay, jag kan skriva det i klartext istället. NASA har hittat vatten på Mars. Varsågod. Om du sedan frågar om källa så hänvisar jag tillbaks till föregående inlägg där jag länkat till NASAs hemsida. Du vet, dom som är på Mars.

Citat:
Det kan vi anta. Eftersom vi har materia och det vi kan göra att ta bort allt materia och energi även om det är i teorin. Det du säger kommer inte att hända ens i teorin. Att fantisera att det inte finns nåt alls och att fantisera att man häller vatten på mars eller en annan planet är två helt olika saker.
Jösses Putte, det var du som ville spekulera i om det fanns varken materia eller energi och sedan klagade över att inte hålla sig till verkligheten. Verkligen ironiskt när det kommer från en vidskeplig mental dvärg som dig.

Citat:
Du eller dina gelikar har inte kunnat bevisa nåt för varken evolution, eller nåt annat fenomen i kosmos. Det är en handfull människor även bland ateisterna som tror att bevis för sådana saker finns. Du tillhör en av dom. Ni är duktiga på att upprepa uttryck som påhittades på 1800 talet. Inget argument är fel. Argumentationer som är felaktiga är enkla att motbevisa men har ni inte kunnat göra hittills. Ni har misslyckats med att förklara vad det är som är fel med argumentet. Hittills har ni bara skrivit sånt som avviker från mina teser och argumentationer. Jag kan förstå att jag är svår att bemöta men ni kan i alla fall vara ärliga och erkänna det.
"Det kan vara svårt att vinna en argumentation mot någon som är smart, men det är typ helt omöjligt att vinna mot någon som är dum." Ibland kommer även Twitter med guldklimpar. Gissa vilken kategori du faller under. Du är för dum för att förstå att du begår logikfel. Det gör det svårt att "vinna" men sanningen är att vi konstant vinner eftersom du aldrig lägger fram ett argument som håller vatten. Du är för dum.

Citat:
HAHA, återigen försöker du leka med ord och begrepp. Det är som att säga afrikaner är inte samma människor för att deras utseende skiljer sig från våra. Vad fanns hos neandertalarna som inte var mänskligt?
Deras gener är markant annorlunda, deras hjärnor var mycket större än människans och anpassade till andra saker än våra.

Citat:
Inte lika feg som du. Vågar du inte ge dig in i ämnet och förklara eller har du för lite kunskap om ämnet.
Jag har vågat bemöta och krossa argumenten du klippt och klistrat från andra dummerjönsar. Jag vet inte om det gör mig feg eller okunnig. Kanske du kan berätta.
Citat:
Jag har startat många trådar hittills och allt möjligt. Du har inte startat en enda och du kallar mig feg? Kom igen! haha. Varför ska jag fråga biologer? Du är ju så säker på din sak. Trodde du hade outside information. Tydligen inte! Hur kan du då svälja allt med hull och hår?
Så du säger att du vågar inte fråga evolutionsfrågor i biologiforumet där det finns folk som är mer insatta i ämnet och där det är relevant? Hmm, okay.

Citat:
Verkar inte som det. Du svarade delvis på frågan om du var humanist och inte nåt om filosofi. Nåt som du inte kom ihåg igår i ett annat inlägg. Vad driver dig till det? Kom igen var ärlig nu berätta. Det du gör är högst märkligt!
Jodå. Läs inläggen igen om du inte minns det. Det är inte märkligt men jag antar att allting ter sig märkligt för någon som är särdeles ointelligent.
Citera
2015-11-13, 15:22
Medlem
HORJESUSs avatar
Gudstro är nog snarare att likställa med psykos.

Att bevisa att gud inte finns är ganksa lätt, just för att han svart på vitt inte finns

Att försöka påvisa att han skulle finnas blir då självklart mycket svårare,
för att inte säja omöjligt.
Citera
2015-11-13, 15:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På andra ställen? Varför ser jag inte det? Eller menar du med ett annat nicknamn? Du som är trög som inte kan förklara hur nåt kan vara intressant för dig, nåt som du varken tror på eller hämtar nåt värde ifrån. Vari ligger intresset?

Både världen och Internet är större än Flashback.
Intresset ligger i att utveckla mitt eget förstånd genom debatt och möte med individer av olika kaliber i ett intressant ämne. Tackar för att du faktiskt presenterar en korrekt ställd fråga.
Citera
2015-11-13, 15:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men lägg fram dina andra alternativ då om du är ärlig i dina försök lillen. Lägg fram andra teorier och alternativ. Ordet är fritt. Kom igen!

Varför skulle jag det? Tråden handlar om att bevisa Gud.
Citera
2015-11-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Absolut kausalitet betyder att precis allt är i stadie av förändring som har orsaker och reaktioner. Vissa orsaker går att påverka med sinnet, det är så vi interagerar med omgivningen. Så både du och andra påverkar varandra genom tankar som skapar gärningar vilket ger upphov till mer tankar. Dessa kollektiva tankar/gärningar är varken dina eller någon annans, därför kallar vi dom för Gud's tankar/gärningar. För det är en separat individ som finns utanför den omgivning du upplever vara dig själv.
Jag ser inte våra integrationer med varandra som "Gud". Tror nog dom flesta som talar om Gud menar något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in