Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Vet du det, eller antar du bara det? Man kanske skulle fråga PTS.
Jag kan inte uttala mig om just han vet, men en konkurs är en ekonomisk händelse som PTS inte styr över.
Då utses en konkursförvaltare som ska tillvarata de ekonomiska intressena för de som har ekonomiska anspråk på företaget i fråga. Företaget upphör sen att existera. Vid ett sånt tillfälle är det oftast av ekonomiskt intresse att sälja kundstocken till nån annan operatör, så att mer pengar strömmar in till långivarna. Det är då konkursförvaltarna som gör detta. I detta sammanhang är kundernas intresse helt ointressanta. Det är varken PTS eller konkursförvaltarnas uppgift att tillvarata kundernas intresse vid en konkurs. Däremot kan man ju hoppas att t.ex. Wifog då skulle ha nån skam kvar ikroppen och ordna porteringar på ett för kunderna bra sätt.
Om det är så att kundstocken inte säljs och operatören haft egna nummerserier så ska dessa återlämnas till PTS. Om det däremot är så att t.ex. Wifog "åker snålskjuts" på Tres nummerserier, så fortsätter ju numren att vara Tre-nummer. Wifog är ju en virtuell operatör i Tres nät och då finns det olika sätt att lösa frågan om egna eller "lånade" nummerserier. Jag har personligen ingen insikt i hur Wifog - Tre löst detta.