Citat:
Ursprungligen postat av
Sunshineabc
Hej!
Jag undrar om det är ett måste att registrera äktenskapet i makens hemland om vigseln har skett i Sverige? Vigseln är registrerad här men inte där. Är det ett problem? Kan man få avslag för det?
Ni som har ansökt och vet vilka regler som gäller skulle ni kunna hjälpa mig?
Vi har gjort webansökan och väntar tills han blir kallad på intervju. Vi ska bo här i Sverige. Det står på hemsidan att de även kan kräva ett intyg att äktenskapet är registrerat i hans hemland. Jag undrar om det stämmer? Om det är ett krav att registrera vigselbeviset i hans hemland fast vi inte tänker bo där. Jag menar om de kommer att fråga honom på intervju att varför vi inte registrerade äktenskapet i hans hemland. Han kan registrera om det behövs. Men vi vill vara säkra om de kommer att kräva eller om det inte behövs.
Tack på förhand!
Ni borde ha gjort det. Det står i ansökan (ialf vår) Är äktenskapet registrerat i hemlandet? Om inte, vad är anledningen till att ni inte registrerat?
MIGs huvuduppgift är att kontrollera så att ni har ett genuint äktenskap och ju mer bevis ni har desto bättre för er.
Vi registrerade vårt giftemål på min mans ambassad och bifogade bevis på det i ansökan.
Beroende på vart din man är ifrån så är det av största vikt oxå att registrera äktenskapet när vi reser till hans hemland tillsammans.
Ni kan ju registrera äktenskapet nu och att han tar med bevis på det till intervjun.