Citat:
Ursprungligen postat av
Polisfitta
Läste att kruxet för dom att ta färjan är att dom saknar Id-handlingar och därför inte släpps på båten till Oslo

Mmm, jag skulle tänka mig att problemet därvid är ungefär som på flyg eller intercity-tåg,: du måste uppge namn och telefonnummer eller liknande när du *köper* biljetten (oftast online, eller möjligen via telefon, sällan över disk) och när den sedan kontrolleras ombord måste du kunna visa att du verkligen är den person som biljetten är utställd på. Det gäller ju svenskar också numera när man åker tåg inrikes, t ex X2000, men inte på lokala tåg som i Skåne (och över till Köpenhamn). Till de här skånska tågen och Öresundstågen köps nästan alla biljetter i automat, behövs inget leg eller pass.
Sedan är det ju troligt att det finns mer än en problemknut som gör det till en mycket större och svårare operation att ta färjan Köpenhamn - Oslo. En del här verkar tro att alla de här personerna har levande reseguider, aktuella kartor etc som tar dem raka vägen till målet om de bara vill. Jag tror att det är ytterst få som har möjlighet att få guidning i realtid. De allra flesta av de här figurerna landar på Köpenhamns Hovedbanegård (centralen) och då är det naturligtvis mycket enklare att åka vidare till Malmö med tåg som går flera i timmen än att ta reda på exakt var man ska köpa biljetter till färjan till Norge och sedan precis var denna färja avgår. Jag lovar att de flesta då och då följer strömmen av andra migranter, och då tar man tåget.
Försök hitta i en främmande hamn och ta dig fram till exakt rätt kaj och rätt skuta om du inte kan språket, inte kan läsa vad som står på skyltar och kartblad och aldrig har varit i landet förr. Och inte heller har en guide som rest via samma hamn tidigare, som går före och vet var man ska gå och vad man ska titta efter.