2015-11-13, 06:24
Medlem
Ja, det infördes alltså gränskontroller. Bra säger vän av ordning och applåderar. Mot det invänder jag: ni tycks inte ens förstå vad som redan skett, vad som ödelagts och förstörts för all framtid. Sverige har allt för länge styrts av en blåögd, av självgodhet överjäst överhet, som trott att allt de satts att utföra är att ruinera den nation de fått förtroendet att styra och leda. Men de varken styr eller leder. Och när allt spricker och faller samman hojtar de på Bryssel och säger att de vill omförhandla! Det är så patetiskt att det mest förtjänar att skrattas åt. Men man ska inte skratta när man ser det man håller kärt förstöras.

http://snaphanen.dk/2015/11/12/er-det-feminismen-der-goer-det/#more-184608
Citera
2015-11-13, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisfitta
Läste att kruxet för dom att ta färjan är att dom saknar Id-handlingar och därför inte släpps på båten till Oslo

Mmm, jag skulle tänka mig att problemet därvid är ungefär som på flyg eller intercity-tåg,: du måste uppge namn och telefonnummer eller liknande när du *köper* biljetten (oftast online, eller möjligen via telefon, sällan över disk) och när den sedan kontrolleras ombord måste du kunna visa att du verkligen är den person som biljetten är utställd på. Det gäller ju svenskar också numera när man åker tåg inrikes, t ex X2000, men inte på lokala tåg som i Skåne (och över till Köpenhamn). Till de här skånska tågen och Öresundstågen köps nästan alla biljetter i automat, behövs inget leg eller pass.

Sedan är det ju troligt att det finns mer än en problemknut som gör det till en mycket större och svårare operation att ta färjan Köpenhamn - Oslo. En del här verkar tro att alla de här personerna har levande reseguider, aktuella kartor etc som tar dem raka vägen till målet om de bara vill. Jag tror att det är ytterst få som har möjlighet att få guidning i realtid. De allra flesta av de här figurerna landar på Köpenhamns Hovedbanegård (centralen) och då är det naturligtvis mycket enklare att åka vidare till Malmö med tåg som går flera i timmen än att ta reda på exakt var man ska köpa biljetter till färjan till Norge och sedan precis var denna färja avgår. Jag lovar att de flesta då och då följer strömmen av andra migranter, och då tar man tåget.

Försök hitta i en främmande hamn och ta dig fram till exakt rätt kaj och rätt skuta om du inte kan språket, inte kan läsa vad som står på skyltar och kartblad och aldrig har varit i landet förr. Och inte heller har en guide som rest via samma hamn tidigare, som går före och vet var man ska gå och vad man ska titta efter.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-11-13 kl. 06:54.
Citera
2015-11-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Inte polisen som sådan. utan personerna. de såg friska ut, rimligen kan de få ett riktyigt arbete där de skapar värde och gör nytta.
Aha, så du menar att du hade tyckt det varit mer ok med gränskontroll om den utförts av sjuka personer som inte kan få något annat arbete, och att polisarbete inte är ett riktigt arbete och inte skapar något värde eller någon nytta?

Bara så jag förstår.
Senast redigerad av Tjerkassy 2015-11-13 kl. 07:04.
Citera
2015-11-13, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Aha, så du menar att du hade tyckt det varit mer ok med gränskontroll om den utförts av sjuka personer som inte kan få något annat arbete, och att polisarbete inte är ett riktigt arbete och inte skapar något värde eller någon nytta?

Bara så jag förstår.

Jag menar att det är förnedrande för poliser att agera som flyktingvärdar. Ta emot och ordna transporter så att så många som möjligt söker asyl i Sverige.

Eftersom de såg friska och starka ut kan säkert de allra flesta av dessa flyktingvärdar få riktiga jobb där de gör riktig nytta, dvs skapar ett värde som är till gagn för ett samhälle.
Citera
2015-11-13, 07:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
http://www.svd.se/sverige-inforde-granskontroller/om/svenskt-flyktingmottagande

"Bara de inte enbart e såna som vi som kollas"

Säger han o pekar på sitt svarta hår

De här samhället ni vill ha eller? Polisen väljer ut de me svart hår, de får inte längre resa mellan sverige o danmark. Kanske nästa steg att vi ska sitta längst bak i bussarna?

När du skriver "vi ska sitta", innebär det då att du själv är arab/MENA i botten? OK, om du är skötsam, anpassad till det svenska samhället och studerar flitigt eller jobbar, då är du naturligtvis välkommen att sitta var du vill i bussen

Men om du är en jobbig, skränig, destruktiv avgrundsvänster, eller en arab som absolut ska skylta med sin arabiska kultur i Sverige (slöja och annat kvinnoförnedrande skit) då kan vi ordna fram en separat buss med galler för fönstren som går enkel resa till Mosul.
Citera
2015-11-13, 07:42
Medlem
Kanske trots allt det här haveriet var det bästa som kunde hända. Bättre att ta 200k nu så alla inser att det är ohållbart och ändrar kurs än att fortsätta ta emot 75-100k om året...
Citera
2015-11-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelisandria
Kanske trots allt det här haveriet var det bästa som kunde hända. Bättre att ta 200k nu så alla inser att det är ohållbart och ändrar kurs än att fortsätta ta emot 75-100k om året...
Precis. Hoppas Danmark inte stänger. Vill ha tiotusentals som vandrar omkring på motorvägarna i jultrafiken.
Citera
2015-11-13, 07:47
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
http://www.svd.se/sverige-inforde-granskontroller/om/svenskt-flyktingmottagande

"Bara de inte enbart e såna som vi som kollas"

Säger han o pekar på sitt svarta hår

De här samhället ni vill ha eller? Polisen väljer ut de me svart hår, de får inte längre resa mellan sverige o danmark. Kanske nästa steg att vi ska sitta längst bak i bussarna?

Ni får sitta var ni vill i bussen så länge den kör er tillbaka till landet ni kom ifrån.
Citera
2015-11-13, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mmm, jag skulle tänka mig att problemet därvid är ungefär som på flyg eller intercity-tåg,: du måste uppge namn och telefonnummer eller liknande när du *köper* biljetten (oftast online, eller möjligen via telefon, sällan över disk) och när den sedan kontrolleras ombord måste du kunna visa att du verkligen är den person som biljetten är utställd på. Det gäller ju svenskar också numera när man åker tåg inrikes, t ex X2000, men inte på lokala tåg som i Skåne (och över till Köpenhamn). Till de här skånska tågen och Öresundstågen köps nästan alla biljetter i automat, behövs inget leg eller pass.

Sedan är det ju troligt att det finns mer än en problemknut som gör det till en mycket större och svårare operation att ta färjan Köpenhamn - Oslo. En del här verkar tro att alla de här personerna har levande reseguider, aktuella kartor etc som tar dem raka vägen till målet om de bara vill. Jag tror att det är ytterst få som har möjlighet att få guidning i realtid. De allra flesta av de här figurerna landar på Köpenhamns Hovedbanegård (centralen) och då är det naturligtvis mycket enklare att åka vidare till Malmö med tåg som går flera i timmen än att ta reda på exakt var man ska köpa biljetter till färjan till Norge och sedan precis var denna färja avgår. Jag lovar att de flesta då och då följer strömmen av andra migranter, och då tar man tåget.

Försök hitta i en främmande hamn och ta dig fram till exakt rätt kaj och rätt skuta om du inte kan språket, inte kan läsa vad som står på skyltar och kartblad och aldrig har varit i landet förr. Och inte heller har en guide som rest via samma hamn tidigare, som går före och vet var man ska gå och vad man ska titta efter.

Finns alltid någon som kan engelska. Säkert möjligt att fråga någon om hjälp med, Internet och Google maps i mobilen är ju ett alternativ med.
Citera
2015-11-13, 08:15
Medlem
Fantastiskt korkad och ohederlig ledare i DN. varför använder inte Sverige gränskontrollerna för att politiskt "sätta press på danskarna"?

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/huvudledare/dalta-inte-med-danskarna/

Citat:
Ursprungligen postat av DN
I sig hindrar bevakningen visserligen ingen. Men det vore önskvärt att fler gjorde halt, skriver myndigheten utan vidare omsvep. Inte minst med tanke på bristen på boenden. "Sverige är bara ett av många EU-länder som kan erbjuda skydd för den som exempelvis flyr våldet i Syrien", konstateras det i skrivelsen till regeringen.

Det är alldeles sant. Sverige kan inte längre vara den europeiska asylrättens sista utpost. EU-kommissionen räknar med att åtskilliga miljoner flyktingar ska söka sig till Europa under kommande år. Ska medlemsländerna fortsätta spela svälta räv med varandra och tävla i att uppfinna allt hårdare asylregler? Det går inte.

Här fanns alltså ett gyllene tillfälle att inskärpa den svenska poängen och höja tonläget mot både Danmark och resten av EU. Dels måste unionens omfördelning av flyktingar komma i gång. Dels behövs fler åtgärder om det europeiska samarbetet ska överleva.

Men detta tillfälle tycks ha glidit regeringen ur händerna.

Med plutonium tvingar vi dansken på knä, som Dr. Helmer sade. Sverige visar vägen igen - eller?

Jag undrar just vem som höll i pennan för den ledaren.
Citera
2015-11-13, 08:19
Medlem
Gizurs avatar
Tyskland har sedan den 23 september gränskontroller. Skillnaden mot den svenska är att de inte vägrar låta ID-lösa åka vidare, som de egentligen borde göra enligt Schengenreglerna. Återigen är Sverige bäst i klassen när det gäller att upprätthålla regler, men det lär drabba oss genom att fler söker asyl här. Många av de som tänkt åka till Norge söker nu asyl i Sverige istället när de inte får åka vidare.

Är nog bara en tidsfråga till Svetsarn får acceptera M-förslaget om att vägra asylprövning för de flyktingar som kommer via annat EU-land. Frågan är väl hur många veckor han och Mp kan hålla emot.
Citera
2015-11-13, 08:43
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Fantastiskt korkad och ohederlig ledare i DN. varför använder inte Sverige gränskontrollerna för att politiskt "sätta press på danskarna"?

Jag undrar just vem som höll i pennan för den ledaren.

Peter Wolodarski själv väl uppenbart? Stilen och agendan är ju den rakt igenom. En mer grötmyndig chefredaktör finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in