Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Men idiot! Evolution talar om för oss hur världen är beskaffad och hur det ligger till. Religion talar också om för oss hur världen är beskaffad och hur det ligger till.
Ytterligare ett logiskt felslut.
Det är som att säga att eftersom glass är kallt och snö är kallt, så är snö en glass.
Lär dig logik din pajas.
Citat:
Evolution säger att livet är meningslöst och var och en kan hitta sin mening.Religion säger att livet är meningsfullt och varför en kan hitta den.
Fel. Evolutionsteorin förklarar livets mångfald. Den säger ingenting om meningen med livet.
Citat:
Evolution säger att det inte existerar nån skapare. Religion säger att det existerar en skapare.
Fel. Evolutionsteorin förklarar livets mångfald. Den säger inget om huruvida en skapare existerar eller ej.
Citat:
Evolution säger att det inte händer nåt efter döden, religion säger att det finns en annan verklighet efter döden.
Fel. Evolutionsteorin förklarar livets mångfald. Den säger inget vad som händer eller inte händer efter döden.
Citat:
Evolution förklarar visst hur man ska leva men man kan inte leva så eftersom det är direkt farligt att leva så.
Fel. Evolutionsteorin förklarar livets mångfald. Den säger inget om hur man ska eller bör leva.
Citat:
Hitler lydde evolutionsteorin.
Irrelevant.
Citat:
Enligt evolutionen gör naturen sig av med svaga individer och arter, varför skulle då människor inte också göra det? Det är evolution.
Därför att vi har förmågan att tänka. Vi kan resonera om saker och ting och därför komma fram till att det finns bättre sätt att leva på.
Citat:
Evolution är religion. Evolution förklarar hur världen är beskaffad, vad som kommer hända med arterna, vad som sker efter döden, precis som vilken annan religion som helst.
Inget av detta stämmer.
Citat:
wikipedia är inte åsikter av andra människor? Vad är det då? Åsikter av Aliens?
När jag länkar till tex en wikipedia-artikel, så är det till en artikel där en definition av ett ord finns.
Det är viss skillnad.
Citat:
Stod dessa god of the gaps i koranen? ge mig verserna och radnummer så ska jag undersöka det. Dessa har jag aldrig hört troende människor förtälja. Var hittar du det?
Vad fan har Koranen med detta att göra? Sluta flytta målstolparna din oärlige fan.
Citat:
Jag försöker skapa ett ärligt diskussion med dig men du är oförmögen och ej kapabel till detta. Jag ställer fram mina teser tydligt. Antingen en evig Gud eller ett evigt universum. Fler alternativ existerar inte. Du vägrar förstå det.
Du vägrar förstå att detta är en falsk dikotomi trots att jag med flera har påpekat detta och förklarat varför ett tjugotal gånger nu. Ge dig.
Citat:
HAHA va?! Min Gud?! Vad pratar du om? Jag syftar på den kraften, entiteten, energin som är evig och allsmäktig och är bakom universums existens. Jag målar inte upp min egen Gud, jag syftar på den redan existerande, allsmäktiga Guden. Så jag fattar verkligen inte vad du vill säga med att min Gud inte är skaparen. Jag har ingen egen Gud. Jag syftar på den enda allsmäktiga Guden.
Ja, du har hittat på att den Guden du tror på är den enda som eventuellt kan existera.
Citat:
Men nej. Nåt måste vara evigt. Detta förstår vi om vi använder logiken. Antingen är det Gud som är evig eller universum. Nånting måste vara evig. Tänk om Gud har en skapare som är X, så måste även X ha en skapare och om Y är skaparen till X så måste även Y ha en skapare och vi kan fortsätta i all oändlighet, men enligt logiken kan vi inte ha oändliga händelser, därför måste vi nånstans även om vi inte vet var i kedjan hitta denna nånting som är evig. Alltså är det denna nånting som är evig som vi kallar för Gud. Det är detta nånting eller ett evigt universum. Nåt måste vara evigt. Varken Gud eller universum kan komma till existens av tomma intet. Därför måste nåt vara evigt. Fattar du nu?
Men snälla människa, varför upprepar du samma jävla falska dikotomi om och om igen?
Citat:
Det spelar ingen roll vad du kallar denna nånting som är allsmäktig. Nånting som är allsmäktig måste existera eller så är universum evigt. Denna nånting som är allsmäktig kallar några för kraften, andra för energin, åter andra för Gud, vissa kallar honom för God, andra för Allah, åter andra för jhave, några andra för skaparen. Du hittar på dina egna namn för att göra narr av det hela men oavsett vad du kallar skaparen så måste det existera en enda av denna sort. Två eller flera kan inte existera.
Och så flyttar vi målstolparna igen, såklart.
Citat:
För att det är det enda alternativet som lämnas oss människor efter att vi betat av alla andra alternativ. Inte bara universum utan inte ens en partikel, eller nåt ännu oansenligare kan komma till existens ur tomma intet, Inte ens Gud kan inte komma till existens ur tomma intet. Ingenting kan komma till existens ur tomma intet. Om det hade varit möjligt så hade det också varit möjligt att sandkorn, eld, vatten, partiklar eller vad som helst hade ploppat upp ur tomma intet. Gud måste således alltid ha existerat eller så har universum alltid existerat. Nånting är evig och alltid existerande.
Samma falska dikotomi och ologiska resonemang som redan är bemött.
Citat:
Du är idiot som tror att dessa ord är synonymer. Allsmäktighet innebär mäktigt allt.
Jag har inte påstått att dessa ord är synonymer.
Citat:
Mäktig att göra sig simpel, mäktig att göra sig komplex, mäktig att göra sig liten, mäktig att göra sig stor (storleksmässigt) Mäktig att få plats i ett ägg, mäktig att inte få plats nånstans. Mäktig att göra sig simpel, alltså inte komplex. Fattar du nu vad allsmäktig innebär? Kapabel till allt. Kapabel att göra sig simpel, kapabel att anta olika former, kapabel att dra sig tillbaka, kapabel att se in i framtiden, kapabel att låta bli att göra det. Kapabel att ändra människors tillstånd, kapabel att dra sig undan och inte göra det. ALL - MÄKTIG. MÄKTIG ALLT. Ordet är så själv sägande, att jag inte behöver förklara rent ordmässit vad det betyder men att du blandar ihop allsmäktighet med komplexitet med varandra är för mig en gåta.
Problemet med att tillskriva en Gud allsmäktighet är att man slipper använda sig av logik när man talar om honom. Alltså, eftersom Gud är allsmäktig (och alltså bör vara det mest komplexa som finns) så kan han samtidigt vara simpel. Gud kan vara smart och dum samtidigt. Han kan ju vara och göra allt.
Det är fullständigt meningslöst att överhuvudtaget tala om en allsmäktig Gud, innan belägg för denna Gud finns.
Citat:
Det kan inte Gud ha. Om Gud har en skapare så måste även skaparen till Gud ha en skapare. Hur långt tycker du vi kan gå tillbaka? Rent matematiskt och logiskt kan vi inte fortsätta i all oändlighet så nånstans måste vi stanns. X skapade Gud, vem skapade X? Y skapade X vem skapade Y? Z skapade Y vem skapade Z... hur långt ska vi gå?
Du exemplifierar återigen min poäng om att en evig Gud inte kan finnas, om universum måste ha en skapare.
Citat:
Nej, det är ingen skillnad. Allah är ett namn. Judarna säger Jhave, Muslimerna säger Allah, på svenska säger vi Gud, på engelska säger vi God men det innebär inte att det existerar 4 olika Gudar. Alla refererar till samma källa som är orsaken till alltet.
Att alla tror på samma Gud är en uppfattning som definitivt inte delas av alla.
Men visst, kristna, muslimer och judar tror på samma Gud.
Det finns tusentals andra Gudar som folk tror och trott på, än Jahve/Allah/Gud.
Citat:
Du borde bemöta mina inlägg på ett mer ärligt sätt.
The irony..
Citat:
Du misslyckas med att bemöta det.
Har bemött det runt 10 gånger nu.