2015-11-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Varför skulle V bli vinnare menar du?

Av den enkla anledningen att vi kommer att se ett kraftigt växande bidragsproletariat de närmaste åren. Sjöstedt har i veckan framfört åsikter att Sverige ska låna upp stora mängder pengar samt höja skatterna kraftigt för medelklassen och företagen. Allt för att finansiera bidrag till "de utsatta grupperna".

Självklart är det en valvinnare 2018.

Vi får inte heller glömma att desillusionerade miljöpartister och vänstersossar måste ta vägen någonstans.

Att M också kommer att växa beror på att lättlurade gammelmoderater tror att Batra ska utvecklas till en ny "batonghäxa" a la Astrid Kristensson.
2015-11-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SD dominerar totalt och M är under 20%. Inte ett pip i svensk media. DDR 2.0.

Ja, Aftonbladet har nog sett denna historiska OU, och då blir det en propagandaartikel istället:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21325715.ab?teaser=true

Sverige år 2028 om Åkesson tar makten

Bl.a. EXPO "analyserar"

Det vore bättre om de frågade oss på Flashback istället eftersom vi har överlägsen prognosträffsäkerhet.

Inte trodde jag att jag skulle behöva leva i ett DDR-mässigt samhällsklimat på 2000-talet. Det är faktiskt endast fånglägren som fattas.

Vi inom motståndsrörelsen skulle behöva strejka minst en dag i månaden så att pengarna sinade för batikhäxorna.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-11-12 kl. 23:01.
2015-11-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, Aftonbladet har nog sett denna historiska OU, och då blir det en propagandaartikel istället:

Vad står det där, om du nu har möjlighet att se innehållet? (själv betalar jag inte för att läsa AB).

Det är ytterst märkligt att AB överhuvudtaget målar upp ett scenario där Åkesson "tar makten". Tror dock inte att att de själva kan förneka vad som händer i opinionen nu. Det märks på arbetsplatser, i familjer, i sociala medier, i den offentliga debatten etc att SD får rätt och förtroendet ökar. Glädjande att det syns i mätningarna!
2015-11-12, 23:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vjvs
Vad står det där, om du nu har möjlighet att se innehållet? (själv betalar jag inte för att läsa AB).

Det är ytterst märkligt att AB överhuvudtaget målar upp ett scenario där Åkesson "tar makten". Tror dock inte att att de själva kan förneka vad som händer i opinionen nu. Det märks på arbetsplatser, i familjer, i sociala medier, i den offentliga debatten etc att SD får rätt och förtroendet ökar. Glädjande att det syns i mätningarna!

Just att de målar upp SD som styrande över Sverige i 10 år är nog bara en fördel för SD. Då hjälper de människor att tänka sig SD som regeringsbildare och det leder till att det blir lättare att gå över till SD.
2015-11-13, 00:13
Medlem
S, M och KD borde öka i framtida mätningar. Annars minskar incitamentet att närma sig SD, om man inte blir belönad för det i form av ökat opinionsstöd.
2015-11-13, 00:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol
S, M och KD borde öka i framtida mätningar. Annars minskar incitamentet att närma sig SD, om man inte blir belönad för det i form av ökat opinionsstöd.

Vad skulle de bli belönade för menar du?
2015-11-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulsomSol

Vad har de gjort? Ska en brottsling som säger förlåt slippa straff? Varför ska de partierna belönas med röster när de gör en liten sak? Varför ska de belönas för alla lögner, hot och landsförräderi?
2015-11-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Av den enkla anledningen att vi kommer att se ett kraftigt växande bidragsproletariat de närmaste åren.

Tänker du på flyktingarna som nu strömmar in så har dom ju knappast rösträtt i riksdagsvalet 2018.
2015-11-13, 09:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tänker du på flyktingarna som nu strömmar in så har dom ju knappast rösträtt i riksdagsvalet 2018.

Nej men förr eller senare får de rösträtt och en klar majoritet kommer rösta på vänsterblocket.
2015-11-13, 18:32
Medlem
Citat:

Nej jag tänker inte på dom, utan på den växande andelen av valmanskåren "i utanförskap". Det gäller såväl svenskar som människor som invandrat och fått rösträtt men ej fotfäste.

Jämför situationen med Grekland, där ett vänsterpopulistiskt parti som Syriza vuxit under krisen. Eftersom vi nu är predestinerade att gå i Greklands fotspår så tror jag på en liknande utveckling här.

Jag kommer lite för långt från trådens ämne om jag ska utveckla den ståndpunkten och jag kan konstatera att den här vänstervinden inte ännu tagit fart i den senaste Sentio-pollen. Jag tror det måste bli mycket sämre först ekonomiskt för gemene man.
2015-11-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios Novembermätning utförd mellan 5-10/11, 1045 personer deltog i undersökningen som skedde via webpanel

S. 22,0%, (-1,1)
V: 6,5%, (-1,4)
MP: 5,5%, (+0,4)
SD: 26,8%, (+1,8)
M: 19,3%, (-1,5)
C: 7,4%, (+0,7)
FP: 5,2%, (+0,6)
KD: 2,9%, (+1,0)
FI: 2,5%, (-0,9)
Övriga partier.: 2,0%

http://nyheteridag.se/all-time-high-for-sd-268-procent-i-nyheter-idagsentios-opinionsmatning/

Känns om att sifforna går i ganska logiskt riktning.
Kd får en viss belöning för att de har en mer restriktiv politik (i alla fall KDU) och i ännu högre grad för SD naturligtvis.
M som ligger bakom eländet minskar. S som är helt otroligt passiva fast de har stadsministerposten minskar också. Fast jag är förvånad att S ligger över 20%. Men det kanske tar lite tid innan information om hur de har misskött sig trots den information de haft ett tag.
Det är spännande att C och Mp ökar. Kan mycket väl bli så ifall C håller fast vid den gamla allianspolitiken i flyktingfrågan att M och S kommer att blöda väljare åt två håll.
De få alliansväljare som vill ha typ "fri invandring" kommer att byta över från M till C. De S väljare som vill vara mer generösa kommer byta från S till Mp.
Samtidigt kommer det gå väljarströmmar från M/S till SD eftersom de kommer ihåg vad SD sa och hur det sen blev. Ev kommer det också gå från M till Kd om Ebba lyckas framställa sig tillräckligt trovärdig (Bathra borde ha värdens problem med trovärdighet baserat på hennes koppling till den gamla ledningen).
Hur många som M/S blöder åt de "fria" respektive de "restriktiva" beror på vilken politik de väljer att följa.
Senast redigerad av balansPrio 2015-11-13 kl. 18:55. Anledning: tar bort särskrivning
2015-11-13, 18:58
Medlem
Citat:
Min stora dröm skulle kunna bli verklighet. Det handlar om att FI och V tillsammans har 8%. Säg att FI snor tillbaka sina väljare (dom fick ju 3,9 i förra valet) och att dom två landar på 3,99% var 2018.
man kan ju alltid hoppas ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in