2015-11-12, 13:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomogen
Men fan, det ligger väl i människans dna att utvecklas? Gör man något i tio år måste man väl bli bättre, åtminstone lite!?
Träffat folk som utvecklats noll på 25 år, eller så har dem utvecklats. Men devolverats till den grad att de kör stil som toys, på vettigare spots såklart, men fortfarande så vid första anblick tros vara fullständiga toys. Å andra sidan har lirarna varit med i gamet länge nog att de förstår att dem inte har något att motsätta sig på när dem beter sig som spån. Svårförklarat men nötter kommer förbli nötter medan folk som folk beter sig som folk. Inget säger dock att vettigt folk och spån inte kan umgås som folk.
Citera
2015-11-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Träffat folk som utvecklats noll på 25 år, eller så har dem utvecklats. Men devolverats till den grad att de kör stil som toys, på vettigare spots såklart, men fortfarande så vid första anblick tros vara fullständiga toys. Å andra sidan har lirarna varit med i gamet länge nog att de förstår att dem inte har något att motsätta sig på när dem beter sig som spån. Svårförklarat men nötter kommer förbli nötter medan folk som folk beter sig som folk. Inget säger dock att vettigt folk och spån inte kan umgås som folk.

Självklart är det väl självvalt. Tråkigt att se bara, men med tanke på min aktivitet på senaste så kan jag väl bara säga "kul att det körs".

Kanske är en annan tråd, men för att spinna vidare på utveckling bara. Cancontrol lär väl utvecklas vare sig man vill eller inte? Kör man 300 pieces på ett år så måste den väl bli somewhat väl godkänd? Eller stänger man av sin hjärna för utveckling? Kan inte någon skön outvecklad lirare beskriva hur man funkar när man inte utvecklas? Utvecklas man på andra plan alls? Eller har man utvecklat ett stopp för utveckling?

Edit för att gå på topic: Vilka målare tycker ni har utvecklats minst? Jag har ganska dålig koll såhär på rak arm. De jag ser utvecklas ändå. Dome och som sagt CP-crew kanske, men det är ju ganska självvalt.
Senast redigerad av zomogen 2015-11-12 kl. 14:37.
Citera
2015-11-12, 15:16
Bannlyst
Citat:
Självklart är det väl självvalt. Tråkigt att se bara, men med tanke på min aktivitet på senaste så kan jag väl bara säga "kul att det körs".

Kanske är en annan tråd, men för att spinna vidare på utveckling bara. Cancontrol lär väl utvecklas vare sig man vill eller inte? Kör man 300 pieces på ett år så måste den väl bli somewhat väl godkänd? Eller stänger man av sin hjärna för utveckling? Kan inte någon skön outvecklad lirare beskriva hur man funkar när man inte utvecklas? Utvecklas man på andra plan alls? Eller har man utvecklat ett stopp för utveckling?

Edit för att gå på topic: Vilka målare tycker ni har utvecklats minst? Jag har ganska dålig koll såhär på rak arm. De jag ser utvecklas ändå. Dome och som sagt CP-crew kanske, men det är ju ganska självvalt.
'
Cancontrol utvecklas inte för att man har kört 100000000 miljon gånger.

För att utveckla can control så måste man förstå grunden av verktygen, då sprej burken är en verktyg, så som penslar, allt har sin Filosofi .

Man får sätta in sig mentalt för utveckling om man nu önskar så och det är mycket som man måste förstå för att nå perfekt can control.

Jag kan liksom lägga en fet tag, och säga till dig att imitera hur jag har dragit mina linjer men det kommer man inte uppnå bara sådär.

Can control involverla mycket, så som, Yta, flöde,hastighet,styrka "på cappen", avstånd och närhet. och lite mer andra saker man måste ha i tankarna.

Sen jag förstår att vissa tycker att kanske CP crew är toys, men kollar man noga så kan dom köra liksom, dom gillar att köra simpelt och lägger känsla på det.

Det går alltid att undersöka målningar och fatta hur dom har målat dom, men det är något annat, det är mer än bara kunna trycka en cap och lägga färg .
Citera
2015-11-12, 15:23
Bannlyst
Ni har som exempel,
LigisD.

Han körde ganska bra.

Men hans can control utevecklades när han reste till sydamerika och det har inte varit för länge sedan,
2009 var då han utvecklades till hur han är nu.

Annars var han stil ganska "nybörjare" sens han börjat och han har kört sens 94-96 tror jag ?.

Tyvär så utvecklas inte can control i sverige.

Även kaos och andra sellouts har kass can control, men javisst vissa hyllar dom för att dom är så pass "oldschools".

Men Själv tycker jag att hålla sig äkta ger mer respekt,

Fher Har inte så bra can control men han har hållt sig äkta.

Och äkta kör ensamts.

Så alla dessa mainstreams som tror sig äkta och hänger i buntar är bara töntar utan kultur.
Citera
2015-11-12, 15:46
Medlem
alaskapollocs avatar
Vad yrar ni om? Cancontrol utvecklas inte i Sverige? Ligisd har fått kontroll först på senare år? Fher har dålig cancontrol? Kaos har kass?

Självklart får man bättre kontroll desto mer man kör och med erfarenhet med hur olika burkar funkar i kombination med olika caps. Hur skulle man annars öva upp den?

Dome och Cp är inte toys. Dome förstår jag inte ens hur man kan kritisera och CP kör den stil de vill köra. Men de målar mer konstnärligt än konventionell graffiti.

Folk måste lära sig att skilja på udda stilar och okunskap.
Citera
2015-11-12, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Vad yrar ni om? Cancontrol utvecklas inte i Sverige? Ligisd har fått kontroll först på senare år? Fher har dålig cancontrol? Kaos har kass?

Självklart får man bättre kontroll desto mer man kör och med erfarenhet med hur olika burkar funkar i kombination med olika caps. Hur skulle man annars öva upp den?

Dome och Cp är inte toys. Dome förstår jag inte ens hur man kan kritisera och CP kör den stil de vill köra. Men de målar mer konstnärligt än konventionell graffiti.

''

Nope, can control utevklas ej i sverige.

Något du börde förstår om du har utevklat din control.

Ligist utevecklade sig i latino amerika.

Kaos har samma kontroll som andra "OKEJ" lirare.

Fher Control är inte den bästa men han håller sig äkta.

Cp har sin egen stil ja det håller jag med.

Och nej, du får inte bättre can controll om du har kör med 1 eller 10000 burkar om du inte förstår din verktyg, något du tydligen inte förstår.
Citera
2015-11-12, 16:03
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
''

Nope, can control utevklas ej i sverige.

Kaos har samma kontroll som andra "OKEJ" lirare.

Fher Control är inte den bästa men han håller sig äkta.

Cp har sin egen stil ja det håller jag med.

Och nej, du får inte bättre can controll om du har kör med 1 eller 10000 burkar om du inte förstår din verktyg, något du tydligen inte förstår.

I så fall får du definiera vad du anser att cancontrol är? Om jag vill ha flares på min tag och gör den med flares så har jag kontroll. Är inte syftet med min tag att ha flares så kan inte någon annan komma och påstå att jag har dålig kontroll om jag inte har flares. Cancontrol fungerar precis som med stilar, det beror helt på vad du vill uppnå för resultat.
Citera
2015-11-12, 16:08
Bannlyst
Citat:
I så fall får du definiera vad du anser att cancontrol är? Om jag vill ha flares på min tag och gör den med flares så har jag kontroll. Är inte syftet med min tag att ha flares så kan inte någon annan komma och påstå att jag har dålig kontroll om jag inte har flares. Cancontrol fungerar precis som med stilar, det beror helt på vad du vill uppnå för resultat.

Nja, Flares är inte så svårt att göra.

Menar mäst proportioner och dragning.

Om jag ska lägga det så här.

Någon som målar med Olja drar endast 1 pass med pensel och vet exakt hur dom ska lägga färgen och på vilkett sätt dom ska använda verktygen.

Många i sverige måste göra om sina saker, sina linjer., oftas krockar highlighs med outlines, linjerna är skakiga, ojämna ja och massa andra små detaljer.
Citera
2015-11-12, 16:24
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:

Om jag ska lägga det så här.

Någon som målar med Olja drar endast 1 pass med pensel och vet exakt hur dom ska lägga färgen och på vilkett sätt dom ska använda verktygen.

Många i sverige måste göra om sina saker, sina linjer., oftas krockar highlighs med outlines, linjerna är skakiga, ojämna ja och massa andra små detaljer.

Och hur menar du att t.ex. Kaos inte behärskar detta?

Återigen, hur vet du att det är en brist på kontroll och inte medvetet skakigt eller ojämnt? Det kanske är meningen. Att leka med proportioner men ändå få en fet stil är ju hur kul som helst! Det finns inget tristare än att kolla på en perfekt utförd målning. Jag vill inte titta på ett klistermärke som skulle kunna ha skapats i en dator utan graffiti som syns att det är målat, med alla dess skavanker inkluderade.
Citera
2015-11-12, 20:04
Medlem
Citat:
Att Ligisd tas upp tycker jag är konstigt, vilket jag går in på mer nedan. Att Fher nämns blir jag överraskad över. Att Kaos tas upp kan jag till viss del förstå om man ser till hur länge han har målat och vilken generation han tillhör, men det bör knappast vara ett namn som dyker upp när man talar om dålig can control. Det yras.

Citat:
Håller med - men en annan sak som inte har med burkar eller caps man använder, stil man kör, underlag man målar på, tid man har på sig, hur bra man har planerat eller erfarenhet man har är att man själv vill skaffa sig en bra can control och ständigt bli bättre.

Citat:
'Nope, can control utevklas ej i sverige.

Ehm, det bror ju helt på vad du menar när du skriver "utvecklas". Om du menar att det inte finns personer med bra eller till och med sjuk can control så är du som så ofta ute och cyklar. Menar du att den inte utvecklas till något helt annat än vad den är så kanske du har rätt - men det skall ju till något väldigt speciellt för att det skall bli trendigt. Rasko/Ligisd/Swet-flares kommer inte att hålla länge till, rent trendmässigt.

Citat:

Tar du upp proportioner och "dragning" som två saker Ligisd behärskar så skjuter du dig själv i foten. Ligisd sysslar med en stil som är mer abstrakt än traditionell graffiti, en stil som inte tar hänsyn till proportioner, bokstäver eller lines. I det stora hela är hans stil baserad kring en utvecklad throw-up, smak för kulörer samt effekter i form av olika sorters caps. Att ta upp Ligisd när man talar can control är helt ointressant.

Citat:
Jag tänker inte låtsas som att du har fel eller som att jag inte håller med, du har rätt. Det finns väldigt få som strävar efter perfektion i dagsläget och de flesta som faktiskt försöker målar lagligt eller semi-lagligt, vilket egentligen motverkar syftet.
Citera
2015-11-13, 09:35
Medlem
Citat:

Ingen kritik. De var de enda exemplen jag kunde komma på på folk som inte utvecklats något särskilt de senaste åren. För att citera mig själv " Dome och som sagt CP-crew kanske, men det är ju ganska självvalt.".

Rapparen 09; Det är skönt att du lägger en halv bok filosofi bakom cancontrol, men mannen du yrar för mycket. Jag förstår vad du menar, du har en djupare mening med cancontrol. Fast nu snackar vi basic cancontrol, "no drips, straight lines" type of shit. Det är väl ganska uppenbart att man har mer känsla för burken efter 300 blaffor än 3 oavsett Santiago, Miami eller Piteå?
Citera
2015-11-13, 15:49
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ingen kritik. De var de enda exemplen jag kunde komma på på folk som inte utvecklats något särskilt de senaste åren. För att citera mig själv " Dome och som sagt CP-crew kanske, men det är ju ganska självvalt.".

Rapparen 09; Det är skönt att du lägger en halv bok filosofi bakom cancontrol, men mannen du yrar för mycket. Jag förstår vad du menar, du har en djupare mening med cancontrol. Fast nu snackar vi basic cancontrol, "no drips, straight lines" type of shit. Det är väl ganska uppenbart att man har mer känsla för burken efter 300 blaffor än 3 oavsett Santiago, Miami eller Piteå?

Jag förstår din poäng men Dome har ju samtidigt ett signum som han vill framhäva snarare än att ha avstannat i utvecklingen. I hans fall får man nog tala om progression rent tekniskt och förbättring av flow och proportioner, men så länge jag kan minnas dome så har allt han gjort varit knivskarpt. Men visst, i praktiken så står utvecklingen stilla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in