Jag har Herpes Simplex typ 1, dvs den varianten som oftast förekommer i munnen men jag har det i kuken.
Hon har Herpes Simplex typ 1, alltså samma virus fast i munnen.
Som jag har förstått så kan man smitta sig själv från ena delen av kroppen till den andra och även smitta andra som redan bär på samma virus om det är en frisk del av kroppen som utsätts för det. Dock ska smittorisken eventuellt vara mindre i och med kroppens försvar som lärt sig handskas med viruset, och om man blir smittad (igen) så får man inte lika allvarliga symtom som om man hade varit helt frisk.
Är detta en korrekt uppfattning eller vet någon mer om hur detta fungerar? Jag har sökt en hel del men hittar mest grundläggande info om hur det smittar överlag och inget om denna mer specifika situation. Tjejen hade först läst att det typ inte smittade alls om man redan hade viruset även om det var i en annan kroppsdel och efter att vi haft oskyddat sex trots att jag var i startskedet av ett utbrott (lite stickande smärta på en punkt men ingen synlig blåsa) så läste hon tydligen något annat och verkar ha blivit lite nervös. Ska väl snacka med vården när jag ber om ny medicin sen men tillsvidare vore det skönt om någon med insikt kunde reda ut detta åt oss.