2015-02-09, 09:05
Medlem
Har sedan 1.5 vecka tillbaka haft väldigt halsont. Varit svullen I svalget och haft svårt att dricka dricka/äta, även haft väldigt mycket slembildning och slemhosta , segt jävla slem i massvis. I helgen kulminerade det I hög feber och börjat få blåsor i kinderna, enstaka på tungan och enstaka på läppen. Börjat noja för herpes, vet att tjejen hade ett munsår förut och börjat tro hon kan ha smittat mig. Hon har dock inte herpes vad hon vet. Blåsorna Är väldigt utspridda och vätskefyllda. Någon som Känner igen sig?
Citera
2015-02-09, 12:58
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahlz
Har sedan 1.5 vecka tillbaka haft väldigt halsont. Varit svullen I svalget och haft svårt att dricka dricka/äta, även haft väldigt mycket slembildning och slemhosta , segt jävla slem i massvis. I helgen kulminerade det I hög feber och börjat få blåsor i kinderna, enstaka på tungan och enstaka på läppen. Börjat noja för herpes, vet att tjejen hade ett munsår förut och börjat tro hon kan ha smittat mig. Hon har dock inte herpes vad hon vet. Blåsorna Är väldigt utspridda och vätskefyllda. Någon som Känner igen sig?

Låter mer som afte än herpes.
Citera
2015-02-15, 16:26
Medlem
theshades avatar
Specifik fråga om herpessmitta

Jag har Herpes Simplex typ 1, dvs den varianten som oftast förekommer i munnen men jag har det i kuken.

Hon har Herpes Simplex typ 1, alltså samma virus fast i munnen.

Som jag har förstått så kan man smitta sig själv från ena delen av kroppen till den andra och även smitta andra som redan bär på samma virus om det är en frisk del av kroppen som utsätts för det. Dock ska smittorisken eventuellt vara mindre i och med kroppens försvar som lärt sig handskas med viruset, och om man blir smittad (igen) så får man inte lika allvarliga symtom som om man hade varit helt frisk.

Är detta en korrekt uppfattning eller vet någon mer om hur detta fungerar? Jag har sökt en hel del men hittar mest grundläggande info om hur det smittar överlag och inget om denna mer specifika situation. Tjejen hade först läst att det typ inte smittade alls om man redan hade viruset även om det var i en annan kroppsdel och efter att vi haft oskyddat sex trots att jag var i startskedet av ett utbrott (lite stickande smärta på en punkt men ingen synlig blåsa) så läste hon tydligen något annat och verkar ha blivit lite nervös. Ska väl snacka med vården när jag ber om ny medicin sen men tillsvidare vore det skönt om någon med insikt kunde reda ut detta åt oss.
Citera
2015-02-16, 18:44
Medlem
cacablancas avatar
tablett echinacea röd solhatt hur gör man tabletten mjuk eller kletig så man kan smeta ut det på såret
Citera
2015-08-15, 17:05
Medlem
CarmeloAnthonys avatar
Tja, har fått något jävligt läskigt under mungipan (precis under läppen) som jag undrar är munherpes eller svinkoppor. Det infekterade området består av små röda blåsor men inget gult, heller inte några skorpor. Har haft munherpes tidigare men endast på läppen men det är olikt detta. Undrar också vad man kan göra för att dölja det så mycket som möjligt? Polaren fyller 20 idag och vi tänkte fira honom
Citera
2015-08-19, 21:32
Medlem
speedcolas avatar
Yttrar sig alltid könsherpes hos män på både skaft och ollon? Och hur manifesterar sig utslagen? - Alltid variga blåsor (som man ser i bildsök på google) eller förekommer andra varianter? Beskriv gärna.

Vet att en del inte får några symptom alls.
Citera
2015-10-12, 03:48
Medlem
Jag undrar om det finns någon här som har både mun och könsherpes? Jag har munherpes typ 1 och undrar om jag kan få herpes typ 1 på kuken, vid tex oralsex :)
Citera
2015-10-12, 07:09
Medlem
elliezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekw
Jag undrar om det finns någon här som har både mun och könsherpes? Jag har munherpes typ 1 och undrar om jag kan få herpes typ 1 på kuken, vid tex oralsex

Ja det kan smitta.
Citera
2015-10-13, 00:47
Medlem
Någon som har både kön och munherps? syftar på viruset hsv 1
Citera
2015-11-10, 16:12
Medlem
intramusculars avatar
Är detta herpes? Har träffat farbror doktorn som inte visste helt säkert vad det var...

30-40 små sår med "friska" sårskorpor (dvs. ser inte infekterat ut) på huden längs penis, 1-2 mm diameter. Inte på ollonet, pungen etc. utan BARA på penisen.
Ömma ljumskar (lymfkörtlar).
Inga blåsor (eller blåsor som spruckit så snabbt att de inte märkts av), ingen feber, inga flytningar.
Kliar en del, men ingen smärta.

Har enbart haft oskyddat sex med tjejen som jag varit ihop med i flera år.

Om det är herpes, innebär det bortom all rimlig tvivel att hon varit otrogen eller kan skiten ligga latent i >5-6 år?

Någon som känner igen sig? Har googlat som fan men hittar inga sjukdomar som passar in på mig.
Senast redigerad av intramuscular 2015-11-10 kl. 16:15.
Citera
2015-11-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intramuscular

Om det är herpes, innebär det bortom all rimlig tvivel att hon varit otrogen eller kan skiten ligga latent i >5-6 år?

Det är snarare regel än undantag att en person med könsherpes har inga eller så milda symptom så att man inte är medveten om att man är smittad. Uuppskattningsvis 30% av befolkningen har antigener mot HSV-2, sen kan ju även HSV-1 (munherpes) smitta vid oralsex. Så nej, "plötslig" uppkomst av herpessmitta kan absolut uppstå utan att någon otrohet är inblandad, årsrisken för smitta från kvinna till man i ett förhållande vill jag minnas ligger på sisådär 5-10%.
Citera
2015-11-12, 21:11
Medlem
intramusculars avatar
Kan man på något sätt testa för att se hur länge man haft det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in