2015-11-12, 18:07
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt DN så har polisen avvisat 22 irakier som inte velat söka asyl, och ca 60 personer har hindrats från att kliva ombord på färjor i Rostock, är det alla som avvisats / förhindrats komma in i landet idag eller handlar det om fler personer, någon som vet om det finns uppgifter om det?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-avvisningarna-verkstallda-med-nya-granskontrollen/

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flyktingar-far-inte-folja-med-farjan-till-sverige/

Bästa nyheterna jag hört på hela dagen. Det värmer i mitt hjärta att de inte får komma in.
Citera
2015-11-12, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De som har grund för att söka asyl ja. Vissa länder där det inte tros utgöra någon fara längre kan de inte söka asyl i Sverige för.

Hur vet man det när de inte har ngt ID/pass?
Citera
2015-11-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e

De flesta vet vilket land de kommer ifrån.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det lustiga är att de som vill till Norge och Finland och registreras här kommer senare att skickas tillbaka hit från dessa länder, med hänvisning till Dublinförordningen om första asylland ska ta hand om dom.
Stoppa flyktingar vid gränsen kan man inte göra, de har rätt att söka asyl enl FN konvention.

De har rätt att söka asyl på svenskt territorium, just därför borde kontrollen göras i Danmark precis som görs innan ombordstigning på färjan ifrån Tyskland till Sverige.

Den som kastar sitt pass på sin väg till Sverige ska inte kunna komma till Svenskt territorium. Jag håller med Löfvén i en endaste sak, det måste vara ordning och reda.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Bästa nyheterna jag hört på hela dagen. Det värmer i mitt hjärta att de inte får komma in.

Dom kommer tillbaka imorgon i stället.
Citera
2015-11-12, 18:11
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det var en passagerare som tyckte det var "lite obehagligt" att behöva visa leg.
Citera
Medlem
Polisen kan inte bestämma sig:

Polisen ska genomföra stickprovskontroller av inresande vid Sveriges gränser.

–*Det är rätt så enkelt att avgöra vilka som arbetspendlar och vilka som är flyktingar, säger Stephan Söderholm på polisens ledningscentral.

–*Var tredje bil, var femte passagerare... till exempel, säger polisens kommenderingschef Thomas Wallberg.

Stickprovet får inte grundas på något som kan uppfattas som en etnisk markör, det vill säga namn, språk eller liknande, säger Thomas Wallberg.

Det här är lika svårt som att komma överens om att det skulle finnas ett "typiskt svenskt utseende". Nej, det får inte finnas..
Citera
Bannlyst
Citat:

Varför värmer det hjärtat för? Det är väl ändå mer positivt att båten sjunker snabbt än långsamt när den går samma öde tillmötes?
Citera
2015-11-12, 18:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Många vet var de kommer ifrån men uppger en annan nationalitet, till exempel syrisk.
Citera
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Svar, det vet man inte och dessa människor borde interneras tills dom berättar vilka de är och var de kommer ifrån sen så får man helt enkelt kontakta ambassaden för att se vad dom kan göra eller om personen ifråga är efterlyst förbrytare.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, det är nu fullt.
Citera
2015-11-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Ja, alla verkar komma från Syrien...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in