Citat:
Ursprungligen postat av
Landsaho9
Du säger det ja, men vem är du att bestämma det? "Dom ska söka asyl i det första EU landet" dom kanske vill till Sverige? Personligen hade jag gjort samma sak, inte hade jag sökt asyl i ett ruttet Turkiet och sökt asyl där, jag hade också sökt mig till det bästa stället, som nu då verkar vara Sverige.
Tänk logiskt själv på vad du själv hade gjort. Sen har många redan sina systrar och bröder här i Sverige, ska dom då behöva bosätta sig i något annat EU land väldigt långt bort? Vad hände med samhörigheten? Vad hände med att öppna hjärtat?
Det är väl klart som fan att man vill till Sverige, det kan vem som helst förstå. Det är dock inte en mänsklig rättighet att som ekonomisk migrant få uppehälle för att få ett rikare liv. Asylkonventionen stadgades med utgångspunkten att den skulle gälla för
riktiga krigsflyktingar, inte unga, friska arabmän som för tillfället inte hittar jobb i sina hemländer.
Den enskilt största gruppen asylsökande just nu är afghaner. Det råder inga större konflikter där just nu, en del väpnade konflikter i norra delen av landet som pågått de senaste 20 åren men ej eskalerat. Så varför denna topp nu? Jo, därför att EU:s yttre gränser har fallit.
Du förstår väl också att Sverige inte kan härbärga alla människor i hela världen som har det sämre ställt än oss ekonomiskt?