2015-11-12, 17:58
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Du säger det ja, men vem är du att bestämma det? "Dom ska söka asyl i det första EU landet" dom kanske vill till Sverige? Personligen hade jag gjort samma sak, inte hade jag sökt asyl i ett ruttet Turkiet och sökt asyl där, jag hade också sökt mig till det bästa stället, som nu då verkar vara Sverige.

Tänk logiskt själv på vad du själv hade gjort. Sen har många redan sina systrar och bröder här i Sverige, ska dom då behöva bosätta sig i något annat EU land väldigt långt bort? Vad hände med samhörigheten? Vad hände med att öppna hjärtat?

Det där är väl klockrent vad den s.k Dublinförordningen går ut på?
Citera
2015-11-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VMiLavemang
Gud, inte en dag försent! Inget vet vad för sorts människor vi släppt in i landet under denna "öppnad ditt hjärta"-politik.
...
Hur påverkar dessa "kontroller" detta? De som har ID kommer in och de som inte har ID men vill söka asyl kommer inte bara in utan hjälps att komma i kontakt med Migrationsverket. Syftet är att snabba upp hanteringen samt informera flyktingarna om de rättigheter de har. Rimligen blir det fler som söker asyl i Sverige, till en högre kostnad, medan polisen agerar som värdar för Migrationsverket istället för att hantera sin egentliga uppgift.

Det finns inget gott i detta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det där är väl klockrent vad den s.k Dublinförordningen går ut på?

Och du tror flyktingar bryr sig om någon förordning när de har möjligheten att ta sig hit? Om det kom en lag som sa att ingen flykting fick lämna sitt hemland, hade dom då lyssnat? Självklart inte. Dom gör som dom vill.
Citera
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Du säger det ja, men vem är du att bestämma det? "Dom ska söka asyl i det första EU landet" dom kanske vill till Sverige? Personligen hade jag gjort samma sak, inte hade jag sökt asyl i ett ruttet Turkiet och sökt asyl där, jag hade också sökt mig till det bästa stället, som nu då verkar vara Sverige.

Tänk logiskt själv på vad du själv hade gjort. Sen har många redan sina systrar och bröder här i Sverige, ska dom då behöva bosätta sig i något annat EU land väldigt långt bort? Vad hände med samhörigheten? Vad hände med att öppna hjärtat?

Det är väl klart som fan att man vill till Sverige, det kan vem som helst förstå. Det är dock inte en mänsklig rättighet att som ekonomisk migrant få uppehälle för att få ett rikare liv. Asylkonventionen stadgades med utgångspunkten att den skulle gälla för riktiga krigsflyktingar, inte unga, friska arabmän som för tillfället inte hittar jobb i sina hemländer.

Den enskilt största gruppen asylsökande just nu är afghaner. Det råder inga större konflikter där just nu, en del väpnade konflikter i norra delen av landet som pågått de senaste 20 åren men ej eskalerat. Så varför denna topp nu? Jo, därför att EU:s yttre gränser har fallit.

Du förstår väl också att Sverige inte kan härbärga alla människor i hela världen som har det sämre ställt än oss ekonomiskt?
Citera
2015-11-12, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det beror på att gemene flashbacker egentligen menade att man skulle stoppa flyktingarna vid gränskontrollerna, inte bara titta på dem och sen låta dem passera.

Det lustiga är att de som vill till Norge och Finland och registreras här kommer senare att skickas tillbaka hit från dessa länder, med hänvisning till Dublinförordningen om första asylland ska ta hand om dom.
Stoppa flyktingar vid gränsen kan man inte göra, de har rätt att söka asyl enl FN konvention.
Citera
2015-11-12, 18:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det lustiga är att de som vill till Norge och Finland och registreras här kommer senare att skickas tillbaka hit från dessa länder, med hänvisning till Dublinförordningen om första asylland ska ta hand om dom.
Stoppa flyktingar vid gränsen kan man inte göra, de har rätt att söka asyl enl FN konvention.
De som har grund för att söka asyl ja. Vissa länder där det inte tros utgöra någon fara längre kan de inte söka asyl i Sverige för.
Citera
2015-11-12, 18:02
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Och du tror flyktingar bryr sig om någon förordning när de har möjligheten att ta sig hit? Om det kom en lag som sa att ingen flykting fick lämna sitt hemland, hade dom då lyssnat? Självklart inte. Dom gör som dom vill.

De gör som de vill tills de möter på motstånd från de som vill upprätthålla systemet. Systemet är skapat av en anledning och det är inte rasism. En vacker dag har systemet raserats till den milda grad att inte en jävel kommer in. Några bidrag kommer i framtiden inte finnas, och de med pengar låser in sig bakom höga murar i gated communities.

Vår välfärdsstat är inte byggd för att klara av en sådan här storm av fattiga, lågutbildade människor.
Citera
2015-11-12, 18:03
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Vad dom "vill" är inte relevant! Världen fungerar inte så, lär dig leva med det och bete dig som en vuxen. Sveriges tramspolitik där alla får komma in utan omsvep är inte normal i världen.
Citera
2015-11-12, 18:03
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Vid första asylland och så länge landet vill/kan.
Citera
2015-11-12, 18:05
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Dom ska inte ha möjligheten att komma hit, att bo var man vill är ingen mänsklig rättighet.
Citera
2015-11-12, 18:06
Moderator
v50s avatar
Enligt DN så har polisen avvisat 22 irakier som inte velat söka asyl, och ca 60 personer har hindrats från att kliva ombord på färjor i Rostock, är det alla som avvisats / förhindrats komma in i landet idag eller handlar det om fler personer, någon som vet om det finns uppgifter om det?

Citat:
Under eftermiddagen genomförde svensk polis de första avvisningarna till följd av den nya gränskontroll som inrättats på order av regeringen.
Enligt Leif Larsson, operativt ansvarig för gränspolisen i region syd, handlar det om totalt 22 irakiska medborgare som kom till Sverige med tåg till Malmö och färja till Helsingborg.
– Av någon anledning ville de inte söka asyl och då tog vi ett avvisningsbeslut på dem, säger Leif Fransson.

Citat:
Under morgonen var det runt 60 personer som inte hade några pass och därmed fick de inte köpa biljetter, de tvingades att återvända till sina förläggningar i Rostock.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-avvisningarna-verkstallda-med-nya-granskontrollen/

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flyktingar-far-inte-folja-med-farjan-till-sverige/
Citera
2015-11-12, 18:06
Medlem
Citat:
Vart ska dom då åka istället? Det du säger är inte humant, ska dom åka tillbaka till kriget bara för att du (teoretiskt) hade turen att födas i Sverige och ha helsvenska föräldrar? Har du själv åstadkommit något för att få vara "helt svensk" om du nu är det? Svaret är nej.

Varför ska de åka hela vägen ända upp till Norden och dra hit misär? Varför inte stanna i första säkra land i EU?
De förtjänar inte att få ta del av får välfärd. Vi behöver inte såhär mycket folk. Räcker gott o väl med de invandrare vi redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in