2015-11-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Vart står det i klartext att man ska stena folk ?
Finns flera ställen i GT, har jag för mig. Hittade dessa vid en snabb googling:

Herren talade till Mose: Mannen som förbannat skall föras utanför lägret. Alla som har hört orden skall lägga händerna på hans huvud, och hela menigheten skall stena honom. (3 Mos 24:13-14)

Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket. Hela Israels folk skall känna fruktan när de får höra talas om detta. (5 Mos 21:18-21)

Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:23-24)
Citera
2015-11-11, 23:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag kan tyvärr inte ge dig en definition av Gud.
Vilken Gud av alla Gudar vill du ha definierad?
Då kan jag inte ge dig ett svar heller.
Har ingen önskan att någon definierar någon gud, väntar bara på att någon gör det så kan jag pröva om den kan vara rimlig.
Citat:
Jag har inga behov av att säga att jag är intelligent i varje tråd.
Och ingen skulle tro du var det heller.
Citat:
Att du ser teister som enbart korkade säger faktiskt mer om vem du är som person.
Det gjorde jag ju inte så att du hävdar det visar bara din brist på läsförståelse inget annat.
Citera
2015-11-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljus5
Om ateister fick se Gud med sina ögon hade de trott på Gud? Vad säger du demotrams?

Först och främst borde de som kräver nåt sånt skämmas av och DÖ av skam. Gud är alltigenom helig. ska då syndiga, dödliga, arma, fattiga, beroende, torftiga, bristfälliga, smutsiga, högmodiga, arroganta människan få se honom?! Vilka höga tankar har arma förnekaren inte om sig själv som kräver att få se herren?!!

2:53 Och [minns] att Vi uppenbarade Skriften för Moses och en måttstock varmed rätt kan mätas och skiljas från orätt så att ni fick vägledning, 2:54 och att Moses sade till sitt folk: "Ni har sannerligen, mitt folk, tillfogat er själva en svår orätt då ni tog er för att dyrka [den gyllene] kalven. Vänd därför åter till er Skapare och visa ett förkrossat sinnelag; det är vad er Skapare finner vara bäst för er." Och Han tog emot er ånger - Han är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige. 2:55 Och [minns] att ni sade: "Moses! Vi tror dig inte förrän vi med våra egna ögon får se Gud"; och så drabbades ni där ni stod av [straffets] blixtar. 2:56 Men Vi återgav er livet, sedan ni varit [som] döda, så att ni [borde ha] känt tacksamhet. 2:57 Och Vi lät molnen skänka er skugga och gav er manna och vaktlar [till föda och uppmanade er:] "Ät av de goda ting som Vi har skänkt er för ert uppehälle." Och de vållade Oss ingen skada [med sina synder] - de skadade enbart sig själva.

Men för att svara på din fråga så är svaret nej. Även om de fick se Gud skulle de inte tro. Svaret finns i koranen:

[15:14] Även om Vi [lät dem stiga upp] till himlen och Vi där öppnade en port för dem, så att de fick fortsätta sin uppstigning [och se de största tecken],

[15:15] skulle de säkerligen säga: "Vi är offer för en synvilla - nej, vi har blivit förhäxade!"
Citera
2015-11-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast om det nu är Gud som skapat mig, då har han ju skapat mig så att jag inte ska tro på Gud?

Hade han velat att jag skulle tro på honom så hade han såklart skapat mig sån, det säger sig självt. Om jag börjar tro på Gud så går jag ju emot hans vilja då det inte är så han skapade mig.

Ingen föds med en tro på gudar

Alla föds men en stark tro på skaparen Gud. Man måste anstränga sig för att förneka sanningen. Du känner inget ansvar och vill flytta på ansvaret på andra och ibland på Gud den vise själv. Endast ärliga, rättfärdiga människor känner ansvar. Ansvar är inte nåt som många människor vill ta på sig frivilligt. Hade det inte varit för staten, arbetet osv hade icketroende avsagt sig allt ansvar. Ansvar måste tvingas på icketroende människor genom arbete och stat. Du är ett gott exempel på det.
Citera
2015-11-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Gör om, gör rätt.. Han påstod aldrig att vatten finns på mars, vart fick du det ifrån? Ditt svammel om svarta svanar var också väldigt märkligt o meningslöst tyvärr

Han skrev OM vatten skulle hällas på mars men det händer inte. Det om svarta svanar var ett exempel som också är verklighetsfrånvarande. Kom med exempel som hör verkligheten till.
Citera
2015-11-12, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Alla föds men en stark tro på skaparen Gud. Man måste anstränga sig för att förneka sanningen. Du känner inget ansvar och vill flytta på ansvaret på andra och ibland på Gud den vise själv. Endast ärliga, rättfärdiga människor känner ansvar. Ansvar är inte nåt som många människor vill ta på sig frivilligt. Hade det inte varit för staten, arbetet osv hade icketroende avsagt sig allt ansvar. Ansvar måste tvingas på icketroende människor genom arbete och stat. Du är ett gott exempel på det.
Har du bevis för att "alla föds med en stark tro på skaparen Gud"? Eller är det ännu ett av dina "det bara är så" påhitt?
Och hur kan en som INTE tror på Gud vara utan ansvar, och flytta över ansvaret till Gud??
Citera
2015-11-12, 08:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det var du som skrev att de som påstår att Gud existerar skall bevisa saken.

Och vad är din kritik av "bevisföringen"? Metafysiken, dom akademiska procedurerna, logik per se eller förnekandet av NPD-syndromet som verklighets-underlag?
Citera
2015-11-12, 08:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Först och främst borde de som kräver nåt sånt skämmas av och DÖ av skam. Gud är alltigenom helig. ska då syndiga, dödliga, arma, fattiga, beroende, torftiga, bristfälliga, smutsiga, högmodiga, arroganta människan få se honom?! Vilka höga tankar har arma förnekaren inte om sig själv som kräver att få se herren?!!

2:53 Och [minns] att Vi uppenbarade Skriften för Moses och en måttstock varmed rätt kan mätas och skiljas från orätt så att ni fick vägledning, 2:54 och att Moses sade till sitt folk: "Ni har sannerligen, mitt folk, tillfogat er själva en svår orätt då ni tog er för att dyrka [den gyllene] kalven. Vänd därför åter till er Skapare och visa ett förkrossat sinnelag; det är vad er Skapare finner vara bäst för er." Och Han tog emot er ånger - Han är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige. 2:55 Och [minns] att ni sade: "Moses! Vi tror dig inte förrän vi med våra egna ögon får se Gud"; och så drabbades ni där ni stod av [straffets] blixtar. 2:56 Men Vi återgav er livet, sedan ni varit [som] döda, så att ni [borde ha] känt tacksamhet. 2:57 Och Vi lät molnen skänka er skugga och gav er manna och vaktlar [till föda och uppmanade er:] "Ät av de goda ting som Vi har skänkt er för ert uppehälle." Och de vållade Oss ingen skada [med sina synder] - de skadade enbart sig själva.

Men för att svara på din fråga så är svaret nej. Även om de fick se Gud skulle de inte tro. Svaret finns i koranen:

[15:14] Även om Vi [lät dem stiga upp] till himlen och Vi där öppnade en port för dem, så att de fick fortsätta sin uppstigning [och se de största tecken],

[15:15] skulle de säkerligen säga: "Vi är offer för en synvilla - nej, vi har blivit förhäxade!"

Applicerat GIGO (garbage in, garbage out).

Med vilket jag syftar till det fanatiska islams bubbla-världsbilds "det bara är så" underlag.
Citera
2015-11-12, 08:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är mycket som påverkar dig. Det är politiken, ekonomin, kulturen, lagen, yttrandefriheten, nyheter, media m.m. som påverkar dig. Varför diskuterar du endast religion så ivrigt? Det är andra människor som sprider dumheter. Media, politiker, filosofer osv, varför diskuterar inte du det? Även om vi går efter dina premisser och säger att okej religiösa människor är si och så kan du fortfarande inte förklara varför du så ivrigt diskuterar religion, när det finns så mycket annat som också kan påverka dig i livet. Hittills har du inte kunnat förklara varför trots att du har försökt så du har smält till flytande vätska utan resultat. Min fråga var en enkel fråga. Vad driver dig?

Motivations-analytisk trams.
Citera
2015-11-12, 13:42
Medlem
Citat:
Vi måste reda ord vad vi menar med ord och begrepp för att förstå varandra och minska risken att gå om varandra i onödan. Det ni går efter är uttryck och meningar som uppfanns på 1800-talet. Det jag förespråkar är egna åsikter och funderingar. Ord kan omdefinieras och omtolkas. Du blir frustrerad för att jag inte håller med dig och för att jag inte vill rätta mig efter uttryck som hittats på.

DU måste utgå ifrån de definitioner som är allmänt vedertagna. Det funkar inte att föra en givande diskussion när du hittar på egna definitioner av belägg/bevis, logik, religion osv..
Det vore också att föredra om slutade att "missförstå med flit": varje gång man använder sig av en liknelse låtsas du som om det är liknelsen i sig som ska diskuteras, för att slippa ta itu med kritiken av ditt ursprungliga argument gällande sakfrågan.
Citera
2015-11-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
DU måste utgå ifrån de definitioner som är allmänt vedertagna. Det funkar inte att föra en givande diskussion när du hittar på egna definitioner av belägg/bevis, logik, religion osv..
Det vore också att föredra om slutade att "missförstå med flit": varje gång man använder sig av en liknelse låtsas du som om det är liknelsen i sig som ska diskuteras, för att slippa ta itu med kritiken av ditt ursprungliga argument gällande sakfrågan.

Men om grunden som hela ert argument vilar på är skakigt och rent av felaktigt, måste vi ju först reda ut det innan diskussionen kan fortsätta.

Så här ligger det till och detta kan inte argumenteras bort.

1) Gud har skapat universum.

2) universum är evigt och alltid funnits.

3) ''Vi vet inte'' är inget svar eller alternativ.

Välj ett alternativ och ståndpunkt och argumentera för din sak men du kan aldrig ha en början på universum och utesluta en skapare. Det går mot logiken och mot allt som vi känner till. Däremot kan du tro att universum är evigt men aldrig ha en början på universum, även om du skulle ta till multiuniversum hamnar vi på ruta ett igen. Antigen finns det oändligt många universum, eller så har även multiuniversum en skapare om de har en början.

Vi vet att en sten inte kan komma till av tomma intet, inte heller en atom kan skapas av tomma intet, inte ens en partikel kan skapas av tomma intet, ingenting kan skapas av tomma intet, därför måste universum antingen ha funnits i en evighet eller också har den en början. Om det har funnits i all evighet så minskar nödvändigheten avsevärt för en skapare men om universum har en början måste det också ha en skapare. Även om hela universum bestod av en enda partikel från första början tillämpas samma logik. Antingen är denna partikel evig eller också fanns den inte och kom till existens. Detta argument går inte att bortförklaras vare sig man är lekman, filosof eller vetenskapsman. Oavsett om du leker med ord och omdefinierar ordet ingenting, eller tar hjälp av multiuniversum kvarstår problemet. Det existerar inget mer alternativ mer än dessa två och om det gör det kan du eller alla andra försöka lägga fram dom.

Låt oss ta det därifrån innan vi kan diskutera huruvida de processer och fenomen som sker i universum sker helt i blindo utan yttre påverkan eller om allting är nogräknat av en allsmäktig skapare.
Citera
2015-11-12, 14:38
Medlem
Citat:
Men om grunden som hela ert argument vilar på är skakigt och rent av felaktigt, måste vi ju först reda ut det innan diskussionen kan fortsätta.

Så här ligger det till och detta kan inte argumenteras bort.

1) Gud har skapat universum.

2) universum är evigt och alltid funnits.

3) ''Vi vet inte'' är inget svar eller alternativ.

Välj ett alternativ och ståndpunkt och argumentera för din sak men du kan aldrig ha en början på universum och utesluta en skapare. Det går mot logiken och mot allt som vi känner till. Däremot kan du tro att universum är evigt men aldrig ha en början på universum, även om du skulle ta till multiuniversum hamnar vi på ruta ett igen. Antigen finns det oändligt många universum, eller så har även multiuniversum en skapare om de har en början.

Vi vet att en sten inte kan komma till av tomma intet, inte heller en atom kan skapas av tomma intet, inte ens en partikel kan skapas av tomma intet, ingenting kan skapas av tomma intet, därför måste universum antingen ha funnits i en evighet eller också har den en början. Om det har funnits i all evighet så minskar nödvändigheten avsevärt för en skapare men om universum har en början måste det också ha en skapare. Även om hela universum bestod av en enda partikel från första början tillämpas samma logik. Antingen är denna partikel evig eller också fanns den inte och kom till existens. Detta argument går inte att bortförklaras vare sig man är lekman, filosof eller vetenskapsman. Oavsett om du leker med ord och omdefinierar ordet ingenting, eller tar hjälp av multiuniversum kvarstår problemet. Det existerar inget mer alternativ mer än dessa två och om det gör det kan du eller alla andra försöka lägga fram dom.

Låt oss ta det därifrån innan vi kan diskutera huruvida de processer och fenomen som sker i universum sker helt i blindo utan yttre påverkan eller om allting är nogräknat av en allsmäktig skapare.
Ett stort enda "jag förstår inte, alltså måste det vara Gud". Redan där är ju en debatt med dig dödförklarad.
Det är ju uppenbart att du inte vill lämna din tro, än vad som sker. Medans de flesta av oss andra ( ja, jag gissar att det är så) , skulle kunna ändra uppfattning om det kom fram starka belägg/bevis.
Jag vet att i alla fall jag fungerar så. Och "jag vet inte" , är ett ypperligt svar när man ....gissa?....INTE VET! Du låtsas veta saker, och du kan inte backa upp dina påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in