2015-11-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Ska man verkligen leva precis efter bibeln får man vara beredd att stena folk lite då och då.
Fundera på denna gamla insändare: https://www.google.se/search?q=Jag+Vill+S%C3%A4lja+Min+Dotter+Som+Slav
Vart står det i klartext att man ska stena folk ?
Citera
2015-11-11, 20:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Men du måste väl veta om du själv tror att det finns någon Gud eller ej? Det finns ju faktiskt inte någon människa som verkligen VET att Gud finns.
Jag vet faktiskt inte. Jag tror endast på det som står skrivet.
Det är nedtecknat. Helt sant.
Men om det är sant eller inte vet jag inte.
Jag kan inte säga nej det är falskt men heller inte att det är sant.
Vet inte.
Är kluven. Kan absolut inte säga nej men heller inte bestämt ja.
Är inte vidare troende av mig som du kanske märker.
Jag har inga bevis varken för eller mot.
Därav en slags acceptans endast att jag inget vet.
Vet dock vad som ingår i Guds plan nu då enligt heliga skrifter.
Men så mycket mer har jag inte att komma med.
Citera
2015-11-11, 21:01
Medlem
matrixxxs avatar
Skulle inte vilja gå för detaljerat med källor, för mycket egna tankar och liknande men ni som är ateister har förmodligen inte tänkt på gud frågan i åratal,studerat och liknande och kommit fram till av egen vilja att ni inte tror på gud, de flesta av er är manipulerade sedan barnsben liksom jag var att inte tro på gud av många olika anledningar genom tv, nya trender m.m. Istället syndar ni dagligen och håller er vi argumentet att vi lever i våran nya tid, vi har mobiler sprit och klubbar och vi bryr oss inte om historia eller jesus för det finns inga bevis för att gud finns m.m. Jag tex likt andra har blivit troende genom udda händelser eller så kallade "visioner" som jag tackar än idag gud för och som jag är ledsen för om andra inte fått. Men ni som lever era alldagliga vardagsliv svara mig på några frågor:

1. Ni att det finns inga bevis för gud och liknande, men svara på tex hur kom universum till, vem skapade universom, vem skapade tiden och liknande oförklariga saker? Vilken naturvetenskaplig förklaring finns det till det?
2. Hur kan ni förklara plötsliga mirakel som i princip nästan är omöjliga att ske?
3.Hur förklarar ni faktumet att det finns folk som har varit döda och vaknat upp och efter sin återvända berättat om overnaturliga saker de har sett? Är ni "ateister" verkligen så självsäkra när ni ligger på dödsbädden och oroar inte er det minsta för efterlivet? Tack för mig. Vill inte gå alltför OT och ta upp andra saker o diskussioner.
Citera
2015-11-11, 21:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
Jag lockas inte av det faktum att det finns stollar som tror på en traditionell Gud.
Sträcker mig till att konstatera att naturlagar, vår vattenplanet med magnetfält, temperatur, ätbara växter, vin, öl, järn, koppar, exotiska ämnen, konst, eld mm mm är lite väl iordninglagt

Men tror mer på en avancerad civilisations experiment än att nån fullkomlig gud skulle misslyckas så fatalt med oss.
Ja du stollarna finns överallt.
Jag nöjer mig inte med vad andra konstaterat innan mig.
Nyfiken av mig. En naturlag är inte enbart en naturlag för mig. Vill veta varför och hur den kom till.
Lika med Gud. Vill veta mer än vad som sagts och helst också bilda min egen uppfattning samt spekulera om det jag uppfattar och med andra som uppfattar detta fenomen.
Se om det finns något där i smeten.
Jag iakttar allt. Och har alltid haft frågor jag vill ha svar på.
Jag bryr mig egentligen inte om vad kalle gör just nu. Ber till Gud, ser på Tv, gråter eller skrattar.
Människan är avancerad och brukar vilja ha svar.
Ingen fråga är för dum att ställa.
Din dumma fråga kan bli ett svar på någons funderingar.
GUD får vara det fenomenet han är för mig.
Behöver inga bevis när jag vet att inga finns.
Undersöker fenomenet endast och ibland.
Citera
2015-11-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Demotrams!
Vad är det närmaste bevis du kan komma fram till vad gäller fenomenet Gud?
Tiden är för mig en del av det eventuella beviset på detta ÄR.
Det är just tiden som endast kan vara är Och alltid.
Även om tiden är har varit och kommer att bli så är det alltid ett är. Levande och historia samt framtid i en evighetscirkel.
Just är, är Gud i Bibeln också.
Jag är..

Intressant! För mig pekar allting på Guds allsmäktighet. Från encelliga organismer till kosmos. Ju mer jag tänker på alltet desto mer blir det tydligare för mig. Matematik för mig är ett annat bevis. matematik har alltid funnits. Före människan fanns, fanns matematik. 1+1 är alltid 2. Det är inte vi som har hittat på det utan det är en sanning eller sanningen som inte går att argumentera om. Vidare är dessa saker klara indikationer:

Förståndet hos människan
Vatten på jorden
liv i allmänhet
solens avstånd. Kort sagt alltets existens.
Citera
2015-11-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
"Givna regler" i det här fallet är en gemensam ordbok att utgå ifrån. Du måste förstå att det är oerhört frustrerande att diskutera med dig när du tar dig rätten att mitt under pågående debatt, omdefiniera ord.
Jag är säkerligen inte den enda som har lagt märke till ditt ohederliga sätt att debattera.

Vi måste reda ord vad vi menar med ord och begrepp för att förstå varandra och minska risken att gå om varandra i onödan. Det ni går efter är uttryck och meningar som uppfanns på 1800-talet. Det jag förespråkar är egna åsikter och funderingar. Ord kan omdefinieras och omtolkas. Du blir frustrerad för att jag inte håller med dig och för att jag inte vill rätta mig efter uttryck som hittats på.
Citera
2015-11-11, 22:42
Medlem
ljus5s avatar
Om ateister fick se Gud med sina ögon hade de trott på Gud? Vad säger du demotrams?
Citera
2015-11-11, 22:45
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixxx
Skulle inte vilja gå för detaljerat med källor, för mycket egna tankar och liknande men ni som är ateister har förmodligen inte tänkt på gud frågan i åratal,studerat och liknande och kommit fram till av egen vilja att ni inte tror på gud, de flesta av er är manipulerade sedan barnsben liksom jag var att inte tro på gud av många olika anledningar genom tv, nya trender m.m. Istället syndar ni dagligen och håller er vi argumentet att vi lever i våran nya tid, vi har mobiler sprit och klubbar och vi bryr oss inte om historia eller jesus för det finns inga bevis för att gud finns m.m. Jag tex likt andra har blivit troende genom udda händelser eller så kallade "visioner" som jag tackar än idag gud för och som jag är ledsen för om andra inte fått. Men ni som lever era alldagliga vardagsliv svara mig på några frågor:

1. Ni att det finns inga bevis för gud och liknande, men svara på tex hur kom universum till, vem skapade universom, vem skapade tiden och liknande oförklariga saker? Vilken naturvetenskaplig förklaring finns det till det?
2. Hur kan ni förklara plötsliga mirakel som i princip nästan är omöjliga att ske?
3.Hur förklarar ni faktumet att det finns folk som har varit döda och vaknat upp och efter sin återvända berättat om overnaturliga saker de har sett? Är ni "ateister" verkligen så självsäkra när ni ligger på dödsbädden och oroar inte er det minsta för efterlivet? Tack för mig. Vill inte gå alltför OT och ta upp andra saker o diskussioner.

1. Vi vet inte allt men bara för det är inte "GUD" svaret på allt vi inte vet, då är det bättre o säga "Vi vet inte". Mig personligen tycker jag att Big Bang är en ganska trovärdig teori, finns inget som gör att jag inte skulle tro på det.
2. Det händer mängder av konstiga saker varje dag. Men allt går att förklara, slumpen avgör ganska mycket faktiskt.
3. Det finns mängder av konstiga människor som påstått massvis av otroliga saker. Det gör det inte sant för det. Eller tror du även på såna som säger att dom blivit bortrövade av Aliens ?Eller såna som påstår sig ha sett Elvis eller andra döingar trots att vi vet med säkerhet att dom är döda. För övrigt tror nog dom flesta ateister inte att det finns något "efterliv". Vi dör och blir nedgrävda, that's it, det blir inte roligare än så.
Citera
2015-11-11, 22:47
Medlem
Citat:
Sepiritz|55353152]Sluta ljug. Du har inte läst min posthistorik och låtsas inte som att du gjort det.
Jag bryr mig inte om vad du tror är sant eller ej. Jag har gett ett svar. Aha, nu kommer det ett försök att skapa falska val genom att begränsa valmöjligheterna. Din argumentation är oärlig från början till slut. Vad säger det om dig egentligen?

Har jag inte läst din historik? Den finns på Flashback för alla att skåda. Det jag säger är sant och du är den som ljuger. Detta kan alla se i nutid. Det räcker med att man trycker på dina alla inlägg och ser att du endast hållit dig till religionsforumet. Alla kan se det så sluta ljuga så grovt.

Citat:
Det är lätt att utmåla sina meningsmotståndare som onda istället för att faktiskt ta sig tid att förstå vad de säger eller riskera att faktiskt förlora sin tro. Det är vad religion sysslat med.. Tja. Så länge vi minns åtminstone. Vad jag sysslar med är skepticism.

I ditt fall är det lätt att se att du är ond. Jag ställde en rak fråga som löd: Vad driver dig till att ägna dig så hängivet till religion och endast förnekelse, när du varken tror på Gud eller tycker att religion har nåt av värde att erbjuda? Du har gång på gång misslyckats att ge mig ett ärligt svar. Det finns alltså inga som helst konstruktiva anledningar för dig att så hängivet ägna dig åt förnekelse och trots. Det du gör är destruktivt för dig själv och din själ i första hand, men också att du gör motståndet mellan människor ännu tydligare och hårdare. Man skulle kunna säga att du är med och hjälper till att skapa hat mellan troende och icke-troende och det är ren ondska. Du kanske har varit troende en gång i tiden och förlorat tron och försöker få andra att förlora sin tro. även i det här fallet är det ondska du ägnar dig åt. Tro för en sekund inte att risken finns för de ärligt troende människor att förlora sin tro. Majoriteten av de som tror har en tro som är så förankrade i deras innersta att bergen skulle kunna omvandlas till stoft och strös runt innan de förlorar sin tro och ståndpunkt. Den risken existerar inte. Var så säker på det. Att du har förlorat din tro är en sak men att du hoppas på att andra ska göra det får du drömma om. Ärliga människor ändrar inte tro eller åsikt hur som helst. Ärliga människor gör inte det. Osäkra och falska människor däremot är öppna för åsiktsbyte och till och med att byta sin egen identitet. Det finns alla sorters människor.

Citat:
Varför skulle jag skylla på något som med all trolighet inte ens existerar?

Jag har redan förklarat för dig att det är psykologiskt. Man vill gärna skylla ifrån sig på staten, soc, himlen Gud. Människor har en tendens att flytta ansvaret som hon har på sina axlar över andra, oftast entitet som har större kraft än henne själv, i sin enfald tror hon att om hon klagar på detta sätt hörs hon och hennes tillstånd ändras men ack vad hon misstar sig.

Citat:
Om Gud är allsmäktig och ville ha en relation med mig hade det hänt. Det har inte hänt, alltså är en av de två premisserna falska. Evolution är ofrånkomligt så länge vi har förändring över tid och.. Tid. Hjärntvätten sysslar religion med mest av någon. Tycker det är trist att du inte inser det.

Falskt! Evolution får inte diskuteras hur som helst i många länder, i skolor och klasser hånas elever som ställer kritiska frågor angående evolution, evolution får inte ifrågasättas och det är hjärntvätt. Att du inte inser det är tråkigt men så är det. Det är inte Gud som ska vilja ha relation med dig. Det är DU som ska vilja det. Du är under och han är högst. Du är beroende och han är oberoende, du är dödlig och han är odödlig. Du är ändlig och han är oändlig, du är i behov av mat, kläder, dryck, han är sig själv nog. På alla plan ligger du under och det säger sig självt, Det är inte han som ska vilja ha en relation med dig utan det är DU som ska det.

Citat:
Nä men, säger du det. Tur att ingen anser att du är en auktoritet som kan begränsa alternativen. Varför är du så oärlig lille vän? Nej, det är inte fel svar. Vem fan är du att berätta för mig vad som är rätt? Nej, jag har inte ändrat mig. Sluta hitta på. Du vet mycket väl hur det gick till och så var det inte. Jösses vad du ljuger. Vad tycker din gud om det? Det är intressant. Därför är jag här.

Sa du inte först att du var intresserad av filosofi? Ditt Inlägg finns kvar. Jag tycker att det är intressant att gyma men jag gymar inte varje dag och så fort tillfälle ges. jag tycker att det är intressant att gå på bio men jag går inte på bio så fort tillfälle ges. Jag har kollat din historik. Du finns bokstavligt talat i varje tråd som har med religion att göra och detta kan alla se. Min oskyldiga fråga blir då; Varför? Hur kan du vara intresserat av nåt som du varken tror på eller tycker har nåt värde? Tycker du att det är intressant att upprepa din förnekelse hela tiden? Ärlighet är bra för människor, även för de icketroende så var ärlig!
Citera
2015-11-11, 22:51
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är inte Gud som ska vilja ha relation med dig. Det är DU som ska vilja det. Du är under och han är högst.

Fast om det nu är Gud som skapat mig, då har han ju skapat mig så att jag inte ska tro på Gud?

Hade han velat att jag skulle tro på honom så hade han såklart skapat mig sån, det säger sig självt. Om jag börjar tro på Gud så går jag ju emot hans vilja då det inte är så han skapade mig.

Ingen föds med en tro på gudar
Citera
2015-11-11, 22:56
Medlem
Citat:
Sepiritz|55353377]Åh, vackert. Du har förstått det. Okay, då vet jag.

Citat:
Du har fel om vattnet. Det avgörs även av atmosfäriskt tryck. Om du hällde ut vatten på Mars som kan vara så kallt som -140°C skulle det ändå koka bort i ånga på grund av det låga trycket.

Vad pratar du om? Vatten finns inte på mars. Jag har påpekat det flera gånger, när ni ger exempel så håll er till verkligheten. Inte om en man levde hela sitt liv vid en sjö och endast såg svarta svanar så skulle han tro att endast svarat svanar existerar. Det är overkligt. En man lever inte hela sitt liv vid en sjö med endast svarta svanar. Håll er till verkligheten. Vatten finns inte på mars och kom inte och skriv om.

Citat:
Mmm, visst putte. Så är det. Jag ska bara ringa alla argumentations, logik, och filosofiinrättningar världen över och säga att nu måste vi byta system för puttes hemmasnickrade logik säger att bevisbördefrågan är fel för att "han säger det".

HAHAH, det är just det jag är ute efter. Vem säger att vi måste rätta oss efter vad FILOSOFER har sagt. OJ EN FILOSOF!! Därför måste det vara rätt. Vi behöver inte rätta oss och inskränka oss bara för att Freud säger nåt om sexualitet innebär det inte att det stämmer och vi behöver således inte rätta oss efter det. Låt tankar flöda fritt. Filosofer och andra forskare som du gärna vill hylla är många gånger för att inte säga alltid oense inbördes.

Citat:
Nej, vi var bara nära besläktade. Du vet, som vargar och hyenor, som också kan föröka sig med varandra men är olika arter.
Fast du har ju inga bevis till att börja med, så vad fan ska du styrka? Jösses. Likväl som dina konspirationsteorier om 1800-talsidéer. Oavsett är nog 1800-talets idéer bättre än järnålderns idéer som det Muhammed tjatade om, som han baserat på idéer från bronsåldern.

Du är en idiot 1800 talet är ett känt århundrade. Ta reda på mer om det. Nej neandertalare var också människor och även detta kan du ta reda på mer på egen hand. Du är verkligen okunnig.

Citat:
Du tänker alltså spamma oss med cut&paste? Nej tack. Vad sägs om att du börjar med ETT som faktiskt håller? Ett enda. Det borde inte vara så svårt. Men jag vet ju att oavsett hur hårt jag demonstrerar att det är svammel kommer du inte godta det, men jag kan göra det ändå, ifall någon annan läser det. Som en public service ungefär.

Jag har gett dig dussintals men att du inte förstår dem kan jag inte hjälpa.

Citat:
Jag minns att jag skrev delvis. Det vill säga att det är en del av det. Huvudsakligen är det för att det är intressant.

HAHAH du kommer inte ens ihåg vad du skrivit

Jag ställde frågor och du svarade på dem. Jag skrev vad som drev dig och du misslyckades med att svara så jag svarade om du var kommunist och du svarade nekande. Jag svarade om du var humanist och på DET svarade du delvis.
Citera
2015-11-11, 23:02
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad pratar du om? Vatten finns inte på mars. Jag har påpekat det flera gånger, när ni ger exempel så håll er till verkligheten. Inte om en man levde hela sitt liv vid en sjö och endast såg svarta svanar så skulle han tro att endast svarat svanar existerar. Det är overkligt. En man lever inte hela sitt liv vid en sjö med endast svarta svanar. Håll er till verkligheten. Vatten finns inte på mars och kom inte och skriv om.

Gör om, gör rätt.. Han påstod aldrig att vatten finns på mars, vart fick du det ifrån? Ditt svammel om svarta svanar var också väldigt märkligt o meningslöst tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in