2015-11-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Jag tolkar det som att 43/100 inte ens fick gå ombord även att "kom tillbaka" är lite svårtolkat. Om så är fallet, så är detta dagen jag börjar hoppas lite igen för Moder Svea.
Det är nog som du skriver för det står ju: "43 av 100 fick inte följa med färjan"
Tack för påpekandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Men jag trodde man inte skulle släppa in dom utan id handlingar? varför ha gränskontroll om dom ändå släpps in?

Exakt, det är väl frågan som Svetsarn borde ha ställt sig. Detta är ett slag i luften som dock kommer avlasta Finland och Norge från asyl-sökande.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kan inte hemvärnet kallas in för att hjälpa till då? Det är ju just nu en katastrofsituation i sverige.

Det är militären som har till uppgift att hindra en invasion.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det krävs runt 20.000 poliser för fullständig gränskontroll, detta är det totala antalet poliser i vårt land.

Norge och Finland borde väl kunna ställa upp med åtminstone 50 poliser var som bistånd till Sverige för att kunna hålla gränsen vid Lernacken? Om Estland skickar 10 vore det också bra.
Citera
2015-11-12, 13:28
Medlem
Juleskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon berättar även om en buss med 100 personer som skulle åka till Sassnitz för att ta färjan norrut.

— Det var bara en familj som hade id, så bussen åkte inte, säger Sara Schmidt.

Jag tolkar detta som att alla måste ha giltigt ID för att komma på färjorna till Trelleborg och Göteborg. I så fall innebär det ju att även personer som ämnar söka asyl inte kommer med, då koncentreras 100% av asylinvandringen till Öresundsbron. Såvida inte folk börjar köra över migranter i egna båtar över Öresund och Östersjön.
Senast redigerad av Juleskum 2015-11-12 kl. 13:30.
Citera
2015-11-12, 13:29
Medlem
sonny crockets avatar
Måste man inte legitimera sig för att få ut biljetten i kassan? Eller har de inga biljetter? Får man åka gratis om man säger att man är flykting??
Citera
2015-11-12, 13:31
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juleskum
Jag tolkar detta som att alla måste ha giltigt ID för att komma på färjorna till Trelleborg och Göteborg. I så fall innebär det ju att även personer som ämnar söka asyl inte kommer med, då koncentreras 100% av asylinvandringen till Öresundsbron.

Vilket leder till att polisen nu kontrollerar samtliga ombord på ankommande tåg. Sker i detta nu. Tack svenska staten, nu går det bra för oss! Äntligen!
Citera
2015-11-12, 13:32
Medlem
Som flera har påpekat så har människor utan identitetshandlingar alltför stora rättigheter när de väl är i Sverige. De får mat, boende, sjukvård, skola m.m och riskerar egentligen ingenting.

Allt talar därför för att en väldigt stor mängd människor ändå försöker ta sig in i Sverige, även om de skulle få vända om vid en gränskontroll.

Siffran 43/100 som fått vända om för att de inte har identitetshandlingar verkar rimlig. Det är ungefär hälften av flyktingströmmen som består av människor som totalt saknar identitetshandlingar, frivilligt för att dölja sin sanna identitet (kriminella/låtsas vara från ett land som fått PUT för hela befolkningen) eller på grund av att de kommer från länder där man inte har någon kontroll över vilka människor som lever i det landet.

Vi får nog se en fortsättning där ett stort antal människor kommer till Sverige, men också att många fastnar någonstans i Europa och att det blir oroligheter och växer upp kåkstäder. Lite ungefär som Djungel-lägret i Frankrike där de som bor där vill ta sig till England.

Jag har också lite svårt tro att polisen vågar avvisa ifall de identitetslösa med våld försöker ta sig in i Sverige.

Jag tror också att vi ändå kommer se rekordstora siffror på invandringen det närmaste halvåret.
Senast redigerad av endumbonde 2015-11-12 kl. 13:38.
Citera
2015-11-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Men frågan är om de som kontrolleras och saknar ID stoppas.

Så frågan jag fortfarande undrar är alltså: Stoppar polisen människor som vill ta sig in men som vid kontroll saknar ID-handlingar?

Polisen kommer inte att STOPPA människor utan ID-handlingar. De endast frågar vilket syftet personen ifråga har för sin resa. Vill de söka asyl i Sverige är de välkomna att göra det. Vill de återvända till Danmark (om det handlar om tåget) är de välkomna att göra det.

Det råder dessutom OLIKA UPPFATTNINGAR inom polisen HUR ID-kontrollerna kommer att utföras. En del anser att man tar var tredje man. En del anser att man frågar alla först och SEN frågar"slumpmässigt" beroende på språket de pratar etc. (så sa informationschefen för SYD).

Polisen tycks inte veta vad ordet "slumpmässigt" betyder till att börja med.. och sen tillämpar de olika metoder.

Men alla skyller på Migrationsverket.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Polisen stoppar inte människor som vill söka asyl i landet.

Nej, men nu gallras det friskt. De som inte har det rätta mjölet i påsen kommer inte in verkar det som. Det är en första viktig markering.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Är du säker? Olika besked nämligen. Att polisen inte kontrollerar alla är självklart. Men frågan är om de som kontrolleras och saknar ID stoppas.

Så frågan jag fortfarande undrar är alltså: Stoppar polisen människor som vill ta sig in men som vid kontroll saknar ID-handlingar?
[/quote]

Bara om dom har för avsikt att söka asyl i Norge eller Finland. Nu måste dom söka asyl i Sverige.

Edit: Ovanstående gäller de som kommer via Öresundsbron.
Senast redigerad av LeeVan 2015-11-12 kl. 13:42.
Citera
2015-11-12, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Måste man inte legitimera sig för att få ut biljetten i kassan? Eller har de inga biljetter? Får man åka gratis om man säger att man är flykting??

Det är GRATIS för flyktingar att åka tåg, buss och även färjor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in