2015-11-12, 07:14
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Enda jag saknar i detta beslut om gränskontroll är medicinskt åldersbestämning innan en person släpps in.
Även pass ska undersökas ordentligt.
folk med falska syriska pass eller ljuger om sin ålder ska avisas direkt. oavsett varför de ljuger har de förverkat sin asylrätt.

Alla med en iPhone behöver tydligt inte vår hjälp, och dessa verkar de hålla reda på bättre än passen.
Citera
2015-11-12, 07:24
Medlem
Migrationsverket verkar ha slutat publicera dagliga uppdateringar av antalet asylsökande flyktingar på sin hemsida. Har de verkligen SÅ dålig koll?
Citera
2015-11-12, 07:43
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Migrationsverket verkar ha slutat publicera dagliga uppdateringar av antalet asylsökande flyktingar på sin hemsida. Har de verkligen SÅ dålig koll?

Troligtvis ett av alla beslut från Regeringen, att inte längre låta de folkvalda ta del av detta.
Det börjar bli väl många nu, passerade ju 10800 i måndags innan de drog tillbaka de siffrorna.
Igår på presskonferensen hävdade killen från I-verket att det var engångsföreteelse, men
inga nya igår eller idag så.....

Tror de på allvar börjar mörka mer o mer nu, dessa siffror är troligen uppe i 20000 innan avmattning sker, de märker folkets tysta vrede, de törs inte.
De hade ju för avsikt att för ngr veckor sedan börja mörka var nyinrättade
anläggningar skulle lokaliseras, det var I-verkets beslut om jag inte missminner mig.
Vilket strider mot offentlighetsprincipen, som är grundlagsstadgad.

Så har de en gång börjat mörka så fortsätter de..........
Är vad jag tror iaf.......men kan ju ha fel.
Senast redigerad av arbogaerik 2015-11-12 kl. 07:46.
Citera
2015-11-12, 07:49
Medlem
Aftonbladet, av alla, skriver idag att personalen på Migrationsverket är förtvivlade, vill bort därifrån, söker nya jobb.
De kan ju skänka en tacksamhetens tanke åt sin fantastiska chef GD Anders Danielsson som i sitt självförhärligande och sin ilskna narcissistiska självtillräcklighet inte litet bidraget till kaoset och krisen på Migrationsverket och i landet.
Citera
2015-11-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Jag har hört att det har kommit fler afghaner senaste två veckorna än vad det har kommit syrier.....

Kan intyga att även jag har hört liknande...
Citera
2015-11-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Migrationsverket borde i det snaraste förklara varför dom slutat med den vardagliga statistiken på hemsidan.
På pressträffen (vad hände med ordet "presskonferens" :-)?) igår sades det att det var någon michmatch gällandes ensamkommande från Afgahnistan — men, för böveln, publicera resten då och gör en disclaimer om att just denna grupps siffror inte stämmer.

Jag är inte anhängare av konspirationsteorier, men nu luktar det mörkning lång väg och som flera andra skrivit här, kan det vara ett sätt att försöka lugna ner folkets upprörda känslor. Typ: det man inte vet, lider man inte av.

*Men* denna statistik måste ju vara offentlig, något som alla och envar kan begära ut — när den finns tillgänglig.
Citera
2015-11-12, 12:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Har de slutat med detta pga order uppifrån är det minst sagt anmärkningsvärt. Uppgifterna ska vara offentliga. Men antar att det numera handlar om så många att man helt enkelt inte vågar redovisa längre.
Citera
2015-11-12, 13:24
Medlem
dajevlars avatar
Jag mailade dem och frågade varför de inte visar statistik längre, och fick detta svar:

Hej,
Vi har haft problem med att vissa asylsökande har registrerats flera gånger varför vi just nu inte publicerar den.
Med vänlig hälsning
O**e K*len*jö
---------------------------------
Statistikfunktionen
Ekonomiavdelningen-statistik@migrationsverket.se
Migrationsverket
www.migrationsverket.se

Har inte följdfrågat, men undrar om det beror på att hitkommarna faktiskt SÖKER asyl flerra ggr (på flera platser), eller om det bara beror på interna struktureringsproblem på verket (eller om de inte säger hela sanningen...)
Citera
2015-11-12, 13:29
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Jag mailade dem och frågade varför de inte visar statistik längre, och fick detta svar:

Hej,
Vi har haft problem med att vissa asylsökande har registrerats flera gånger varför vi just nu inte publicerar den.
Med vänlig hälsning
O**e K*len*jö
---------------------------------
Statistikfunktionen
Ekonomiavdelningen-statistik@migrationsverket.se
Migrationsverket
www.migrationsverket.se

Har inte följdfrågat, men undrar om det beror på att hitkommarna faktiskt SÖKER asyl flerra ggr (på flera platser), eller om det bara beror på interna struktureringsproblem på verket (eller om de inte säger hela sanningen...)

Tack, intressant. Dåligt registreringssystem som inte själv kan meddela om det blir dubletter när/om en sökande registreras flera gånger och sortera bort dubletten från sammanräkningen.

Om någonsin vore det ju intressant med statistiken just nu för att se skillnaden före och efter gränskontrollerna. Blir det färre, lika många eller fler. Samtliga bud finns ute
Citera
2015-11-12, 14:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vad menar du de skulle basera sina tydligen snart förväntade"korrekta uppgifter" på?
Dom skrev själva så på den webbsida som länkas i startinlägget.

Och så skriver man nog bara om man faktiskt har tillgång till korrekta siffror. Därav mitt antagande om att det, just i detta fall, var fråga om en felsummering.

Sen kan naturligtvis diskutera MVs precision och insatser i övrigt. Men det är en helt annan, och rätt lång, historia...
Citera
2015-11-12, 14:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Vad jag undrar är vad som händer med alla som skiter i att registrera sig, de kan ju inte få boende och bidrag? Vad är tanken bakom att inte registrera sig?
Bo billigt hos en landsman/släkting, jobba svart och kunna skicka hem en tusenlapp i månaden till familjen. Är nog ungefär så det ser ut för de flesta.

Sen finns det förstås också folk som kommer hot med syftet att bedriva brottslig verksamhet.
Citera
2015-11-12, 14:28
Medlem
Vi kan nog lugnt utgå ifrån att Migrationsverket har tappat kontrollen och därmed också inte längre kan förmedla en korrekt statistik.

Det kommer helt enkelt så många nu att allt brakar samman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in