2015-11-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nej, vi tycker inte lika om detta. Det blir krig, människor flyr, de har rätt att söka asyl. Detta gäller, och det tycker jag är riktigt. I nästa steg kommer antagligen volymer kanske bli ett ämne, men det är inte aktuell diskussion i dag. Nu ska vi bara se vilka som kommer hit och ta hand om dem direkt. Barn kan inte försvinna hur som helst i Sverige, är tanken, vilket också är väldigt efterfrågat av många. Tack och lov.

Om alla har rätt att söka asyl, varför kan de då inte göra det på svenska ambassader, varför måste de komma hit?

Sedan är det så att hur mycket empati och solidaritet man än har för flyktingar så finns det en gräns för vad Sverige klarar av. Passeras den gränsen så måste hela välfärdssystemet avvecklas och det är ju välfärdssystemet som Socialdemokraterna är så stolta över i Sverige. Tycker du att man bara kan strunta i det när det kommer många flyktingar? Det är ju trots allt välfärdssystemet som de kommer hit för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kontrollerna får inte bero på nationalitet eller utseende eller ursprung.
I så fall är det ingen gränskontroll.
Vid en gränskontroll ska ALLA kontrolleras.
Vid en inre utlänningskontroll gäller andra regler i linje med det du skrev, men det är inte det som gäller här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
C är upprörda nu och har presskonferens, det FINNS olika sätt att ta emot FLERA flyktingar !!!

Om man nu redan är under 4%:s spärren - varför inte fortsätta att grävan ännu längre ner tillsammans med V?
Citera
2015-11-12, 12:57
Medlem
Varför kommer flyktingar från Norge och Finland då med denna gränskontroll? Kan någon förklara det för mig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det är fortfarande bara att uppge att man ska söka asyl i Sverige så kommer man in, asylrätten är inte hävd och den ingår i FN:s stadgar över mänskliga rättigheter. Inget som Sverige kan komma ifrån i dagsläget ifall inte regeringen häver den, vilket är ganska sjävklart att de inte gör...

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Hur vet du detta? Ygeman vägrade ju svara igår. Länka gärna då jag uppriktigt letar efter källa. Visserligen har jag inte letat så länge, men det är säkert bra även för övriga att få se.

Jag har missuppfattat. Det stämmer att det inte gäller asylsökare.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om alla har rätt att söka asyl, varför kan de då inte göra det på svenska ambassader, varför måste de komma hit?

Sedan är det så att hur mycket empati och solidaritet man än har för flyktingar så finns det en gräns för vad Sverige klarar av. Passeras den gränsen så måste hela välfärdssystemet avvecklas och det är ju välfärdssystemet som Socialdemokraterna är så stolta över i Sverige. Tycker du att man bara kan strunta i det när det kommer många flyktingar? Det är ju trots allt välfärdssystemet som de kommer hit för.

Förstår du vad dagens beslut och denna debatt handlar om? Gränskoll. Inte volymer. Tona ned. En sak i taget.
Citera
2015-11-12, 12:58
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Är det någon som vet hur fördelningen ser ut mellan de som kommer via Danmark kontra de som kommer med färja från Tyskland?

Om så många som 40 procent av de som kommer med färja saknar handlingar kan det nog få dämpande konsekvenser.

Vet inte, men det blev en rejäl ökning av asylsökande när Stena Line började bedriva människosmuggling för ungefär 2 månader sedan.

Tror ni att många invandrare i Malmö kommer börja smuggla flyktingar med bil nu?

SvD:
Citat:
Några stickprovskontroller handlar det inte om, enligt Skånepolisen.
– När vi kommer in i en vagn vill vi att alla ska uppvisa legitimation. Det kallar inte jag slumpmässigt, säger Eva-Gun Westford.
Citera
2015-11-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ja, han stänger även utgången. Var blev du hjärntvättad?
Vem eller vilka är det som inte får lämna Ryssland?
Var blev du hjärntvättad?
Citera
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Nej, vi tycker inte lika om detta. Det blir krig, människor flyr, de har rätt att söka asyl. Detta gäller, och det tycker jag är riktigt. I nästa steg kommer antagligen volymer kanske bli ett ämne, men det är inte aktuell diskussion i dag. Nu ska vi bara se vilka som kommer hit och ta hand om dem direkt. Barn kan inte försvinna hur som helst i Sverige, är tanken, vilket också är väldigt efterfrågat av många. Tack och lov.

Asylrätten är en parantes i mänsklighetens historia. Det säger sig självt att ett regelsystem som leder till nationalstaters undergång inte är långsiktigt hållbart. Politik måste vara mer förankrat i historia än i utopiska verklighetsbeskrivningar.

Asylsystemet kommer krascha, det är ofrånkomligt. Det kommer ske ett paradigmskifte i europeisk politik. Den enda konstant man har kunnat räkna med genom mänsklighetens historia är familj och nation.
Citera
Medlem
Citat:
Förstår du vad dagens beslut och denna debatt handlar om? Gränskoll. Inte volymer. Tona ned. En sak i taget.

Jag vet det, men du säger ju själv att volymer är ointressant, vi måste ge asyl till alla som har flytt från krig. Det var detta jag kommenterade.
Citera
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Varför kommer flyktingar från Norge och Finland då med denna gränskontroll? Kan någon förklara det för mig?

Beslutet gäller från i dag. De har inte hunnit få ut folk längs hela Sveriges gräns, satsar mest på väst och syd nu. Värmland kan bli aktuellt för gränskoll. Jag skulle gärna se att även norröver täpps till och övervakas.
Citera
2015-11-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, han stänger även utgången. Var blev du hjärntvättad?

Skitsnack! Ryssarna kan åka precis vart dom vill och skulle knappast isolera ett helt annat land likt Nordkorea! Jag vill gärna se Ryssland invadera Sverige så vi blir av med våra politiker en gång för alla! MEN det kommer inte hända för Ryssland har inga ambitioner att invadera Sverige och har aldrig haft sedan Sovjet tiden. Det är bara media som göder denna ryss skräck för att få oss stt glömma att det faktiskt pågår en invasion as we speak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in