Citat:
Ursprungligen postat av
CaseyRyback
Nej. Inte intressant när det inte handlar om SD.
Det har du nog alldeles rätt i. SD har velat stänga gränserna sedan 80-talet och vid den tiden också skicka tillbaks invandrarpacket som bott här sedan länge. Allt utifrån den bruna fascistiska rasistmiljö de härstammar ifrån.
Att man hittar nya strategier utifrån en ny situation som den senaste flyktingkatastrofen inneburit, innebär egentligen bara att man inte är fundamentalistisk, utan pragmatisk. Ungefär som Göran P på 90-talet som började föra en åtstramande borgerlig politik i en krissituation.
Man kan möjligen fundera på om Sverige borde ha agerat redan i somras utifrån den uppkomna situationen, men man jag tror att man inte bedömde att den skulle bli så långvarig. Dessutom försökte man samtidigt föra en debatt inom EU att fördela bördorna, vilket om den hade lyckats hade lett till att fler hade tagit ansvar och mindre hade lagts på Sverige.
Personligen ligger min största besvikelse på EU och framför allt på de nordiska länderna och deras egoistiska inställning som kommit i dagens ljus under den största flytktingkatastrofen sedan andra världskriget. Hade de varit med och inte bara delat på kakan, utan också solidariskt baka den, hade dagens situation aldrig uppkommit. Min gissning är att vi kommer hamna där till slut. Löfvens förslag om att man ansöker om asyl till EU och inte enskilda länder har ju tex tagits emot väl av medlemsstaterna.