2015-11-12, 09:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Separatisten skrev

Har läst lite om Polisens instruktioner och detta kommer att bli HELT VERKNINGSLÖST.

Dom har väl inte fått någon instruktion? Jag tycker att det är jättekonstigt. Gränskontrollen skall väl bara vara i 10 dagar också?

"Polisen har ännu inte fått information om hur arbetet med de inre gränskontrollerna ska utformas. Poliser från hela Sverige kan dock komma att sändas till Skåne."
http://www.mitti.se/polisen-avvaktar-regeringens-beslut/
Citera
2015-11-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Självfallet är det att behålla makten.
Det framgick glasklart med DÖ. I ett fall måste man ge Löfven beröm: Han bedömde oppositionen rätt!

Men herregud, tror du på fullt allvar att detta handlar om taktiska överväganden?

Du överskattar Löfvéns ministär. Kaoset är totalt.
Citera
2015-11-12, 09:06
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det viktigaste av allt:

Har proffstyckarna Malena Ernman, Özz Nujen och Henrik Schyffert uttalat sig om det nya kalla Sverige som nu kommer att hända klockan 12:00. Var är dessa profeter?

Viktigast av allt?

Skönt perspektiv!
Citera
2015-11-12, 09:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camogli
Det är redigt många som kommer till Malmö. https://www.youtube.com/watch?v=cQ-zrw8OtRk

Det är det.Dock ska du veta att merparten tar sig vidare till övriga Sverige/Finland.
Citera
2015-11-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Man har redan börjat kolla ID på färjorna. Frågan är om detta gör så att alla länder i kedjan stramar till?

Det där är en intressant fråga. Länderna i mellaneuropa har ju med glädje släppt igenom invandrarna i hundratusental, eftersom allihop ändå vill åka vidare till det generösa landet i norr. Om nu Sverige slutar dela ut gratis livstidsförsörjning åt alla som säger "jag är från Syrien" eller "jag är under 18" kanske det blir mer attraktivt att stanna i Centraleuropa? Medelhavskusten i februari måste väl vara trevligare än Dalarna i februari?

Jag misstänker att Sverige är väldigt ensamt om att ha en statsledning som i det läget säger "låt oss öppna våra hjärtan". Jag tror mer på "nu måste vi försvara det vi har, annars kommer någon annan och tar över det, sådan är djungelns lag". Men vi får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Löfven ville ju alltid få andra länder att ta ansvar
Ja, tanken är god. Riktigt hjärtskärande är det. Som de där tanterna som samlar på sig övergivna katter i hundratal. Man har ett gott hjärta och en vilja att hjälpa, men man saknar verklighetsförankring och förmåga att förutse konsekvenser, och vill inte tänka på att vi lever i en hård värld med begränsade resurser. Då blir det såhär.
Citera
2015-11-12, 09:09
Medlem
Vi kommer få ett låglöneproletariat i Sverige. Som står utanför arbetsrättsliga avtal. Som gör jobb för skitlöner. Det var det som EU drömde om. Först tänkte man sig kanske hela Ukrainas befolkning. Sen Turkiet. Men nu blev det ju fiffigare än så. Problemet för EU, för att hävda sig globalt, är de höga lönerna och avtalsrättsliga regler. Med gästarbetare a la Saudiarabien ökar vår konkurrensförmåga. Industrin klappar händerna. Den andra halvan, humanisterna, ser inte vad som händer. Jag är oroad.
Citera
2015-11-12, 09:09
Medlem
SpoonyOnes avatar
Sveriges regering visar stor inkompetens. Sämsta regeringen full med vänstervridna pappskallar jag någonsin sett.

Hur fan kan man rösta vänster?

De har inte koll på någonting. Deras stora humanitära triumf har blivit en nationell katastrof som kommer påverka våra barn och barnbarn.¨

Länge leve arab-kebablandet Sverige! Fy fan!
Citera
2015-11-12, 09:11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chozo
Har Henrik Arnstad uttalat sig ännu?

Gissningsvis kommer han att anse att det påminner om 30-talets Tyskland

Gränskontroller blir bra, antalet ensamkommande "barn" lär ju minska drastiskt eftersom de inte kan slänga bort sina ID-handlingar. Samma gäller givetvis andra papperslösa.

Den springande punkten är ju hur det i praktiken kommer att tillämpas, att gå från inga kontroller till att kontrollera varje person som reser in i landet är en ganska stor omställning.
Citera
2015-11-12, 09:11
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Vi kommer få ett låglöneproletariat i Sverige. Som står utanför arbetsrättsliga avtal. Som gör jobb för skitlöner. Det var det som EU drömde om. Först tänkte man sig kanske hela Ukrainas befolkning. Sen Turkiet. Men nu blev det ju fiffigare än så. Problemet för EU, för att hävda sig globalt, är de höga lönerna och avtalsrättsliga regler. Med gästarbetare a la Saudiarabien ökar vår konkurrensförmåga. Industrin klappar händerna. Den andra halvan, humanisterna, ser inte vad som händer. Jag är oroad.

Nånstans där, ja. Erkänner villigt att hela det här flyktingspektaklet gått mig förbi, när man backar google ser jag att det här kaoset har varit på gång i åratal. Danskarna skakar på huvudet år Sverige, medan DN och andra tidningar medvetet fört oss bakom ljuset. Som att det är danskarna som är fel ute. Inte riktigt. De har ingenting emot fler inskränkningar, men vi ska gå med flaggan mot botten.
Senast redigerad av IQ130 2015-11-12 kl. 09:14.
Citera
2015-11-12, 09:14
Medlem
Nyliberalismen marscherar under humanismens fana. Det har inte humanisterna förstått! Inget sker av en slump.
Citera
2015-11-12, 09:14
Medlem
spoilers avatar
Resultatet blir fler asylsökande - vi får även de som tänkte åka vidare mot Norge och Finland.

"Hvis man gør som Sverige, kan Danmark få flere asylansøgere, siger Løkke.

/.../

»Det kan godt være svært at formidle, men sandheden er, at hvis man laver meget massiv grænsekontrol, risikerer man at få flere og ikke færre asylansøgere«, siger Lars Løkke Rasmussen.

Han forklarer, at hvis Danmark indfører kontrol ved den tyske grænse, kan det stoppe flygtninge fra at søge videre mod Sverige - og dermed bliver de muligvis i Danmark."

http://politiken.dk/udland/fokus_int/Flygtningestroem/ECE2925730/loekke-graensekontrol-vil-give-danmark-flere-flygtninge/
Citera
2015-11-12, 09:15
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkungen
Nyliberalismen marscherar under humanismens fana. Det har inte humanisterna förstått! Inget sker av en slump.

De är inte tillräckligt många. Få orkar bli utfrysta på jobbet om de öppnar munnen och säger vad de ser, allt som är nu är "värdegemenskap".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in