Citat:
Ursprungligen postat av
weltall
Man har redan börjat kolla ID på färjorna. Frågan är om detta gör så att alla länder i kedjan stramar till?
Det där är en intressant fråga. Länderna i mellaneuropa har ju med glädje släppt igenom invandrarna i hundratusental, eftersom allihop ändå vill åka vidare till det generösa landet i norr. Om nu Sverige slutar dela ut gratis livstidsförsörjning åt alla som säger "jag är från Syrien" eller "jag är under 18" kanske det blir mer attraktivt att stanna i Centraleuropa? Medelhavskusten i februari måste väl vara trevligare än Dalarna i februari?
Jag misstänker att Sverige är väldigt ensamt om att ha en statsledning som i det läget säger "låt oss öppna våra hjärtan". Jag tror mer på "nu måste vi försvara det vi har, annars kommer någon annan och tar över det, sådan är djungelns lag". Men vi får väl se.
Citat:
Ursprungligen postat av
weltall
Löfven ville ju alltid få andra länder att ta ansvar

Ja, tanken är god. Riktigt hjärtskärande är det. Som de där tanterna som samlar på sig övergivna katter i hundratal. Man har ett gott hjärta och en vilja att hjälpa, men man saknar verklighetsförankring och förmåga att förutse konsekvenser, och vill inte tänka på att vi lever i en hård värld med begränsade resurser. Då blir det såhär.