2015-11-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Finns det någon annan som har samma erfarenhet som jag?
Efter konkursen har återbetalningarna på mitt svenska konto tagit bra fart och det kommer in pengar nästan varje dag till mitt konto (om jag sedan får behålla dessa pengar är en annan fråga).
På mina danska och finska konton har däremot all slags verksamhet upphört, varken räntor eller återbetalningar registreras. Vad har hänt? Varför sker inget på dessa konton? Varför driver konkursboet inte in räntor och återbetalningar utanför Sverige? Hur är det för er övriga, mina olycksbröder och systrar i denna skandalösa soppa.

Jag hade rätt bra fart på återbetalningarna i oktober jämfört med tidigare, men inga extra skillnader.
I november har jag haft aktiviteter den 2 november men inget sedan dess.
Citera
2015-11-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Jag har inte märkt någon skillnad, dock har jag ju haft stoppad utlåning i cirka 2 år. Har inte haft en transaktion på mitt konto sen konkursen. Senaste hädelsen i Sverige var en massa debet collection costs i början på oktober.

Min utlåning har också varit stoppad sedan januari i år, men hela tiden har det kommit in räntor och återbetalningar om än i väldigt långsam takt, detta har gällt för alla mina konton i Sverige, Danmark och Finland. Efter konkursen har återbetalningarna i Sverige ökat medan det på mitt danska och finska konto är tvärdött. Vad jag undrar är om någon annan som har konto i Danmark eller Finland har samma erfarenhet.
Citera
2015-11-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Min utlåning har också varit stoppad sedan januari i år, men hela tiden har det kommit in räntor och återbetalningar om än i väldigt långsam takt, detta har gällt för alla mina konton i Sverige, Danmark och Finland. Efter konkursen har återbetalningarna i Sverige ökat medan det på mitt danska och finska konto är tvärdött. Vad jag undrar är om någon annan som har konto i Danmark eller Finland har samma erfarenhet.

Jag har under November ingen aktivitet alls i Danmark eller Finland inga räntor, inga förluster inget alls...

Känns som man stängt av info flödet eller nått liknande....
Citera
2015-11-11, 10:52
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Jag har under November ingen aktivitet alls i Danmark eller Finland inga räntor, inga förluster inget alls...

Känns som man stängt av info flödet eller nått liknande....

För min del är det sedan 19e okt helt dött på både den svenska och sedan 6 okt på den danska marknaden.
Citera
2015-11-11, 12:41
Medlem
Hur länge kommer de anställda vara kvar? Tänker det behöver finnas anställda för att få in sakerna i systemet..
Citera
2015-11-11, 19:22
Medlem
Försatta i Konkurs nu.

Citat:
Tiil

Långivarna i TrustBuddy AB (publ)

ANG. LÅN LÄMNADADE GENOM TRUSTBUDDY AB (PUBL.) | KONKURS

TrustBuddy AB försattes i konkurs den 19 oktober 2015 varvid tingsrätten förordnade
mig till konkursförvaltare.
Som framkommit i media finns ett antal svåra juridiska frågor att ta ställning till i
konkursen. Upplägget med så kallad peer-to-peer lending har utgått från att Trustbuddy
endast utgjort en förmedlare av krediter mellan långivare och låntagare. På grund av
hanteringen i Trustbuddy finns tveksamheter om spårbarheten avseende vissa lån
mellan långivare och låntagare är möjlig samt vilka rättsliga konsekvenser vissa av låne-
och användarvillkoren får.

En annan fråga är om långivarna som hade medel innestående hos Trustbuddy har
separationsrätt till de medel som per konkursdagen stod inne på bolagets
klientmedelskonton, och om dessa långivare i så fall har en kollektiv proportionell rätt i
förhållande till långivarnas respektive fordringar mot Trustbuddy med anledning av
mottagna inbetalningar på lån. Samma fråga inställer sig i förhållande till utestående
fordringar som betalats in under konkursförfarandet.

Det finns ett antal frågor som måste hanteras oavsett svaren på frågorna ovan. Som
konkursförvaltare har jag ett ansvar för att egendomen inte skadas under min
konkursförvaltning. Mot bakgrund av det stora antalet dåliga fordringar (enligt uppgift
från bolaget minst 5/6 av utestående fordringar) samt att dessa lån drastiskt försämras i
värde på kort tid har jag beslutat hantera utestående fordringar på följande sätt:

1. Konkursboet avser inte att träda in i några avtal med långivare. Vänligen betrakta nedanstående punkter som de villkor vi som konkursbo levererar tjänster på.

2. Konkursboet kommer vid behov att återuppta inkassoåtgärder för långivarnas räkning genom att teckna korttidsavtal med nuvarande inkassoföretag. Kostnaden för dessa åtgärder kommer att debiteras som tidigare.

3. Min bedömning är att låneportföljen kommer förlora sitt värde om inte administrationen av denna skyndsamt övertas av en ny aktör. Varje lån är fragmenterat mellan ett stort antal långivare i små delar och vid enskild indrivning av dessa delar kan det uppkomma juridiska svårigheter med hur bl.a. allokering av delbetalningar på ett fragmenterat lån ska ske. Kostnaden för en sådan indrivning skulle även bli mycket hö9. Konkursboet avser därför att i långivarnas intresse sälja låneportföljerna till högstbjudande och anser att konkursboet har rätt att göra detta även för långivarnas räkning. Fördelningen av intäkterna från en sådan försäljning kommer, för det fall lånefordringarna utgör separationsegendom och detta är görligt, att ske till långivarna utifrån en köpeskilling för friska lån och en annan för dåliga lån. Handlingsplanen ovan är
en nödåtgärd som vidtas för att inte värdet på utestående lån ska försämras ytterligare.

Med hänvisning till det uppkomna och brådskande läget ber vi er att, om ni har
några invändningar, höra av er till oss senast kommande tisdag den 17 november 2015 på trustbuddy@lindahl.se.

Med vänlig hälsning
Lars-Henrik Andersson

Edit: Tydligen ingen nyhet. Fick dock detta brev i dag.
Senast redigerad av msjoedin 2015-11-11 kl. 19:26.
Citera
2015-11-11, 19:53
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Försatta i Konkurs nu.

Edit: Tydligen ingen nyhet. Fick dock detta brev i dag.

Någon som kan översätta det där till ren svenska. Har jobbat alldeles för mycket de senaste dagarna för att förstå konsekvensen för mig som har (hade) tillgångar i sverige och norge
Citera
2015-11-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Någon som kan översätta det där till ren svenska. Har jobbat alldeles för mycket de senaste dagarna för att förstå konsekvensen för mig som har (hade) tillgångar i sverige och norge

Det första de ska göra är att sälja hela låneportföljen så snabbt som möjligt så den inte förlorar i värde. Senare får man utreda exakt hur allt ska fördelas. Har man invändningar ska man hör av sig.

Själv tycker jag det verkar det bästa, sälja av alla lån så snabbt som möjligt.
Citera
2015-11-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Det första de ska göra är att sälja hela låneportföljen så snabbt som möjligt så den inte förlorar i värde. Senare får man utreda exakt hur allt ska fördelas. Har man invändningar ska man hör av sig.

Själv tycker jag det verkar det bästa, sälja av alla lån så snabbt som möjligt.

Ja fast den säljs i 2 bitar en för bra lån och en för dåliga....

Räkna med högst 10% för de dåliga lånen....

Jag stödjer också försäljningen...
Citera
2015-11-11, 22:07
Medlem
Varför investerar folk i trustbuddy? Många som verkar klaga. Varför då investera i detta?
Det låter som skit.
Citera
2015-11-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Varför investerar folk i trustbuddy? Många som verkar klaga. Varför då investera i detta?
Det låter som skit.
För att det tillsynes fungerade ganska bra för ca 2 år sedan. Sen har det inte gott att komma ur..... Så de som investerat de senaste åren kan jag inte heller förstå....

Nu har det ju visat sig att de har sysslat med ett rent bedrägeri och gott i konkurs så nu antar jag att ingen varken vill eller kan investera i detta.... Är dock inte helt säker sitter säkert nån optimist från placera forumet och tror att allt det som har hänt också är bra och att alla här bara är rättshaverister och gaphalsar....
Citera
2015-11-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
För att det tillsynes fungerade ganska bra för ca 2 år sedan. Sen har det inte gott att komma ur..... Så de som investerat de senaste åren kan jag inte heller förstå....

Nu har det ju visat sig att de har sysslat med ett rent bedrägeri och gott i konkurs så nu antar jag att ingen varken vill eller kan investera i detta.... Är dock inte helt säker sitter säkert nån optimist från placera forumet och tror att allt det som har hänt också är bra och att alla här bara är rättshaverister och gaphalsar....

En fråga angående ägarna av trustbuddy. Har du hamnat i fängelse eller fått böter?
Detta borde självklart straffas. Eller är dem spårlöst försvunna, för dem har väl tjänat miljoner?
Eller har dem helt enkelt inte gjort något olagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in