2015-11-11, 19:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
nu skall det införas gränskontroller också. det har gått totalt gått överstyr. frågan är dock om sverige har resurser att genomföra detta praktiskt.
På "min" tid var det helt normalt med gränskontroller inom Europa. Bilade under min ungdom åtskilliga gånger från nord till syd och underligt nog tänkte man inte ens på gränserna som ett problem. Räckte faktiskt att åka över "älven" så stod det en, vänlig, person där för att kolla vem man var.
Citera
2015-11-11, 19:34
Medlem
Rektangels avatar
GRÄNSKONTROLLER

Äntligen hann verkligheten ifatt regeringen.

http://www.svt.se/nyheter/sverige-infor-tillfalliga-granskontroller

Citera
2015-11-11, 19:35
Medlem
Totalt slag i luften. Kommer inte förändra någonting. Det är signalpolitiken som spelar roll, alltså varför inga flyktingar tar sig till Danmark längre, eller varför inga har Spanien som slutmål. Det är inte direkt pga gränskontroller ingen åker dit istället för till Sverige.
Citera
2015-11-11, 19:37
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
För en månad sedan beräknade polisen att nästan lika många flyktingar kommer hit utan att söka asyl och i stället försvinner ur systemen, det vore intressant med den totala siffran med människor som kommit till Sverige.
Varför det? I det ordinarie samhället vet man väl, ungefär i alla fall. Men i det exploderande parallellsamhället som nu växer upp kan hur många som helst ta sig in. Eftersom dom "inte finns" spelar antalet ju ingen roll. Planeringen behöver inte ta hänsyn till dom, lättast så.
Det ju det Reinfeldt menade efter flygturen - att vi har hur gott om plats som helst.
Citera
2015-11-11, 19:37
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
På "min" tid var det helt normalt med gränskontroller inom Europa. Bilade under min ungdom åtskilliga gånger från nord till syd och underligt nog tänkte man inte ens på gränserna som ett problem. Räckte faktiskt att åka över "älven" så stod det en, vänlig, person där för att kolla vem man var.

jag är också såpass gammal att jag har ett vagt minne av detta. men det skall bli spännande hur detta skall gå till rent praktiskt. men sen spelar det ingen större roll på inflödet ändå, det är fortfarande inga problem att söka välfärds-asyl. men att läget är kritiskt står ju bortom varje rimligt tvivel. det skall krävas en miljöpartist för att tro annat. hejdå sverige.
Citera
2015-11-11, 19:38
Medlem
fermions avatar
Något som inte nämnts vad jag vet är att en skillnad mellan Sverige och de kontinentala länderna i EU är att dessa har krav på att alla vuxna skall kunna identifiera sig överallt och med giltigt officiellt ID kort. Saknar man detta har man begått ett brott. Sverige och (tex)England har inte detta krav. Antagligen beror detta på att man ansett sig ha kontroll ändå, genom den tydliga gränsen och informella sociala strukturen, och att man historiskt haft full kontroll över sitt territorium och inte varit utsatt för invasion eller anarki sedan den moderna statens födelse.
När vi nu fullkomligt översvämmas av okända så saknar vi alltså de medel som andra länder i Europa har för att kunna återta kontrollen. REVA-misslyckandet satte ju egentligen fokus på detta även om ingen vad jag vet har velat dra slutsatserna, utan här argumenteras i stället våldsamt åt andra hållet med att man som utlänning aldrig ska behöva identifieras med mindre än att man begått grova brott om ens då.
Detta gäller förstås inte Svenskar, som förväntas betala, skriva under och hålla tyst i allmänhet om vi skulle cykla utan lyse, åka tåg etc. För oss anses det konstigt nog självklart att vi kan identifieras.
Citera
2015-11-11, 19:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Något som inte nämnts vad jag vet är att en skillnad mellan Sverige och de kontinentala länderna i EU är att dessa har krav på att alla vuxna skall kunna identifiera sig överallt och med giltigt officiellt ID kort. Saknar man detta har man begått ett brott. Sverige och (tex)England har inte detta krav. Antagligen beror detta på att man ansett sig ha kontroll ändå, genom den tydliga gränsen och informella sociala strukturen, och att man historiskt haft full kontroll över sitt territorium och inte varit utsatt för invasion eller anarki sedan den moderna statens födelse.
När vi nu fullkomligt översvämmas av okända så saknar vi alltså de medel som andra länder i Europa har för att kunna återta kontrollen. REVA-misslyckandet satte ju egentligen fokus på detta även om ingen vad jag vet har velat dra slutsatserna, utan här argumenteras i stället våldsamt åt andra hållet med att man som utlänning aldrig ska behöva identifieras med mindre än att man begått grova brott om ens då.
Detta gäller förstås inte Svenskar, som förväntas betala, skriva under och hålla tyst i allmänhet om vi skulle cykla utan lyse, åka tåg etc. För oss anses det konstigt nog självklart att vi kan identifieras.
Senast jag var i Storbrittanien (2-3 år sen) var det pass som gällde. Har det alltså ändrats? Är de ens med i Schengen?
Citera
2015-11-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Totalt slag i luften. Kommer inte förändra någonting. Det är signalpolitiken som spelar roll, alltså varför inga flyktingar tar sig till Danmark längre, eller varför inga har Spanien som slutmål. Det är inte direkt pga gränskontroller ingen åker dit istället för till Sverige.

Nej precis. Kan se framför mig om nåra veckor hur det står ett gäng frusna män vid gränsen utan id-handlingar förståss, tillsammans med vänsteraktivister på andra sidan, och Sveriges feministiska gränspoliser ska säga no no. Go home.

Inte en chans.

Det ENDA som hjälper är gränskontroller i det första land flyktingarna kommer till.
När de väl har nått den svenska gränsen kommer de inte att motas bort.
Senast redigerad av MrStreamer 2015-11-11 kl. 19:44.
Citera
2015-11-11, 19:45
Medlem
fermions avatar
Citat:
Senast jag var i Storbrittanien (2-3 år sen) var det pass som gällde. Har det alltså ändrats? Är de ens med i Schengen?
Det gäller naturligtvis pass för att ta sig in och ut ur Schengen eller annan passunion. Storbritannien är inte med i Schengen eller någon annan passunion. Vad jag skrev om var skyldigheten att ständigt bära giltig officiell ID handling överallt inom landet.
Senast redigerad av fermion 2015-11-11 kl. 19:50.
Citera
2015-11-11, 19:46
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Japp,måste visa pass. Det underliga är att man måste visa pass då man lämnar Sverige!!
Citera
2015-11-11, 19:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Nej precis. Kan se framför mig om nåra veckor hur det står ett gäng frusna män vid gränsen, tillsammans med vänsteraktivister på andra sidan, och Sveriges feministiska gränspoliser ska säga no no. Go home.

Inte en chans.

Det ENDA som hjälper är gränskontroller i det första land flyktingarna kommer till.
När de väl har nått den svenska gränsen kommer de inte att motas bort.
Faktiskt ser du en enorm skillnad bara vid gränsen till Finland norröver, de släpper öht inte in folk de inte vid snabbedömning anser ha asylskäl. Vilket naturligtvis ledde till att lycksökarna studsades tillbaka till fosterlandet, förmodligen en subtil hämnd för begångna oförrätter. Eller sund självbevarelsedrift.
Senast redigerad av DreamTwister 2015-11-11 kl. 19:57.
Citera
2015-11-11, 19:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det gäller naturligtvis pass för att ta sig in och ut ur Schengen eller annan passunion. Storbritannien är inte med i Schengen eller någon annan union.
Precis. Alltså släpper de inte in alla som vill in. Good on them.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in