Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-11, 15:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Visst kan det bli medalj för de svenska tjejerna, men de möter fyra riktigt vassa lag i Rio. Här är statistik från 2015 baserad på topp fem i respektive nation. Tiden inom parentes är en uppskattning av lagets kapacitet, beräknad genom att summera de fyra bästa tiderna och sedan dra av två sekunder för växlingarna:

USA (7:42.40)
Katie Ledecky 1:55.16
Missy Franklin 1:55.49
Allison Schmitt 1:56.23
Leah Smith 1:57.52
Katie McLaughlin 1:57.55

AUS (7:44.57)
Emma McKeon 1:55.88
Kylie Palmer 1:56.68
Brittany Elmslie 1:56.91
Bronte Barratt 1:57.10
Melanie Wright 1:57.37

CHN (7:45.86)
Duo Shen 1:56.27
Yuhan Qiu 1:56.88
Yanhan Al 1:57.21
Yun Yun Guo 1:57.50
Yuhan Zhang 1:57.89

ITA (7:46.88)
Federica Pellegrini 1:55.00
Alice Mizzau 1:57.37
Chiara Masini Luccetti 1:57.86
Erica Musso 1:58.65
Diletta Carli 1:58.76

Jag gissar att det kommer krävas en 7:46-tid för att ta medalj, och i så fall måste svenskorna sänka sig fyra sekunder jämfört med tiden från Kazan. Guldet känns rätt avlägset, men mirakel inträffar då och då.

Svenska laget skulle få en tid på 7.49.67 enligt samma sätt att räkna. I OS senast krävdes det 7.47.49 för medalj, vid VM 2013 och 2011 7.48.43 resp 7.47.66. Dock kan man konstatera att på VM i somras var USA 2.97 s, Australien 5.45 s, Kina 3.24 s och Italien 1.59 s från sina respektive papperstider. Sverige var 0.57 s från sin papperstid.

Detta leder över till de invändningar man kan mot denna typ av papperstider (även om de är intressanta att ha som bas för spekulationer om de svenska chanserna). För det första att det inte är så lätt att prestera sitt absolut bästa för året vid OS eller VM. Mental press och att man måste toppa sig till sitt eget lands uttagningar för att bli uttagen kan leda att man presterar sämre vid säsongens höjdpunkt. Kör man med rena amerikanska uttagningar som de flesta stora länder använder finns dessutom alltid risken att någon av topp-4 missar att bli uttagen. För det andra så tar detta inte i beaktande de olika lagens utvecklingskurvor. Svenska laget är åtminstone till 3/4 väldigt ungt och kan antas prestera bättre för varje år medan andra nationer kan ha mer ålderstigna simmare som kanske passerat zenit. Exempelvis Pellegrini börjar bli till åren.
Citera
2015-11-11, 16:46
Medlem
Sydkorea riskerar att tappa VM 2019 då staden Gwanqju har ekonomiska bekymmer och VM-byggets kostnader stiger, bl.a. eftersom man inte kan använda den simanläggning som användes på universiaden i år. Man tror också att förfalskade underskrifter(av bl.a. premiärministern) ledde till att man faktiskt fick VM och därför nekar regeringen ekonomiskt stöd.

Tidigare i år drog ju sig också Mexiko ur att arrangera VM 2017 för att man inte kunde möta kostnaderna. Ungern tog över. Dags att se över tilldelningsprocessen rejält?
Citera
2015-11-11, 19:16
Medlem
Stefan4s avatar
@Alkibiades

Det är klart att det är en grov uppskattning, men jag gjorde samma jämförelse för de fem bästa lagen i London-OS (topp-fyra tider 2011 inom parentes) och fick följande resultat:

USA: 7:42.92 (7:45.11)
AUS: 7:44.41 (7:44.03)
FRA: 7:47.49 (7:50.21)
CAN: 7:50.65 (7:52.40)
GBR: 7:52.37 (7:52.04)

Tre av lagen simmade alltså ett par sekunder snabbare än "papperstiderna", medan de andra två lagen simmade något långsammare. Men jag är ganska säker på att det svenska rekordet sänks rejält i Rio, så medaljchanserna bör väl ändå vara 50/50.
Citera
2015-11-12, 01:19
Medlem
Kortbane-EM kommer ha ett pengasystem som bygger på vem som har det bästa resultatet räknat i FINA-poäng. Bästa resultat får €20.000, näst bästa €18.000 osv ned till 12:e resultat som får €2000. För båda könen och bara ett resultat per simmare. Nationsförbunden får också €300-500 i reskassa för varje simmare.

Sarahs bästaresultat i fritt/fjäril matchar ganska jämnt med Hosszus bästaresultat i rygg/medley, deras diverse världsrekord. Men det är svårt att veta vilka som ställer upp och i vilken form.
Citera
2015-11-12, 08:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
@Alkibiades

Det är klart att det är en grov uppskattning, men jag gjorde samma jämförelse för de fem bästa lagen i London-OS (topp-fyra tider 2011 inom parentes) och fick följande resultat:

USA: 7:42.92 (7:45.11)
AUS: 7:44.41 (7:44.03)
FRA: 7:47.49 (7:50.21)
CAN: 7:50.65 (7:52.40)
GBR: 7:52.37 (7:52.04)

Tre av lagen simmade alltså ett par sekunder snabbare än "papperstiderna", medan de andra två lagen simmade något långsammare. Men jag är ganska säker på att det svenska rekordet sänks rejält i Rio, så medaljchanserna bör väl ändå vara 50/50.

Dessa pappersberäkningar är intressanta då säger något om styrkeförhållandena mellan de olika nationerna, sedan är frågan hur de olika nationerna lyckas realisera sina styrkeförhållanden på OS. När det gäller Sverige så är det riktigt intressant att vi legat väldigt nära våra papperstider både på EM förra året och VM i år.

---

Nu till helgen (12-14/11) äger den första GP-tävlingen i den amerikanska GP-serien rum i Minneapolis. Alla amerikanska storstjärnor är anmälda. Kommer några att visa OS-form redan nu?
Citera
2015-11-12, 18:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu till helgen (12-14/11) äger den första GP-tävlingen i den amerikanska GP-serien rum i Minneapolis. Alla amerikanska storstjärnor är anmälda. Kommer några att visa OS-form redan nu?

Intressant att se Ledecky simma något annat än frisim, 4.42.43 på 400 medley. Ledecky simmade också 200 fritt, snabbast i försöken med 1.57.39. Kelsi Worrell 57.24 och Dana Wollmer 58.22 på 100 fjäril.

Phelps utanför finalen på 200 fritt men vidare på 100 fjäril. Några för mig nya namn i toppen på försökssimningarna som Andee Cottrell (100 bröst damer) och Carlo Claverie (100 bröst herrar).
Citera
2015-11-12, 23:38
Medlem
Brukar ni lyssna på simpodden?

http://simpodden.podbean.com
Citera
2015-11-13, 00:03
Medlem
Stefan4s avatar
I tidags avled en 17-årig Kinesisk bröstsimstalang under mystiska omständigheter på ett träningsläger. Jag hoppas att den tragiska händelsen inte är dopningsrelaterad, för det har varit nog med skandaler ändå den senaste tiden.
Citera
2015-11-13, 04:19
Medlem
Citat:
Intressant att se Ledecky simma något annat än frisim, 4.42.43 på 400 medley. Ledecky simmade också 200 fritt, snabbast i försöken med 1.57.39. Kelsi Worrell 57.24 och Dana Wollmer 58.22 på 100 fjäril.

Phelps utanför finalen på 200 fritt men vidare på 100 fjäril. Några för mig nya namn i toppen på försökssimningarna som Andee Cottrell (100 bröst damer) och Carlo Claverie (100 bröst herrar).

Worrells försökstid var 58.03. Hon vann finalen på 57.91. 58.07 för Vollmer. Fortsatt väldigt mycket tid att kapa för amerikanskorna.

Bra tider på damernas på 200 fritt i det här skedet, inte minst Ledeckys 1.55.37. Missy 1.56.73. Även Schmitt och Smith under 1.58. Intressant med Melan Margalis 1.07.44 på 100 bröst & 1.58.11 på 200 fritt, är ju en liknande kombo man hoppas Sophie Hansson kanske kan simma.

Phelps fick däng av både Smith och Conderelli på 100 fjäril.
Citera
2015-11-13, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Brukar ni lyssna på simpodden?

http://simpodden.podbean.com

Jo jag brukar lyssna lite ibland, finns inte alltför många nyhetskällor om svensk simning.

Håller väl inte riktigt med om Janssons "lagkappssimmare" till OS i form av Stenqvist(200) & N.Lindborg(100). Får nog anses på utsidan just nu med tanke på att dom inte varit med i några medaljlag eller mästerskap på sistone, och sen kan man inte komma ifrån att dom håller hus i USA. Det blir inte samma solklara individuella satsning mot ett mästerskap vilket jag tror är nödvändigt för att ta en plats i OS-laget. Att motivera med att dom är bättre i långbana än kortbana är vagt, tiderna stödjer inte riktigt det dom senaste åren. Men det är bra med alternativ, på sikt tror jag mycket på Stenqvist.

Lätt att hänga upp sig på att vi behöver bättre simmare än Kuras och Gardell men det är ju inte för att andra inte vill som dom är med, utan för att dom faktiskt varit bästa alternativen. Det är inte för bytandets skull som andra ska in. Kuras går rätt kraftigt framåt just nu, gäller bara att föra över det till långbana också. Hon får anses ha stor chans på en plats sett till konkurrensen, sen om hon är extra eller inte får Alshammar avgöra.

Gardell är jag mer osäker på men hon kom hem från college till denna säsongen och hade sen en sjukdomsperiod mellan SM och VM. Så det fanns både en omställning träningsmässigt och annat som kan ha spelat roll för ganska skrala resultat i år. Borde finnas hopp om att en längre träningsperiod med NEC ska börja ge lite utdelning. Tror att Marko-Varga i det kortare perspektivet har mer att plocka ut, men Gardell är yngre och satsar nu också fullt ut på en lagkappsplats.
Senast redigerad av frankkk 2015-11-13 kl. 05:52.
Citera
2015-11-13, 06:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Worrells försökstid var 58.03. Hon vann finalen på 57.91. 58.07 för Vollmer. Fortsatt väldigt mycket tid att kapa för amerikanskorna.

Bra tider på damernas på 200 fritt i det här skedet, inte minst Ledeckys 1.55.37. Missy 1.56.73. Även Schmitt och Smith under 1.58. Intressant med Melan Margalis 1.07.44 på 100 bröst & 1.58.11 på 200 fritt, är ju en liknande kombo man hoppas Sophie Hansson kanske kan simma.

Jo, jag såg nu att jag skrev anmälningstiden på Worrell och inte försökstiden. Håller med om imponerande snabbt av Ledecky. Hon satte väl pers på 400 medley också.

Angående Sophie Hansson på 200 fritt, första gången jag såg henne simma frisim nu på SM, imponerande snabb avslutning hon hade på 200 m för att vara (ung) bröstsömmerska.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Håller väl inte riktigt med om Janssons "lagkappssimmare" till OS i form av Stenqvist(200) & N.Lindborg(100). Får nog anses på utsidan just nu med tanke på att dom inte varit med i några medaljlag eller mästerskap på sistone, och sen kan man inte komma ifrån att dom håller hus i USA. Det blir inte samma solklara individuella satsning mot ett mästerskap vilket jag tror är nödvändigt för att ta en plats i OS-laget. Att motivera med att dom är bättre i långbana än kortbana är vagt, tiderna stödjer inte riktigt det dom senaste åren. Men det är bra med alternativ, på sikt tror jag mycket på Stenqvist.

Lätt att hänga upp sig på att vi behöver bättre simmare än Kuras och Gardell men det är ju inte för att andra inte vill som dom är med, utan för att dom faktiskt varit bästa alternativen. Det är inte för bytandets skull som andra ska in. Kuras går rätt kraftigt framåt just nu, gäller bara att föra över det till långbana också. Hon får anses ha stor chans på en plats sett till konkurrensen, sen om hon är extra eller inte får Alshammar avgöra.

Gardell är jag mer osäker på men hon kom hem från college till denna säsongen och hade sen en sjukdomsperiod mellan SM och VM. Så det fanns både en omställning träningsmässigt och annat som kan ha spelat roll för ganska skrala resultat i år. Borde finnas hopp om att en längre träningsperiod med NEC ska börja ge lite utdelning. Tror att Marko-Varga i det kortare perspektivet har mer att plocka ut, men Gardell är yngre och satsar nu också fullt ut på en lagkappsplats.

Enig. Verkar som Hultén & Jansson har vissa favoriter som de gärna lyfter fram hela tiden. Jag tycker nog Kuras och Marko-Varga givna framför Lindborg och Alshammar. Gardell har dess utom klarat en A-kvalgräns till OS (200 medley) vilket ger henne en fördel inför lagkappsutagningen med tanka på de speciella OS-reglerna.
Senast redigerad av Alkibiades 2015-11-13 kl. 07:00.
Citera
2015-11-13, 10:56
Medlem
Citat:
Jo, jag såg nu att jag skrev anmälningstiden på Worrell och inte försökstiden. Håller med om imponerande snabbt av Ledecky. Hon satte väl pers på 400 medley också.

Angående Sophie Hansson på 200 fritt, första gången jag såg henne simma frisim nu på SM, imponerande snabb avslutning hon hade på 200 m för att vara (ung) bröstsömmerska.

Enig. Verkar som Hultén & Jansson har vissa favoriter som de gärna lyfter fram hela tiden. Jag tycker nog Kuras och Marko-Varga givna framför Lindborg och Alshammar. Gardell har dess utom klarat en A-kvalgräns till OS (200 medley) vilket ger henne en fördel inför lagkappsutagningen med tanka på de speciella OS-reglerna.

Får inte räkna bort Marko-Varga på 100 heller nej om det är vad du menar. Väldigt konkurrenskraftigt pers där men hon har inte simmat det på långbana sedan 2012. Blir väl i december, förhoppningsvis. Är hon under 55.5 där är hon med i diskussionen framöver. Alshammar har bortsett från löst prat om lagkappen inte visat några indikationer på att hon är sugen på 100 fritt. Någon gång innan EM och sen på SM måste hon nog simma det för att det ska kännas aktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in