2015-11-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du har naturligtvis rätt i att det inte genomförts men det mesta är antingen med i överenskommelsen eller på förslag från partierna som tar frågan på allvar. Visst är information viktigt men lögner är oviktiga och kontraproduktiva eftersom flyktingarna nu vet att att information från Sverige bara är "hitte på" från stollar.

Du är så osakligt negativ så man mår dåligt. Jag hoppas att Du även har positiva sidor. Att vara hemtjänst hos Dig vore inte lätt.
Du gnäller över dessa flygblad. Jag tycker det var ett desperat halmstrå att försöka rädda Sverige. Vad hade Du gjort? Ingenting, antar jag. Trivs Du med denna invällande massa, vilket Du får göra, så gratulerar.
Vi, som är realister och inser allvaret, njuter inte lika mycket. Jag tycker det var bra att SD visar aktivitet.

Men hopp finns, Löfven är nu på Malta och vill bilda en helt ny Dublinförordning. Han kommer nog på lååång sikt att rädda hela EU i kommande fortsatt flyktingkris. Men då är Sverige bortom all hjälp. Och jag hunnit till hemtjänststadiet, om det finns någon hemtjänst att få.
Citera
2015-11-11, 18:13
Medlem
Nåja, vi har än inte sett varken M:s eller KD:s sista minuten förslag omvandlas till praktisk politik. Så länge det råder oklarhet om detta så är det alldeles för tidigt att räkna bort SD.

Att den dagen kommer då SD:s invandringspolitik blir den nya normen är jag dock helt övertygad om. Jag ser då ingen annan politik som skulle kunna fungera i nuv. läge och även framgent.

Däremot kan det absolut bli problem för SD om en helt ny invandringspolitik blir normgivande. På sitt sätt är det väl bra att det i så fall blir så.

"Det spelar ingen roll om det är en svart eller vit katt, så länge den fångar råttor är det en bra katt." /Mao Zedong.

Moderaterna har genomgått flera metamorfoser under så lång tid jag kan komma ihåg. Från de aggressiva attackerna mot offentliga sektorn under 70-talet till 80-talets nyliberalism, 00-talets skattesänkarparti och 2010 "arbetar"parti, nåja, och nu något annat men M finns likväl kvar som parti. Att jämföra 50-talets SKP med dagens arvtagare V är faktiskt som att jämföra natt med dag i det flesta avseenden.

Visst måste SD ha en plan B och kanske t.o.m en plan C om plan A fallerar men där är vi inte än.
Citera
2015-11-11, 18:22
Medlem
Menveds avatar
SDs största problem är inte några flygblad på Lesbos utan att Moderaternas och KDs förslag är så mycket mer genomarbetade. Rätta mig gärna om jag har fel, men hade SD ens TUT på progrmmet innan KD började snacka om det för ett halvår sedan? Det sägs ofta att de andra bara snor SD-förslag, men är det verkligen så?

SD borde, om man ska ha någon chans, först sparka Bieler som mig-politisk talesperson och sedan lägga ner lite möda på att komma med genomtänkta förslag.
Citera
2015-11-11, 18:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Situationen är enligt mig följande; SD har under ett antal år gjort en imponerande prestation från att ha varir ett marginellt kuf-parti till riksdagens tredje största parti och efter senaste valet haft en imponerande tillväxt i opinionen. Skälet till detta är enligt mig hänförligt till en enda sak, SD har framstått som dom som tagit problemen med bristande integration och ett allt för generöst flyktingmottagande på allvar.

Istället för att diskutera sakfrågan har de övriga partiera försökt tiga ihjälp SD och media har fösökt stimatisera partiet och enskilda medlemmar. Detta har i stor utsträckning varit kontraproduktivt. SDs kanske främsta prestation är framtivingat av DÖ då övriga partier framstod som en i det närmaste politisk kartell.

Detta agerande har lett till att väljare som sett och upplevet de problem som flyktingmottagande och bristande integration inneburit sett sig ha enbart ett alternativ, SD. Det innebär att t.ex moderater som inte omfamnade "öppna era hjärtan" har valt att gå till SD. Min slutsats är att man inte gått till SD man har gått från Moderaterna (t.ex). Detta är något som ofta är vanligt i mellanvalsperioder då partisympatier tenderar att vara svagare.

När DÖ dog försvann SDs argument som enda oppositionsparti, när nu i princip samtliga partier diskuterar olika former av begränsningar i flyktingmottagndet så försvinner SDs övertag även här.
SD riskerar då att bli ett parti som andra och kommer att bedömas på hela sin politik och på sina politiker och det förtoende väljarna har för dessa.

Detta inser naturligtvis SDs ledning men man vet inte hur man ska hantera detta. Den patetiska presskonferensen med annonskampajner och fokomröstningen kan tyda på ett inslag av osäkerhet och desperation. Min bedömning var från först stund att det var trams och att det hela var riktat innåt för att visa att partiledningen hade kontroll och var aktiva. Det har nu visat sig att man inte har en susning om vad man håller på med. Det svaga insatser partiledningen gjort för att försvara flygbladen visar att man saknar kontroll.

Min tro är att vi kommer att få se hur SD sakta men säker kommer att sjunka i opinionen då kommer det att bli intressant att se hur detta påverkar samanhållningen i partiet. Hittills så har man kunnat tysta kritik med ständigt stigande opinionssiffror men frågan är vad som händer när dom börjar sjunka och folk ser hur man riskerar att förlora sina mandat.
Problemet med ditt resonemang är att vare sig M, KD eller någon annan inom Sjuklövern aldrig kommer enas om en politik som räcker för att rädda Sverige undan haveri. De är allt för mesiga, splittrade och helt enkelt ointelligenta för att klara det. Att de inte har förstått de kommande konsekvenserna av sin naiva asyl och migrationspolitik är ett bevis för det.

De enda som har svaren och lösningarna är SD. Det kommer visa sig och därför kommer de ta hem spelet om väljarna.
Citera
2015-11-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SDs största problem är inte några flygblad på Lesbos utan att Moderaternas och KDs förslag är så mycket mer genomarbetade. Rätta mig gärna om jag har fel, men hade SD ens TUT på progrmmet innan KD började snacka om det för ett halvår sedan? Det sägs ofta att de andra bara snor SD-förslag, men är det verkligen så?

SD borde, om man ska ha någon chans, först sparka Bieler som mig-politisk talesperson och sedan lägga ner lite möda på att komma med genomtänkta förslag.

TUT har de ju sedan länge inskrivet i sitt partipolitiska program.
Skulle något annat parti ha velat införa detta tidigare så hade de fått stöd direkt.

SD har lagt massor av motioner som röstats ner i riksdagen. Du kan på allvar inte ha fått för dig att SD inte har lagt förslag för att minska invandringen?

Isåfall får man ge MSM ett gott propagandabetyg.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/En-ansvarsfull-invandringspoli_H2022866/?text=true

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201213Sf316-En-ansvarsfu_H002Sf316/

Övriga partier har gjort 180 grader men bara gått ut i media och försökt se duktiga ut. Men inget konkret har lagts eller genomförts, och människor här anser att dessa partier är mer stabila och trovärdiga i flyktingfrågan?
Senast redigerad av Reflector 2015-11-11 kl. 18:34.
Citera
2015-11-11, 18:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Övriga partier har gjort 180 grader men bara gått ut i media och försökt se duktiga ut. Men inget konkret har lagts eller genomförts, och människor här anser att dessa partier är mer stabila och trovärdiga i flyktingfrågan?

Precis.
Teori och praktik. Ord och handling. De sju är inte att lita på öht. Jag skulle inte ens fundera runt att stödja något av dem innan de i handling har visat något. Säger inte att SD är perfekta. Långt ifrån. Jag anser dem allt för försiktiga och skulle hellre se ett mer radikalt invandringskritiskt parti. Dock så är SD det minst dåliga valet och trots allt i riksdagen.
Citera
2015-11-11, 18:40
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Opinionsundersökningar säger inte så mycket. Självklart kommer svenska folket vakna nu när de ser vad som händer runtomkring oss idag. Snart kommer de tvingas byta sin egen livsstil till flyktingarnas förmån, och det går inte för sig för ens de mest invandringsvänliga människorna i Stockholms rika kommuner. Välfärden försämras och migrationsverket har tappat räkningen. Klart Svensson märker detta, oavsett partitillhörighet. Det kommer vända.
Citera
2015-11-11, 18:45
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
TUT har de ju sedan länge inskrivet i sitt partipolitiska program.
Skulle något annat parti ha velat införa detta tidigare så hade de fått stöd direkt.

SD har lagt massor av motioner som röstats ner i riksdagen. Du kan på allvar inte ha fått för dig att SD inte har lagt förslag för att minska invandringen?

Isåfall får man ge MSM ett gott propagandabetyg.

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/En-ansvarsfull-invandringspoli_H2022866/?text=true

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201213Sf316-En-ansvarsfu_H002Sf316/

Kollade igenom några riksdagsmotioner. SD tycks hela tiden ha velat avskaffa permanenta uppehållstillstånd som ett mellansteg mellan tillfälliga uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap.

Men i övrigt gäller min kritik. Inga konkreta förslag i den här akuta situationen som varat ett halvår snart.
Citera
2015-11-11, 18:47
Medlem
gubbroras avatar
Sitter med mobilen nu så jag ber om ursäkt om det blir dåligt korrat.

Om jag ska samanfatta några intryck av inläggen så har
M och KD snott SDs förslag, 6 partiöverenskommelsen har inte genomförts på riktigt samt att det är bra att SD i varje fall försöker göra något (flygbladen).

Skillnaden mellan M, KD och SDs förslag är dels att det är fullt möjligt att dom kan komma att genomföras till skillnad mot SDs.
Det ställer större krav på genomförbarhet och överenstämelse med lagar och internationella avtal. Till skillnad mot SD har Såväl KD som M lång erfarenhet av regeringsmakt och förhållanden till andra stater.

Att överenskommelsen ännu inte genomförts beror naturligtvis till del på att det är kort tid som föflutit men även troligen på interna problem mellan S och MP. Att sedan Löfven är gammal fackpamp som har rejält med sittfläsk talar inte för snabba beslut. Jag är övetygad om att Göran Persson skulle agerat snabbare.

Jag har skrivit ett flertal gånger att målgruppen för SDs kampanj är de egna och inte flyktingar i Grekland. Tyvärr för SD är den så uselt genoförd så att det verkar som det enbart är hardcore gänget som uppskattar den. Jag får intrycket av att många SD anhängare är genuint besvikna på den.

Just nu är SD helt marginaliserat och M KD sitter i förarsätet.
S vet inte hur dom ska förhålla sig dom skulle gärna göra upp med M men dom pressas av MP därav Löfvens förhoppning vid EU. Så vi har spännande dagar framför oss men SD har ett antal viktiga beslut att ta nu när dom blivit överkörda
Citera
2015-11-11, 18:48
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Problemet med ditt resonemang är att vare sig M, KD eller någon annan inom Sjuklövern aldrig kommer enas om en politik som räcker för att rädda Sverige undan haveri. De är allt för mesiga, splittrade och helt enkelt ointelligenta för att klara det. Att de inte har förstått de kommande konsekvenserna av sin naiva asyl och migrationspolitik är ett bevis för det.

De enda som har svaren och lösningarna är SD. Det kommer visa sig och därför kommer de ta hem spelet om väljarna.

Att idioter som du fortfarande sprider lögnen om att sjuklöverpolitikerna är "naiva och ointelligenta", är ännu mera illavarslande. Politikerna följer bara den globalistiska agendan som EU och eskimåerna har utformat: http://www.bbc.com/news/uk-politics-18519395

Citat:
The EU should "do its best to undermine" the "homogeneity" of its member states, the UN's special representative for migration has said...
Citera
2015-11-11, 18:48
Medlem
Citat:
Nu är du lite orättvis, dom har varit på höstsemester i Grekland och delat ut flygblad fyllt med ljug så dom har jobbat jättehårt

Glöm inte att de har fotat flyktingar tills avknäpparfingret har blött! De måste ju ha gott om material med sig hem till Avpixlat annars får väl Ekeroth pms
Citera
2015-11-11, 18:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Kollade igenom några riksdagsmotioner. SD tycks hela tiden ha velat avskaffa permanenta uppehållstillstånd som ett mellansteg mellan tillfälliga uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap.

Men i övrigt gäller min kritik. Inga konkreta förslag i den här akuta situationen som varat ett halvår snart.

Instämmer. SD har varit ganska tysta och inte lika pushiga som M för att ta ett exempel. Jag blev därför glad när jag hörde om kampanjen men den har inte inletts på ett särskilt imponerande sätt och måste verkligen få fart och kraft om den inte ska utmynna i ett totalt fiasko. Som det är nu framstår M som det ledande partiet i kritiken mot regeringens handlingsförlamning och detta trots att AKB tänker låta Löfven sitta kvar resten av mandatperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in