2015-11-11, 13:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Utredningen ska tåla granskning. Absolut.

Och det är rätt mycket man kan ifrågasätta eftersom den hypotes åklagaren anför kan han inte leda i bevis hela vägen.

Dessutom finns det frågetecken kring icke undersökt materiel, och diverse vittnen.

Att få ifrågasätta och att få veta hur polis och åklagare arbetar är värdefullt eftersom man ska kunna göra ovanstående i en demokrati.

Det jag har vänt mej emot i detta är inte hur NB behandlats!!!! För det skiter jag ärligt i!

Att jag ifrågasätter beror på att jag tänker mej in i om LH vore min anhörig.
Hade jag tyckt att åklagare och polis utredning förklarade vad som hände min anhörig? Nej. Jag undrar varför det kan uppstå frågetecken och varför man inte kan förklara hela händelseförloppet med blod och DNA inkluderad.
Det är ju enkelt att fatta hur å varför blod å DNA finns där det finns när hon mördas.
Men sen är det rörigt.
Man kan inte säga när hon dog.

FRÅGA;

Ni som hänger här på fb i andra kriminaltrådar, är det vanligt i mordfall att rättsläkare/obducent inte kan säga när ett offer avlidit. Jag kan inte komma på att jag hört det...

Obs! Jag lägger inga värderingar i LH:s anhörigas sorgearbete och jag spekulerar INTE i huruvida de köper åklagare och polis utredning!!!!!!

Jag pratar helt utifrån egen åsikt.
Det är inte ovanligt, inte i något av fallen Ida i Trollhättan, Marina i Spekeröd eller Vatcareeya i Boden, där mordoffret påträffades flera dagar efter försvinnandet, gick dödsdag att fastställas medicinskt.
2015-11-11, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om vi lämnar rättsläkarintyget och betraktar övrig teknisk bevisning för ett ögonblick,
hur förklarar du alla blodspår från LH på hennes tillhörigheter, jacka, jeans, träningsbyxa, BH, hjälm.
Framför allt behhöver du förklara hur din självmord-hypotes är förenlig med förekomsten av LHs blod på insidan av hennes hjälm (närmare bestämt vid mun-området, FUP s.488)!
NB kan ha satt hennes kläder i oordning efter självmordet. Blodet i hjälmen kan ha kommit vid omkullkörningen.
2015-11-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
@Birkabo
Visst är det märkligt

Men på något sätt måste hon försvara sig inför svenska folket och sina landsmän

Det krävs mod att tala sanning och att våga se sin egen roll i allt som händer

NB:s fru var fasaden utåt och på något sätt har hon hämtat en vinst med sitt förhållande till NB - kanske pengar och försörjning till sitt barn, hon är kär...
Men allting har ett pris - och att försvara denna man blir dyrt för henne

Ja hon slängde ut en sista livboj till NB i sista förhöret i Litauen och även när hon övertalades att vittna i rättegången. Hon förstår sannolikt ej heller vilken mycket tung bevisning som föreligger mot sin make. Han var ju födkroken och den linan är nu kapad så hon måste växa in i verkligheten att hennes make har mördat en ung flicka med visst sexuellt inslag.

Det lär bli en ny HovR runda så vi får se om man tar om hennes vittnesmål för det enda hon kan påstå är att NB var hemma när brottet skedde, något annat kan hon inte anföra om hon skall vara ett försvarsvittne. Hennes vittnesmål kommer dock att lämnas därhän för hon trasslade in sig tidigt i soppan med olika uppgifter. Den tekniska bevisningen är så tung att hon kan ljuga sju stugor full och ingen bryr sig, en form av självförsvar och möjligen förnekelse som hennes make har gott om i sin repertoar.
2015-11-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En mycket bra och klar sammanställning ang. DNA från NB av Develi..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Den är klockren och det är "utom rimligt tvivel" vem som utfört mordet. Dessutom finns ingen alternativ GM på kartan, de närmast förekommande i utredningen är ju NB's egen bror och fru. De är de enda som man funnit dna från men är avförda då båda träffarna har en sannolik förklaring.
2015-11-11, 13:47
Bannlyst
FAKTA talar - lögner och ryktesspridning suger.
Att felaktigt använda sig av statistik i syfte att stärka egna påhitt och lögner, det suger också.
Statistiken var ej tillämplig i detta fall - verkligheten var ju så mycket jävligare än statistiken.
Detta erkände ju t.o.m den käre GWP som annars behärskar statistiska bedömningar till fulländning.
Fler borde göra detsamma - erkänna att de har fel.
2015-11-11, 13:50
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En jämförelse med andra åldersgrupper ger inget, eftersom det är sällsynt att människor dör i Lisas ålder. Däremot är en jämförelse av vad människor i Lisas ålder dör av, det är mer relevant. Självmord är den vanligaste dödsorsaken. Jag har inte sett dig belägga att Lisas socialgrupp har låg självmordsfrekvens, jag vet inte ens vilken socialgrupp hon tillhörde, mer än att hon inte tillhörde de fattigaste. Jag gissar medelklass, och att den socialgruppen skulle utmärka sig i låg självmordsfrekvens har jag aldrig hört.

Mitt scenario är inte totalt osannolikt, det är osannolikt att en hängning är mord.

Jag vet inte om jag ska bemöda mig med att svara på ditt inlägg. För du verkar fortfarande inte riktigt vilja förstå det jag skriver, därför är det slöseri med tid att ens argumentera med dig.

- Jag lade upp ett antal konsekvenser man bör hitta om din hypotes är sann. Det hittar man inte.

- En jämförelse med andra åldersgrupper säger såklart inget i sig. Däremot kan det ge en bild av hur vanligt förekommande självmord är, alltid bra med en referenspunkt.

- Finns en hel del studier som visar att klass och självmordsfrekvens hänger ihop.
"I Sverige är det vanligare med hög självmordsfrekvens i de lägsta samhällsklasserna (Wasserman 1999 s.86)."

Vidare har du inget att komma med, förutom "Vanligaste dödsorsaken" och något långsökt resonemang om rep. Två påståenden som inte ger dig någon grund överhuvudtaget för att din hypotes skulle vara sannolik. Postar du bara för att posta?

I övrigt är det här mitt sista svar till dig. Eftersom du inte har kommit med något nytt. Vägrar acceptera sund logik och resonemang. Samt vägrar erkänna att du driver en hypotes som, med den information som finns tillgänglig, inte är sannolik överhuvudtaget.
2015-11-11, 13:59
Medlem
Man beslagtog ett par handskar med insida av skinn och textil utsida av märket "DoIt". Man har inte undesökt om de var tvättade i maskin vad jag kan se. Väldigt lite skrivs om dessa handskar.
2015-11-11, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Angående det fetade:

Han kom hem före 18 och alla tre litauerna sågs sitta och röka utanför huset. Kl 19:15 hade han just kommit hem och alla tre satt åter och rökte utanför huset. Vid detta tillfälle såg Irina att NB hade vitt damm på nedre delen av byxorna/knäna och hon erbjöd sig att tvätta byxorna. I samband med klädbyte till "mjukisbyxor" så duschade han.

Lisa mötte sannolikt gm 18:29-18:39. Om gm mördade henne omedelbart med ett snöre och ägnade 5-10 minuter åt att få in henne i en bil och köra iväg mot Martorp så skulle allt, hela handlingen, kunna varit avklarad till strax före 19. Men någon tid för sexual-sadistiska orgier finns inte i det tidsschemat. Och då är hängningsscenariot arrangerat, med blod, DNA och hårstrån.

Efter att ha rökt och duschat var NB på bra humör och tog med sig frun till Handlarn för att köpa pizzor och läsk till alla tre. Trots att brodern ätit sig mätt på pannkakor och lämnade sin pizza orörd.

TIDERNA
MINA NYA BERÄKNINGAR

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart". (Troligen Lisas svar när Nerijus frågar om hon vill hjälpa honom med något.)
18.28 - 18.30 - Anfalls Lisa
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.51 (senast) G*stav Jönsson passerar ladan och ser en grå hantverkarbil utanför kaféet (Nerijus VW Sharan)
18.54 GM Åker bort från ladan Till Martorp ----- ALLT HÄNDER UNDER 25-27 MINUTER
18.56 (senast) H*nrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta (kanske inkörd bakom ladan för att forsla bort Lisas kropp)
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 (cirka) Vittnena L*rs och M*lin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
[19.05-19.15 Nerijus gömmer Lisas kropp i den dammiga byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.20 (cirka) Vittnena Th*mas och Ann*ka ser Nerijus VW Sharan köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
19.25 (cirka) G*stav Jönsson åker förbi.
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
Senast redigerad av Disponent 2015-11-11 kl. 14:30.
2015-11-11, 14:26
Medlem
Flamsans avatar
Ni som inte vet hur en rättsläkare obducent arbetar rekomenderar jag att se en programserie om Dr G medical exemener ( Dr G rättsläkare på svenska).

Och det finns hur många dokumentärer som helst som förklarar hur insamling av bevis går till och hur bevis undersöks.
Och hur bevis värderas.
Och att bara tekniska bevis aldrig fäller någon utan man måste se till helheten.

Och att allt de samlat in inte är testat, till skillnad från teveserier ( typ CSI) så kostar det pengar plus det finns inte personal till det. Det är ju inte så att NFC bara hade detta mordet att ägna sig åt. Det har varit några andra mord också i vår och sommar.
2015-11-11, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Ni som inte vet hur en rättsläkare obducent arbetar rekomenderar jag att se en programserie om Dr G medical exemener ( Dr G rättsläkare på svenska).
Och det finns hur många dokumentärer som helst som förklarar hur insamling av bevis går till och hur bevis undersöks.
Och hur bevis värderas.
Och att bara tekniska bevis aldrig fäller någon utan man måste se till helheten.
Och att allt de samlat in inte är testat, till skillnad från teveserier ( typ CSI) så kostar det pengar plus det finns inte personal till det. Det är ju inte så att NFC bara hade detta mordet att ägna sig åt. Det har varit några andra mord också i vår och sommar.
Bra inlägg som betonar verkligheten. Det är ett långvarigt spaningsmord som tagit stora resurser i anspråk och givetvis handlar det också om ekonomi, allt kan inte analyseras och det finns heller ingen mening om det redan blir träff efter träff på samma person och avsaknad av annat.
Det går ju skitbra att sitta och gnälla på varenda liten kapsyl och fimp som inte analyserats, men det är inte verklighetsförankrat. Jag tror att om så alternativteoretikerna skickade in hela Blomberg till NFC så skulle de inte få träff - men de skulle inte vara nöjda då heller.
2015-11-11, 15:05
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack för den sammanställningen!
Tore Brandtlers slutpädering belyste problematiken med den otursförföljde, nekande Nerijus. Grabben måste vara extremt otursförföljd - men bara i alternativteoretikernas, dårarnas och rättshaveristernas värld.
I den alldeles vanliga och verkliga världen är monstret till 100% skyldig.
Det finns inget annat än skyldig och det skulle förvåna mig mycket om det inte blir livstid.

Hur ska han kunna överklaga nåt när han nekar till att ha träffat Lisa trots den massiva bevisningen.
Överklagan ska den se ut som det nedan citerade, den fetade delen?
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu skojar du med oss!

Ingen av de som du kallar "de stora" kommer att gå in och rädda mördarlitauern från livstids fängelse.

Bevisningen går inte att ifrågasätta och den som gör det IRL blir utskämd. Hur ska ett överklagande se ut och hur förklarar en advokat att tingsrätten dömde fel och pekar på vad man vill ha ändrat i hovrätten?

Ska överklagandet se ut så här?

Härmed överklagar jag tingsrättens dom för att saken handlar om en bortsprungen katt som blivit plågad och misshandlad av polisen. För att mörka detta avskyvärda brott har min klient som är oskyldig blivit utsatt för en komplott.

Det finns många rasister och militärer i Blomberg som är rasister och hatar Litauer. Det är rent ut sagt för djävligt att en oskyldig blivit dömd till livstid när det går rasister, godsherrar, förare i blå och svarta bilar lösa.

Den bevisning åklagaren har presenterat har han och en polis planterat nattetid. Det som styrker den tesen är att de båda inte har alibi och vägrar svara på vad de gjort under den tid de hade på sig att sätta dit min klient. I övrigt så är det omöjligt att en så snäll och skötsam person som min klient är skyldig.
2015-11-11, 15:18
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, vem vet vad som uppdagas.. Vore ju nåt att ha gullat runt med nån i klass med Ted Bundy och försvarat nåt sånt till tänderna. Yak.
Ja, det är mattor, skjortor, snörbitar, plast, korruption, planterade blodcocktails, bortduschat DNA, fel på hundarna, psoriasis och fan och hans moster - ingen kommer nån vart och skiter blankt i bevisningen som finns.
ta det för vad det är... flashback. Klart att det måste stötas och blötas, mordet är ju redan löst och strax faller domen... under tiden vi väntar på något nytt så tar vi reda på om plasten är från polen... PEM-slangen böjs... och hur många liter säd som Nerijus har sprutat över väggarna medan har sett ut sitt senaste offer. Jag skulle vilja se hur det låter på Engelska forum... där håller de säkert på att spåna på det mordet han gjorde där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in