2015-11-11, 12:39
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Utredningen ska tåla granskning. Absolut.

Och det är rätt mycket man kan ifrågasätta eftersom den hypotes åklagaren anför kan han inte leda i bevis hela vägen.

Dessutom finns det frågetecken kring icke undersökt materiel, och diverse vittnen.

Att få ifrågasätta och att få veta hur polis och åklagare arbetar är värdefullt eftersom man ska kunna göra ovanstående i en demokrati.

Det jag har vänt mej emot i detta är inte hur NB behandlats!!!! För det skiter jag ärligt i!

Att jag ifrågasätter beror på att jag tänker mej in i om LH vore min anhörig.
Hade jag tyckt att åklagare och polis utredning förklarade vad som hände min anhörig? Nej. Jag undrar varför det kan uppstå frågetecken och varför man inte kan förklara hela händelseförloppet med blod och DNA inkluderad.
Det är ju enkelt att fatta hur å varför blod å DNA finns där det finns när hon mördas.
Men sen är det rörigt.
Man kan inte säga när hon dog.

FRÅGA;

Ni som hänger här på fb i andra kriminaltrådar, är det vanligt i mordfall att rättsläkare/obducent inte kan säga när ett offer avlidit. Jag kan inte komma på att jag hört det...

Obs! Jag lägger inga värderingar i LH:s anhörigas sorgearbete och jag spekulerar INTE i huruvida de köper åklagare och polis utredning!!!!!!

Jag pratar helt utifrån egen åsikt.
2015-11-11, 12:45
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982

Och det är rätt mycket man kan ifrågasätta eftersom den hypotes åklagaren anför kan han inte leda i bevis hela vägen.

Dessutom finns det frågetecken kring icke undersökt materiel, och diverse vittnen.

Att få ifrågasätta och att få veta hur polis och åklagare arbetar är värdefullt eftersom man ska kunna göra ovanstående i en demokrati.

1. Ok, han kan inte leda hela scenariot i bevis. Helt klart. T.ex. hur kroppen flyttades och exakt (i minsta detalj) vad som hände i ladan och efteråt. Däremot så har han bevis som gör att hans hypotes håller i stora drag.

2. Vilket icke undersökt material? Vilka vittnen?

Självklart skall man granska bevisen och hur åklagaren hanterar fallet. Det är mycket bra.
2015-11-11, 12:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkarens utlåtande är en slutsats dragen efter att ha tagit del omständigheter vid fyndet, inte en medicinsk slutsats, och de omständigheterna gör det lätt att dra den slutsatsen. Finns det något i utlåtandet, förutom slutsatsen, som talar mot självmord?

Om vi lämnar rättsläkarintyget och betraktar övrig teknisk bevisning för ett ögonblick,
hur förklarar du alla blodspår från LH på hennes tillhörigheter, jacka, jeans, träningsbyxa, BH, hjälm.
Framför allt behhöver du förklara hur din självmord-hypotes är förenlig med förekomsten av LHs blod på insidan av hennes hjälm (närmare bestämt vid mun-området, FUP s.488)!
2015-11-11, 12:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

FRÅGA;

Ni som hänger här på fb i andra kriminaltrådar, är det vanligt i mordfall att rättsläkare/obducent inte kan säga när ett offer avlidit. Jag kan inte komma på att jag hört det...

Obs! Jag lägger inga värderingar i LH:s anhörigas sorgearbete och jag spekulerar INTE i huruvida de köper åklagare och polis utredning!!!!!!

Ja, det är extremt vanligt att man inte kan fastställa exakt tid för då offer avlidit.
Nej, bra att du inte värderar familjens sorg. Dom lider tillräckligt. och ett stenhårt straff kan hjälpa dom att gå vidare och få ett avslut. Några halvmesyrer ger inte brottsoffer den rättvisa dom känner att dom kräver. Livstid något annat är uteslutet. Finns inget att ifrågasätta vad det gäller bevisdelen i alla fall. Den är nog så klar den kan bli och sällan är det så kraftiga bevis som i det här fallet.
Åsikter kan ju alltid vara bra så länge dom håller sig i verkligheten och inte i fantasins värld.
2015-11-11, 12:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
Det är ju enkelt att fatta hur å varför blod å DNA finns där det finns när hon mördas.
Men sen är det rörigt.

FRÅGA;

Det är klart att det är vanligt!
I det här fallet hittar man kroppen 5 dagar efter försvinnandet och den är då stadd i förruttnelse (läs FUP om du vill ha detaljer, jag avstår här). Detta innebär att tidsfönstret med nödvändighet blir stort och rättsläkaren säger därför bara "några dygn om den ej utsatts för värme" (FUP s.481). Däremot säger man att "kroppens placering... talar för att den placerats i utrymmet innan likstelheten inträffat" (3-8 timmar) men det ger inte heller dödstidpunkten.
In somma: inget konstigt alls.

EDIT: 2:a på den!
2015-11-11, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just det. För att "förstå" handlingen måste man lämna det konventionella. Det kan vara så att hans utlevelse var just att äntligen genomföra och fullborda sitt "projekt". Han behöver inte ens ha fått utlösning, eller fick det i byxan i förbifarten. Med detta scenario behövs ingen extra tid för "upplevelsen" - den omvittnade handlingen var själva upplevelsen.
Helt klart så. Det är ett ovanligt mord - sadism med sexuellt motiv - så att ens fundera i ordinära termer kring den här mannen är nog dömt att misslyckas. Åsgård, psykiatriker med sin gedigna erfarenhet inom GMP ger hintar, sexualbrottsexpert och professor Långström likaså. Oavsett om en RPU inte är gjord så kan man nog ana att det är nåt vedervärdigt konstig med den här mannen och att han isf levt ett dubbelliv.
Citat:
Niklas Långström är övertygad om att dådet kan vara sexuellt motiverat.
– Det finns förövare som går i gång starkt sexuellt på att betvinga ett offer under de omständigheter som finns beskriva i det här fallet, säger han.
Citat:
– Det handlar om själva kontrollen över brottsoffret och den dominans som i sig kan innebära en stark sexuell upphetsning. Det finns omfattande beskrivningar att det här kan vara ett sätt att agera ut en sexuell fantasi, sa han.
Citat:
– Det finns fallserier beskrivna från Tyskland och Storbritannien där man identifierat sexuella motiv i dödligt våld där det inte finns tecken på faktiska samlag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21691870.ab
Citat:
Lisa Holms misstänkta mördare förnekar allt trots starka bevis. Den sortens förnekande trots överväldigande bevis kan vara personlighetsstörning, konstaterar Ulf Åsgård.
Citat:
Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?
- Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2015-11-11, 13:01
Medlem
Den ladan där hon påstås ha hängts, är den öppen? Är det någon från fb som isåfall gått in där?
2015-11-11, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det jag har vänt mej emot i detta är inte hur NB behandlats!!!! För det skiter jag ärligt i!

Att jag ifrågasätter beror på att jag tänker mej in i om LH vore min anhörig.
Hade jag tyckt att åklagare och polis utredning förklarade vad som hände min anhörig? Nej. Jag undrar varför det kan uppstå frågetecken och varför man inte kan förklara hela händelseförloppet med blod och DNA inkluderad.
Men sen är det rörigt.

FRÅGA;

Nja, det kan man ju. Det man vet är var hon hängts, att hon dött genom hängning eller strypning, att hon inte fanns kvar på mordplatsen från och med en viss tidpunkt och att hon hittades vid en senare tidpunkt. Sedan får man förstås göra vissa antaganden, men de är ju inte alldeles orimliga - till exempel att LH inte varit kvar på hängningsplatsen nästa morgon eftersom man då troligen hade sett henne.

Däremot är det ju alldeles korrekt att rättsmedicinarna helt utan annan information än kroppen kan säga så mycket. men eftersom LH inte hittades hängande på mordplatsen efter en vecka så finns det ju en del ytterligare att utgå från. Här kombinerar man förstås ALL information som är tillgänglig, och då får man en mycket säkrare indikation på när LH dött.
2015-11-11, 13:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Den ladan där hon påstås ha hängts, är den öppen? Är det någon från fb som isåfall gått in där?
Mjölkrummet är avspärrat av polis som jag förstår det, och övriga ladan har de med all säkerhet låst ordentligt både för att där finns dyrbar utrustning, värdefull skörd, och så vill de nog allmänt slippa oinbjudna nyfikna där också.
2015-11-11, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Däremot är det ju alldeles korrekt att rättsmedicinarna helt utan annan information än kroppen kan säga så mycket. men eftersom LH inte hittades hängande på mordplatsen efter en vecka så finns det ju en del ytterligare att utgå från. Här kombinerar man förstås ALL information som är tillgänglig, och då får man en mycket säkrare indikation på när LH dött.
Det kan väl kompletteras med att det är en rättsläkare ute på plats och ser kroppen likaväl. Denne är knappast tappad bakom en vagn vad det gäller att bedöma hur offret ser ut med all denna tejp och snara runt halsen. Diskussionen låter ibland i tråden som om det är en krim.tekniker, sen ett kvantskutt bort till ett obduktionsbord och fjärran skola de två mötas...
2015-11-11, 13:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket bra och klar sammanställning.

En mycket bra och klar sammanställning ang. DNA från NB av Develi..

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-11 kl. 13:14.
2015-11-11, 13:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
1. Ok.

2. Om du hade läst allting jag skrev så hade du förstått min argumentation. Du påstår ingenting nej, även om det är snudd på påstående. Du lägger fram en hypotes - LH begick självmord. Ett strukturellt logiskt tänkande måste då sätta upp ett antal konsekvenser av ett sådant antagande. Konsekvenser som jag har beskrivit. Om dessa konsekvenser inte kan påvisas så får man avfärda hypotesen. Man kan inte hålla det för troligt att det gick till på det sätt som hypotesen beskriver. Det är därför orationellt att påstå att LH begått självmord.

Jag har dels beskrivit vad man bör hitta hos LH som skulle tala för självmord. Vidare underbyggt argumentationen med att hennes socialgrupp har låg självmordsfrekvens. Hennes åldersgrupp har förhållandevis låg självmordsfrekvens (5.2 av 100.000 jämfört med 16 av 100.000 för hela befolkningen).

Så, varför bråkar du fortfarande om punkt 2? Om du nu vill driva självmordshypotesen, kan du åtminstone vara ärlig med att du driver totalt osannolikt scenario.
En jämförelse med andra åldersgrupper ger inget, eftersom det är sällsynt att människor dör i Lisas ålder. Däremot är en jämförelse av vad människor i Lisas ålder dör av, det är mer relevant. Självmord är den vanligaste dödsorsaken. Jag har inte sett dig belägga att Lisas socialgrupp har låg självmordsfrekvens, jag vet inte ens vilken socialgrupp hon tillhörde, mer än att hon inte tillhörde de fattigaste. Jag gissar medelklass, och att den socialgruppen skulle utmärka sig i låg självmordsfrekvens har jag aldrig hört.

Mitt scenario är inte totalt osannolikt, det är osannolikt att en hängning är mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in